Spektakle

Gdańsk/Opera Bałtycka: Bałtycki Teatr Tańca „Cool fire/No more play/Six dances” – chor. Izadora Weiss i Jiří Kylián

Zdjęcie: Gdańsk/Opera Bałtycka: Bałtycki Teatr Tańca „Cool fire/No more play/Six dances” – chor. Izadora Weiss i Jiří Kylián

Wersja do druku

Udostępnij

Bałtycki Teatr Tańca zaprasza na pokaz choreografii Izadory Weiss (Cool fire) oraz Jiříego Kyliána (No more play i Six dances).

Cool fire

Tytuł Cool Fire bardzo dobrze oddaje klimat tego spektaklu. Jest to opowieść o żywiołowych emocjach trzymanych w surowej dyscyplinie formy. Spektakl opowiada o tym, że wszelkie podziały między ludźmi są zewnętrzne, jak klasyfikacje, style i ideologie.

Trailer

muzyka: Nigel Kennedy / Jimi Hendrix
libretto, inscenizacja i choreografia: Izadora Weiss
scenografia: Hanna Szymczak
światła: Piotr Miszkiewicz
asystent choreografa: Ireneusz Stencel
premiera: 23 lutego 2013
czas trwania: 40 min.

obsada 6 i 7 lutego 2015: Tania Verdejo Vazquez, Sayaka Haruna, Naya Monzon Alvarez, Jacopo Grabar, Beniamin Citkowski, Tura Gómez Coll, Paulina Wojtkowska, Bartosz Kondracki, Oscar Perez Romero, Oleksandr Khudimov.

No more play

Jiří Kylián: „Podstawową inspiracją dla tej choreografii jest niewielka rzeźba Alberto Giacomettiego: prosta, nieco zdeformowana plansza do gry, pokryta małymi kraterami i wyżłobieniami, z dwoma kawałkami drewna przypominającymi ludzkie postaci. Patrząc na rzeźbę, można poczuć się zaproszonym do gry, której zasady są ukryte albo nigdy nie były ustalone. Kiedy jednak przyłączymy się do tej tajemniczej rozgrywki, zaczynamy pojmować rządzące nią reguły, czasem jednak zbyt późno. Muzyka Antona Weberna budzi fascynujące uczucie podstawowej nieuchronności. Jej dźwięk i struktura tworzą zniewalającą przejrzystość i dynamiczne napięcie. Owe właściwości połączone bezkompromisowym geniuszem Weberna, stają się źródłem energii, która bezpośrednio wpływa na wszystko co równocześnie dzieje się na scenie. Jakże często, tylko groteskowym grymasem kończą się podejmowane z namaszczeniem działania. Ten żart powinniśmy akceptować, niech stanie się ważną częścią naszej istoty. Tak samo ta choreograficzna zabawa ciał, umysłu, dźwięku i światła w czasie i przestrzeni jest zaledwie metaforą gry z ekstremalnie surowymi zasadami, które ktoś zapisał w dawno zapomnianym języku.”.

Trailer

muzyka: Anton Webern
choreografia: Jiří Kylián
światła (adaptacja): Joost Biegelaar
kostiumy: Jiří Kylián
asystenci choreografa: Patrick Delcroix, Philip Taylor, Ireneusz Stencel
premiera: 27 maja 2012
czas trwania: 15 min.

obsada 6 i 7 lutego 2015: Beata Giza, Elżbieta Czajkowska-Kłos, João Paulo de Castro Franca, Filip Michalak, Oleksandr Khudimov.

Six dances

Jiří Kylián: „Dwa stulecia dzielą nas od czasu kiedy Mozart napisał Tańce Niemieckie. Fragment historii ukształtowany przez wojny, rewolucje i wszelkiego rodzaju społeczne niepokoje. Mając to na uwadze, zrozumiałem, że nie jest możliwe żebym zwyczajnie ułożył taneczne kawałki odzwierciedlające humor i muzyczną błyskotliwość kompozytora. Zamiast tego ustawiłem sześć pozornie bezsensownych scen, które oczywiście za nic mają otoczenie. Miniaturowe w obliczu wiecznie trwającego zatroskanego świata, który większość z nas z jakiegoś nieustalonego powodu nosi w głębi duszy. I chociaż zabawne właściwości Sześciu tańców Mozarta generalnie radują publiczność, nie powinniśmy ich uznawać za burleskę. Ich humor powinien być środkiem wskazującym względność naszych wartości. Zdolność Mozarta do reagowania ochronnym wybuchem nonsensownej poetyki na trudne okoliczności jest dobrze znana.”.

