Bałtycki Teatr Tańca

Zdjęcie: Bałtycki Teatr Tańca

Bałtycki Teatr Tańca

Wersja do druku

Udostępnij

Bałtycki Teatr Tańca powstał 1 marca 2010 w miejsce Baletu Państwowej Opery Bałtyckiej. Dwa lata wcześniej do Gdańska z całej Polsk, zaczęli przyjeżdżać młodzi, zdolni tancerze, wzmacniając dynamicznie rozwijający się zespół baletu Opery. Następnie został on wydzielony organizacyjnie z instytucji Opery Bałtyckiej. Dyrektorem artystycznym BTT jest jego założycielka Izadora Weiss. W swojej pracy artystka hołduje przekonaniu, że ruch ciała musi być wywiedziony z ducha muzyki i tworzyć z nią nierozerwalną całość. W historiach opowiadanych w spektaklach stara się przekazywać pozytywne emocje i bronić systemu wartości, w którym miłość, ludzka godność, wierność swoim ideałom i wybranym przez siebie ludziom, umiłowanie prawdy i sprawiedliwości są stale obecne, wbrew modom i destrukcyjnym trendom promowanym we współczesnej kulturze czy subkulturze, jak sama to definiuje.

Artystycznym ideałem i wzorem, do jakiego dąży BTT, jest Nederlands Dans Theater ukształtowany przez dzieła choreograficzne Jiříego Kyliána, który jest mistrzem i nauczycielem Izadory Weiss. Po obejrzeniu spektakli Izadory Weiss Czekając na… i Święta wiosny z muzyką Strawińskiego to właśnie ten artysta zdecydował, że przekaże BTT dwie swoje choreografie – No More Play i Six Dances. Jego obecność na próbach i premierze były dla tancerzy wielkim przeżyciem i bezcenną nauką. Tym samym BTT dołączył do nielicznej grupy teatrów tańca na świecie dysponujących w swoim repertuarze choreografiami Kyliána, a Izadora Weiss ze spektaklem Windows, do muzyki napisanej specjalnie dla niej przez Leszka Możdżera, do grona choreografów, którzy mają zaszczyt znaleźć się u boku mistrza w jednym wieczorze. W uznaniu dla jakości artystycznej zespołu, ten wybitny choreograf wyraził chęć dalszej współpracy z BTT. W 2014 roku odbyła się premiera jego spektakli Falling Angels i Sarabande, prezentowanych razem z kolejną realizacją Izadory Weiss Body Master.

BTT coraz częściej jest zapraszany, by pokazywać swoje spektakle poza Gdańskiem. Występy w Poznaniu i Krakowie były owacyjnie przyjmowane przez publiczność. Dwukrotnie występował w Teatrze Narodowym w Warszawie – z choreografiami Weiss Romeo i Julia, Święto wiosny oraz Sen nocy letniej do muzyki ułożonej przez choreografkę z kompozycji Gorana Bregovicia. Święto wiosny prezentowane było także za granicą, podczas występów zespołu w Niemczech (Bielefeld) i Bangkoku (Tajlandia). Natomiast prestiżowy brytyjski magazyn „Dance Europe” uznał Sen nocy letniej za najlepszy na świecie spektakl taneczny sezonu 2013/2014 roku. Za ten sam spektakl Izadora Weiss otrzymała również Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego choreografa oraz Honorową Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska (2013).

Sen nocy letniej uświetnił w Gdańsku Konkurs Eurowizji dla Młodych Tancerzy organizowany przez Europejską Unię Nadawców (EBU) i TVP Kultura. Był to już dziewiąty pełnospektaklowy balet Izadory Weiss na gdańskiej scenie. Po premierze spektaklu Weiss Cool Fire w lutym 2013 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski uhonorował natomiast choreografkę Medalem „ Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Rok 2014 dla zespołu Bałtyckiego Teatru Tańca upłynął pod znakiem pracy nad projektem Niderlandy, który w całości został zaprezentowany na początku listopada. Składa się on z dwóch wieczorów, w ramach którrych prezentowanych jest sześć choreografii: Clash Patricka Delcroix, Fun, Light i Body Master Izadory Weiss, a także wspomniane już choreografie Jiříego Kyliána Sarabande i Falling Angels. Projekt Niderlandy otrzymał Teatralną Nagrodę Miasta Gdańska dla najlepszego spektaklu 2014 roku, a Izadora Weiss po raz drugi Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego choreografa (2014). W maju 2015 roku odbyła się premiera Burzy według Szekspira, a w listopadzie Fedry według Racine’a. Obie choreografie powstały do muzyki Gustava Mahlera.

