Gdańsk: „Dada Hub 2018” – warsztaty z Teatrem Dada von Bzdülöw

Zdjęcie: Gdańsk: „Dada Hub 2018” – warsztaty z Teatrem Dada von Bzdülöw

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Hub – (z ang.) punkt ogniskowy wokół którego jednocześnie mają miejsce wielorakie wydarzenia.

Teatr Dada von Bzdülöw zaprasza na coroczny wakacyjny cykl warsztatów taneczno-choreograficznych pod nazwą Dada Hub. Warsztaty prowadzone będą pod okiem twórców Teatru Dada von Bzdülöw – Leszka Bzdyla i Katarzyny Chmielewskiej oraz gościnnie przez Zrinkę Užbinec z kolektywu artystycznego BADco z Zagrzebia.

W odróżnieniu od poprzednich edycji warsztaty odbędą się w Centrum Hewelianum, nowoczesnym centrum nauki mieszczącym się na Górze Gradowej, w zabytkowej XIX wiecznej zabudowie, w samym centrum Gdańska http://www.hewelianum.pl.

W trosce o jakość warsztatu organizatorzy ograniczają liczbę uczestników do 25 osób. Warsztaty skierowane są do tancerzy, choreografów, performerów z Polski i z zagranicy z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym lub edukacyjnym.

Zapisydadabiuro@gmail.com

Koszt uczestnictwa w warsztatach: 550 zł

Liczba zajęć (30 x 60 min.): codziennie 6 godzin w godz. 10.00-13.15 i 14.30-18.00

Harmonogram warsztatów:

Wtorek 14 sierpnia, godz. 9.00 – zapoznanie uczestników i rozpoczęcie warsztatów

Plan codziennych warsztatów w okresie 14 – 18 sierpnia 2018

godz. 10.00-11.30 Technika – Leszek Bzdyl

godz. 11.45-13.15 Technika i improwizacja – Katarzyna Chmielewska i Radek Duda (muzyka na żywo)

godz. 13.15-14.30 przerwa

godz. 14.30-18.00 Masterclass – Zrinka Užbinec

Sobota 18 sierpnia, godz. 17.00 – otwarty pokaz uczestników oraz zakończenie warsztatów i rozdanie certyfikatów.

Ostatniego dnia w sobotę warsztaty są prowadzone w formule otwartej dla odwiedzających.

Opis warsztatów:

Technika – 5 x 90 min.

Prowadzenie: Leszek Bzdyl

 

Od prowadzącego:

Warsztat, który chciałbym zaproponować, powinien być tak samo niedookreślony, jak cały dorobek Teatru Dada von Bzdülöw: tańcząc myślę o teatrze / tworząc teatr myślę ciałem tańczącym. Zapewne to nazbyt szerokie zagadnienie, ale tylko w ten sposób taniec i teatr stają się dla mnie interesującą przestrzenią sztuki, tylko w tej rozległej dwoistości znajduję inspirację i ochotę na ostateczne spotkanie z widzem. 25 lat moich doświadczeń wynikających z tego dwu-wektorowego napięcia wydaje się być jakimś nieskończonym bogactwem, którym należy się dzielić. Z drugiej strony jednak, owe 25 lat doświadczeń mówi, że to co wczoraj zdefiniowane, dzisiaj musi być zweryfikowane. A zatem będziemy definiować i weryfikować. Podczas warsztatu będziemy penetrować naturalność i precyzję frazy tanecznej. Korzystać będziemy z systemów wypracowywanych przez lata w Teatrze Dada (korelacja oddechu i ruchu, preparacja i akcja, wielokierunkowość impulsów, radość energetycznego przepływu).

Technika i improwizacja – 5 x 90 min.

Prowadzenie: Katarzyna Chmielewska

muzyka na żywo: Radek Duda

Od prowadzącej:

W trakcie warsztatu z techniki i improwizacji zgłębiać będziemy rolę ciężaru, masy ciała w ruchu oraz badać jego bezpośredni wpływ na jakość i dynamikę tańca; wykorzystamy w tym celu technikę release oraz pracę z partnerem w improwizacji. Celem warsztatów jest zintegrowanie energii płynących w ciele do większej ekonomii ruchu oraz lepszej jakości i świadomości ciała. Dodatkowym aspektem podczas warsztatów będzie muzyka grana na żywo przez Radka Dudę. To połączenie umożliwi pełniejsze zaangażowanie uczestników w zadania ruchowe oraz pozwoli na intensywniejszy wgląd i zrozumienie własnego ciała w tańcu. Technika wykorzystywana na warsztatach jest wypadkową wielu moich doświadczeń i praktyk ruchowych wypracowywanych przez 25 lat pracy w Teatrze Dada jak i poprzez inspirujące spotkania z licznymi choreografami, tancerzami i reżyserami teatralnymi, m.in. Lance Gries, Thomas Hauert, Martin Kilvady, Roberto Olivan.