Trailer

muzyka: W.A. Mozart (Sechs Deutsche Tanze, KV 517)

choreografia: Jiří Kylián
scenografia i kostiumy:
Jiří Kylián

światła: Joop Caboort

kostiumy: Jiří Kylián
asystenci choreografa: Yvan Dubreuil, Ireneusz Stencel
premiera: 27 maja 2012
czas trwania: 20 min.

obsada 6 i 7 lutego 2015: Tura Gómez Coll, Sayaka Haruna, Tania Verdejo Vazquez, Agnieszka Wojciechowska (6 II) / Paulina Wojtkowska (7 II), Oscar Pérez Romero, Jacopo Grabar, Beniamim Citkowski, Bartosz Kondracki, Superstar – Filip Michalak, Radosław Palutkiewicz, Oleksandr Khudimov, Lalki – Julia Sanz Fernandez, Elżbieta Czajkowska-Kłos.

JIŘÍ KYLIÁN – jeden z najwybitniejszych choreografów na świecie. Urodzony w 1947 roku w Pradze Jiří Kylián rozpoczął karierę taneczną w wieku 9 lat, w szkole baletowej Praskiego Teatru Narodowego. Jako piętnastolatek był już studentem Konserwatorium w Pradze. W 1973 roku, po pierwszej choreografii dla Nederlands Dans Theater, rozpoczęła się jego wieloletnia współpraca artystyczna z tym zespołem, której efektem była produkcja prawie 50 przedstawień. Kylián otrzymał wiele międzynarodowych nagród i wyróżnień, m.in. holenderski „Officer of the Orange Order”, tytuł Doctor honoris causa Juilliard School w Nowego Jorku oraz trzy nagrody Niżińskiego (najlepsza choreografia, zespół i praca).