Skład dwudziestoosobowego zespół BTT jest stale uzupełniany i modyfikowany po każdym castingu odbywającym się dwa razy w roku. Na castingi przyjeżdża za każdym razem ponad setka tancerzy z całego świata, by powalczyć o dwa, trzy miejsca, jakie zwalniają się w ciągu sezonu ze względu na bardzo wysokie wymagania, którym nie każdy jest w stanie sprostać. W międzynarodowym składzie BTT pracują znakomite indywidualności o niezbędnej wytrzymałości kondycyjnej i technicznym wyszkoleniu.

SEZON 2015/16:

Dyrektor artystyczna BTT: Izadora Weiss

Zastępcy: Elżbieta Czajkowska-Kłos, Filip Michalak
Inspektor i inspicjent: Piotr Borowy
Koordynator Szkoły Tańca BTT: Aleksandra Michalak

Recenzje z prasy polskiej:

http://www.gazetaswietojanska.org/index.php?id=2&t=1&page=46503

http://www.gazetaswietojanska.org/index.php?id=2&t=1&page=37175

http://www.gazetaswietojanska.org/index.php?id=2&t=1&page=14881

http://www.gazetaswietojanska.org/index.php?id=2&t=1&page=28553

http://www.gazetaswietojanska.org/index.php?id=2&t=1&page=28068

http://www.gazetaswietojanska.org/index.php?id=2&t=1&page=28006

http://www.gazetaswietojanska.org/index.php?id=2&t=1&page=23311

http://www.gazetaswietojanska.org/index.php?id=2&t=1&page=23310

Recenzja Cool fire:

http://www.teatralia.com.pl/cool-vs-fire/

Recenzje z prasy obcjojęzycznej:

Romeo i Julia, chor. Izadora Weiss:

http://www.ballet.co.uk/magazines/yr_10/aug10/ip_rev_baltic_dance_theatre_0610.htm

Święto wiosny, chor. Izadora Weiss. Sen, chor. Wojciech Misuro:

http://www.ballet.co.uk/magazines/yr_11/apr11/gw_rev_baltic_dance_theatre_0311.htm

No More Play, Six Dances, chor. Jiri Kylian. Windows, chor. Izadora Weiss:

http://dancetabs.com/2012/11/baltic-dance-theater-kylianweiss-bill-windows-no-more-play-six-dances-gdansk/

Po występach ze Snem nocy letniej w ramach V Dniach Sztuki Tańca w Warszawie (listopad 2013):

http://www.ft.com/intl/cms/s/2/58278d4c-4c52-11e3-923d-00144feabdc0.html#axzz2kcchO5Mj

Burza/Fedra, chor. Izadora Weiss:

http://dancetabs.com/2015/11/baltic-dance-theatre-phaedra-the-tempest-gdansk/

Zapowiedź występu BTT ze spektaklem Fedra w Londynie:

https://www.list.co.uk/article/76494-five-reasons-to-catch-baltic-dance-theatres-uk-premier/?utm_source=list-twitter&utm_medium=list-social&utm_campaign=nov-2015

Tłumaczenia:

 

Recenzja Grahama Wattsa, Sen nocy letniej/ Święto wiosny, „Dance Europe” (styczeń 2014), tłum. Karolina Sofulak

Recenzja Grahama Wattsa Fedra/Burza „Dance Tabs, 22 listopada 2015, tłum. Mirosław Sikora

Zapowiedź występu BTT ze spektaklem Fedra w Londynie, 19 listopada 2015

                                                                                 

powiązane

Ludzie

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close