Masterclass „Odwracanie i podzielność uwagi w tańcu” – 5 x 180 min.

prowadzenie: Zrinka Užbinec

Od prowadzącej:

W trakcie warsztatów każdy dzień podzielony zostanie na dwie części; obie, choć pozornie ze sobą niezwiązane, wywierać będą jednak na siebie silny wzajemny wpływ. W pierwszej części warsztatów pracować będziemy nad świadomością roli jaką pełni dynamiczna postawa ciała w pracy z koordynacją, rytmem i artykulacją ruchu. W tym celu zaprezentowane zostaną różne „metody” pracy: somatyczna, funkcjonalna, pomijana, zapomniana, wyuczona z drugiej ręki, ulubiona, energetyczna, a także nudna i monotonna. W drugiej zaś części omówione zostaną różne podejścia do takich ćwiczeń oraz propozycje improwizacyjne i ruchowe oparte na logice pracy z odwracaniem i podzielnością uwagi. Uwzględnimy różne obiekty, zarówno te znalezione przypadkowo, jak i wyimaginowane czy te, z którymi od lat chcieliśmy popracować i dzielić nasz taniec. Celem jest zwrócenie uwagi nie tyle na różne detale ciała, co na odkrycie i doświadczanie osobliwych połączeń pomiędzy nimi, a przestrzenią nas otaczającą. Logika pracy z odwracaniem i podzielnością uwagi w tańcu wypracowana została przeze mnie w trakcie współpracy z kolektywem teatralnym BADco z Zagrzebia. Opiera się na podejściu choreograficznym, które pomija romantyczną koncepcję ciała jako sprawcy ruchu, zamiast tego skupiając się na zdolności ciała do pośredniczenia, jak i opierania się różnym sekwencjom ruchowym, spojrzeniom i wibracjom, które wiążą wszystko co pośredniczy zarówno to żywe jak i nieożywione w jedno.

Zapisy na warsztaty pod adresem: dadabiuro@gmail.com

Koszt uczestnictwa w warsztatach: 550 zł

Przy zgłoszeniu wszyscy nowi uczestnicy poproszeni zostaną o wypełnienie krótkiej aplikacji zgłoszeniowej.

Wpłaty za warsztaty w kwocie 550 zł organizatorzy proszą dokonać w terminie 7 dniu po otrzymaniu mailowego potwierdzenia o zapisaniu na warsztaty,

na konto wskazane poniżej:

Stowarzyszenie „Teatru Dada von Bzdülöw”

ul. Św. Ducha 26/30/13, 80-834 Gdańsk

Nr konta: 16194010763059080500000000

W tytule należywpisać: DADA HUB 2018, Imię i Nazwisko

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru uczestników warsztatów na podstawie kolejności zgłoszeń i ich doświadczenia.

Osoby, które mają potwierdzone uczestnictwo w warsztatach mogą bezpłatnie zrezygnować do 30.07.2018. Rezygnacja po tym terminie będzie się wiązała z koniecznością uiszczenia opłaty w wysokości 50% ceny warsztatów.

Miejsce:

Centrum Hewelianum (Wozownia Artyleryjska), ul. Gradowa 8, 80-802 Gdańsk

BIO CHOREOGRAFÓW PROWADZĄCYCH:

Zrinka Užbinec – tancerka i choreografka; od 2013r – członkini kolektywu artystycznego BADco działającego w Zagrzebiu (www.badco.hr). Od 2013 roku jedna z koordynatorów Eksperymentalnej Sceny „ekscena”- niezależnej organizacji promującej taniec współczesny oraz inne formy sztuki performatywnej. Ukończyła Szkołę Tańca Współczesnego „Anna Maletic” w Zagrzebiu oraz uczestniczyła w licznych międzynarodowych warsztatach tańca współczesnego. Współautorka wielu projektów tanecznych i teatralnych. Współpracowała z takimi artystami i grupami artystycznymi jak: Irma Omerzo, festiwal Improspekcije, Mila Pavićević i Mario Kikaš, Selma Banich, CDU (Centrum Sztuki Dramatycznej), BLOK, Oliver Frljić, Matija Ferlin, Andreja Kulunčić i wielu innych. Wielokrotnie, wraz z członkami grupy BADco prowadziła wykłady i warsztaty na takich uczelniach artystycznych jak: P.A.R.T.S. w Brukseli, Tanzquartier w Wiedniu, DOCH w Sztokholmie, Statens Scenekunstskole w Kopenhadze. Ukończyła roczny kurs pedagogiczny w Centrum Studiów nad Kobietami w Zagrzebiu. Obecnie kończy studia magisterskie z choreografii w Instytucie Stosowanych Nauk Teatralnych w Giessen oraz realizuje stypendium Erasmus + na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu („Mistrz Badań Krytycznych”). Ukończyła również studia z dziedziny ekonomii na uniwersytecie w Zagrzebiu.