powiązane

Ludzie

Izadora Weiss

Izadora Weiss

Bałtycki Teatr Tańca zaprasza na pokaz choreografii Izadory Weiss (Cool fire) oraz Jiříego Kyliána (No more play i Six dances). Cool fire Tytuł Cool Fire bardzo dobrze oddaje klimat tego spektaklu. Jest to opowieść o żywiołowych emocjach trzymanych w surowej dyscyplinie formy. Spektakl opowiada o tym, że wszelkie podziały między ludźmi są zewnętrzne, jak klasyfikacje, style i ideologie. Trailer muzyka: Nigel Kennedy / Jimi Hendrix libretto, inscenizacja i choreografia: Izadora Weiss scenografia: Hanna Szymczak światła: Piotr Miszkiewicz asystent choreografa: Ireneusz Stencel premiera: 23 lutego 2013 czas trwania: 40 min. obsada 6 i 7 lutego 2015: Tania Verdejo Vazquez, Sayaka Haruna, Naya Monzon Alvarez, Jacopo Grabar, Beniamin Citkowski, Tura Gómez Coll, Paulina Wojtkowska, Bartosz Kondracki, Oscar Perez Romero, Oleksandr Khudimov. No more play Jiří Kylián: „Podstawową inspiracją dla tej choreografii jest niewielka rzeźba Alberto Giacomettiego: prosta, nieco zdeformowana plansza do gry, pokryta małymi kraterami i wyżłobieniami, z dwoma kawałkami drewna przypominającymi ludzkie postaci. Patrząc na rzeźbę, można poczuć się zaproszonym do gry, której zasady są ukryte albo nigdy nie były ustalone. Kiedy jednak przyłączymy się do tej tajemniczej rozgrywki, zaczynamy pojmować rządzące nią reguły, czasem jednak zbyt późno. Muzyka Antona Weberna budzi fascynujące uczucie podstawowej nieuchronności. Jej dźwięk i struktura tworzą zniewalającą przejrzystość i dynamiczne napięcie. Owe właściwości połączone bezkompromisowym geniuszem Weberna, stają się źródłem energii, która bezpośrednio wpływa na wszystko co równocześnie dzieje się na scenie. Jakże często, tylko groteskowym grymasem kończą się podejmowane z namaszczeniem działania. Ten żart powinniśmy akceptować, niech stanie się ważną częścią naszej istoty. Tak samo ta choreograficzna zabawa ciał, umysłu, dźwięku i światła w czasie i przestrzeni jest zaledwie metaforą gry z ekstremalnie surowymi zasadami, które ktoś zapisał w dawno zapomnianym języku.”. Trailer muzyka: Anton Webern choreografia: Jiří Kylián światła (adaptacja): Joost Biegelaar kostiumy: Jiří Kylián asystenci choreografa: Patrick Delcroix, Philip Taylor, Ireneusz Stencel premiera: 27 maja 2012 czas trwania: 15 min. obsada 6 i 7 lutego 2015: Beata Giza, Elżbieta Czajkowska-Kłos, João Paulo de Castro Franca, Filip Michalak, Oleksandr Khudimov. Six dances Jiří Kylián: „Dwa stulecia dzielą nas od czasu kiedy Mozart napisał Tańce Niemieckie. Fragment historii ukształtowany przez wojny, rewolucje i wszelkiego rodzaju społeczne niepokoje. Mając to na uwadze, zrozumiałem, że nie jest możliwe żebym zwyczajnie ułożył taneczne kawałki odzwierciedlające humor i muzyczną błyskotliwość kompozytora. Zamiast tego ustawiłem sześć pozornie bezsensownych scen, które oczywiście za nic mają otoczenie. Miniaturowe w obliczu wiecznie trwającego zatroskanego świata, który większość z nas z jakiegoś nieustalonego powodu nosi w głębi duszy. I chociaż zabawne właściwości Sześciu tańców Mozarta generalnie radują publiczność, nie powinniśmy ich uznawać za burleskę. Ich humor powinien być środkiem wskazującym względność naszych wartości. Zdolność Mozarta do reagowania ochronnym wybuchem nonsensownej poetyki na trudne okoliczności jest dobrze znana.”. Trailer muzyka: W.A. Mozart (Sechs Deutsche Tanze, KV 517) choreografia: Jiří Kylián scenografia i kostiumy: Jiří Kylián światła: Joop Caboort kostiumy: Jiří Kylián asystenci choreografa: Yvan Dubreuil, Ireneusz Stencel premiera: 27 maja 2012 czas trwania: 20 min. obsada 6 i 7 lutego 2015: Tura Gómez Coll, Sayaka Haruna, Tania Verdejo Vazquez, Agnieszka Wojciechowska (6 II) / Paulina Wojtkowska (7 II), Oscar Pérez Romero, Jacopo Grabar, Beniamim Citkowski, Bartosz Kondracki, Superstar – Filip Michalak, Radosław Palutkiewicz, Oleksandr Khudimov, Lalki – Julia Sanz Fernandez, Elżbieta Czajkowska-Kłos. JIŘÍ KYLIÁN – jeden z najwybitniejszych choreografów na świecie. Urodzony w 1947 roku w Pradze Jiří Kylián rozpoczął karierę taneczną w wieku 9 lat, w szkole baletowej Praskiego Teatru Narodowego. Jako piętnastolatek był już studentem Konserwatorium w Pradze. W 1973 roku, po pierwszej choreografii dla Nederlands Dans Theater, rozpoczęła się jego wieloletnia współpraca artystyczna z tym zespołem, której efektem była produkcja prawie 50 przedstawień. Kylián otrzymał wiele międzynarodowych nagród i wyróżnień, m.in. holenderski „Officer of the Orange Order”, tytuł Doctor honoris causa Juilliard School w Nowego Jorku oraz trzy nagrody Niżińskiego (najlepsza choreografia, zespół i praca).

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close