Katarzyna Chmielewska – absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku (1993); studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S. w Brukseli (1996-1997). Od 1993 współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw; dzięki zróżnicowanemu zapleczu edukacyjnemu i zawodowemu udało im się wspólnie wykreować unikalny styl grupy, dopełniony zarówno inspiracją i działaniami dadaistów, jak i twórczością polskich pisarzy. Ruch, taniec, słowo, gra z formą i konwencją, pastisz i eklektyzm stały się trwałymi wyznaczniki prac zespołu. Regularnie współtworzy także spektakle z innymi choreografami, takimi jak Roberto Olivan (2013), Malgven Gerbes i David Brandstätter (2014-2017), oraz tworzy ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych m.in. Ciała Obce (2012), Madame Bovary (2015)Zachodnie Wybrzeże (2016)w reżyserii Kuby Kowalskiego. Laureatka nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia artystyczne. Działając od początku jako kolektyw twórczy Teatr Dada stworzył dotąd blisko pięćdziesiąt przedstawień, współpracując z kilkunastoma artystami z Polski i z Europy, m.in. Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (2004), Faktor T (2008), Czerwona Trawa (2009), Duety Nieistniejące (2012), INTRO (2015). Od 2009r Teatr Dada związany jest z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, a swoje spektakle prezentował już w kilkudziesięciu krajach na całym świecie, m.in. w Chinach, Indiach, Korei Południowej i w USA.

Leszek Bzdyl – tancerz, aktor, reżyser. Profesjonalną karierę rozpoczął we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego (1987-90). W latach 1990-1992 związany z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiury. W 1990 ukończył historię na Uniwersytecie Wrocławskim. W 1992 wspólnie z Katarzyną Chmielewską założył Teatr Dada von Bzdülöw. Reżyseruje większość przedstawień Teatru Dada, m.in.: Magnolia (2002), inspirowane Dziennikami Witolda Gombrowicza Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (2004), Factor T (2008), Le Sacre (2010), INTRO (2015). Jako reżyser przedstawień dramatycznych zrealizował m.in. spektakle: Cyrano de Bergerac Edmonda Rostanda (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy 2009) oraz Zielone zoo – według autorskiego scenariusza ( Teatr OCH w Warszawie 2010). W 2016 wyreżyserował spektakl Pustka. Pustynia. Nic. we Wrocławskim Teatrze Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. Stworzył choreografię lub ruch sceniczny do kilkudziesięciu przedstawień na scenach Warszawy (teatry: Narodowy, Rozmaitości, Powszechny, Polski, Studio), Gdyni (Teatr Miejski), Gdańska (Teatr Wybrzeże), Legnicy (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej) i Wrocławiu (Teatr Współczesny). Prowadzi warsztaty taneczne i aktorskie w Polsce i za granicą, m.in. w Anglii, Francji, Czechach, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Zimbabwe i USA. Obecnie wykłada w Akademii Teatralnej w Warszawie. Jako aktor wystąpił m.in.: w spektaklach Teatru Miejskiego w Gdyni: Burza Williama Shakespeare’a (Kaliban, reż. Julia Wernio), Życie jest snem Calderona de la Barki (Clarin, reż. Julia Wernio) oraz w Teatrze Wybrzeże: Charlie bokserem(Charlie, reż. Piotr Cieplak). Jest laureatem wielu nagród, w tym Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (1999), Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2006), nagrody Sztorm Roku – plebiscyt czytelników Gazety Wyborczej (2007), Międzynarodowej Nagrody Teatralnej Theatre Pasta – Indie (2007). W 2010 roku otrzymał Odznaczenie Honorowe – „Zasłużony Dla Kultury Polskiej” (2010).

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close