Spektakle

Gdańsk/Projekt Niderlandy: Bałtycki Teatr Tańca „Body Master/Falling Angels/Sarabande” – spektakle Izadory Weiss i Jiříego Kyliána

Zdjęcie: Gdańsk/Projekt Niderlandy: Bałtycki Teatr Tańca „Body Master/Falling Angels/Sarabande” – spektakle Izadory Weiss i Jiříego Kyliána

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Bałtycki Teatr Tańca zaprasza na drugą część projektu Niderlandy – premierę spektakli: Body Master Izadory Weiss oraz Falling Angels i Sarabande Jiříego Kyliána. Body Master to opowieść o Mistrzu, który w swojej hermetycznej rzeczywistości próbuje wykreować własny świat przy pomocy tancerzy. Falling Angels jest opowieści ą o tajemniczej magii uwodzenia, zmysłowości jako prawdzie o ludzkiej naturze. W Sarabande znikają płynne, falujące ruchy tak charakterystyczne dla wczesnych choreografii Kyliána, ustępując miejsca jego fascynacji prymitywnymi, rytualnymi tańcami.

Body Master

Tytuł najnowszej choreografii Izadory Weiss ma charakter ironiczny. Spektakl stanowi opowieść o Mistrzu, który w swojej hermetycznej rzeczywistości próbuje wykreować własny świat przy pomocy tancerzy, przywodzi na myśl wielkiego reformatora teatru Edwarda Gordona Craiga. Jego również uwiodła idea doskonałego Aktora – Nadmarionety zdolnego do precyzyjnego przekazania zaprogramowanych emocji. Przed i po Craigu było wielu wybitnych twórców uwikłanych w tragiczną sprzeczność pomiędzy pragnieniem demiurgicznej władzy nad poddanym mu artystą, a dążeniem do wydobycia z niego prawdy. Na przykładzie wymyślonej przez siebie historii Izadora Weiss po raz  kolejny zmaga się z podstawowymi pytaniami o istotę tworzenia teatru i relacji pomiędzy wizją kreatora i artystami, którzy tę wizję wcielają w życie.

libretto, montaż muzyki, inscenizacja i choreografia: Izadora Weiss
scenografia: Hanna Szymczak

światła: Piotr Miszkiewicz

asystenci choreografa: Elżbieta Czajkowska-Kłos, Filip Michalak

obsada: Filip Michalak, Beata Giza, Beniamin Citkowski, Naya Monzon Alvarez, Daniel Flores Pardo, Julia Sanz Fernandez, Michał Łabuś, Filip Löbl, Bartek Kondracki, Paulina Wojtkowska, Tura Gómez Coll, Hodei Iriarte Kaperotxipi, Oscar Pérez Romero, Tania Verdejo Vazquez, Natalia Madejczyk, João Paulo de Castro Franca, Oleksandr Khudimov, Sayaka Haruna, Jacopo Grabar

premiera: 8 listopada 2014.

Obsada 10, 11 stycznia 2015:

Filip Michalak, Beata Giza, Beniamin Citkowski, Naya Monzon Alvarez, Jacopo Grabar, Julia Sanz Fernandez, Oleksandr Khudimov, Filip Löbl, Bartosz Kondracki, Paulina Wojtkowska, Tura Gómez Coll, Hodei Iriarte Kaperotxipi, Oscar Pérez Romero, Tania Verdejo Vazquez, Elżbieta Czajkowska-Kłos, João Paulo de Castro Franca, Karol Miękina, Sayaka Haruna, Radosław Palutkiewicz.

Falling Angels

Dla Jiříego Kyliána fascynujący aspekt kompozycji Reicha leży w jej rytmicznej strukturze, a szczególnie w użyciu środka stylistycznego zwanego phasing (fazowanie). Tworzy ona płynne tło, na którym choreografia może rozwijać się zupełnie niezależnie. Podczas kiedy zazwyczaj Kylián traktuje muzykę jako pierwotne źródło dla swoich choreografii, czyli opiera swoją pracę na (istniejącej) muzycznej strukturze dzieła, tym razem zaczął od tańca. Wynikiem jest pasjonujący i bezpośredni lot ośmiu tancerek.

muzyka: Steve Reich
inscenizacja, scenografia i choreografia: Jiří Kylián
kostiumy: Joke Visser
światła: Jiří Kylián (koncepcja), Joop Caboort (realizacja)
nadzór techniczny nad światłem/scenografią: Joost Biegelaar
asystent choreografa: Roslyn Anderson

obsada: Beata Giza, Tura Gómez Coll, Naya Monzon Alvarez, Natalia Madejczyk, Julia Sanz Fernandez, Agnieszka Wojciechowska, Elżbieta Czajkowska-Kłos, Sayaka Haruna
prapremiera światowa: 23 listopada 1989, AT&T Danstheater, Haga Nederlands Dans Theater
premiera Bałtyckiego Teatru Tańca: 8 listopada 2014.

Obsada 10, 11 stycznia 2015:

Beata Giza, Tura Gómez Coll, Naya Monzon Alvarez, Paulina Wojtkowska, Julia Sanz Fernandez, Agnieszka Wojciechowska, Elżbieta Czajkowska-Kłos, Sayaka Haruna.

Sarabande

Na tle Sarabande Bacha Jiří Kylián kontynuuje swoje poszukiwania odpowiedzi na podstawowe pytania dzieci. Proste struktury, banalne sytuacje, wizje jak ze snu, retrospekcje, elementy tańca i pantomimy pokazują, że odpowiedź na pytanie „Dlaczego?” nigdy nie nadejdzie. Pomysł Kyliána na Sarabandę zrodził się – jak wiele jego ostatnich dzieł – jako „przedsięwzięcie choreograficzne”. Spektakl, będący czarno-białym szkicem, który ma być ukończony i pokolorowany w umysłach widzów, odnosi się innych choreografii Kyliána, No More Play, Falling Angels oraz Sweet Dreams.

muzyka: Jan Sebastian Bach (opracowanie  Dick Heuff)

inscenizacja, scenografia i choreografia: Jiří Kylián

kostiumy: Joke Visser

światła: Jiří Kylián (koncepcja), Joop Caboort (realizacja)

nadzór techniczny nad światłem/scenografią: Joost Biegelaar

reżyser dźwięku: Dick Schuttel

asystent choreografa: Patrick Delcroix

obsada: Filip Michalak, Michał Łabuś, Hodei Iriarte Kaperotxipi, Daniel Flores Pardo, Bartek Kondracki, Filip Löbl

premiera światowa: 13 września 1990, AT&T Danstheater, Haga Nederlands Dans Theater

premiera Bałtyckiego Teatru Tańca: 8 listopada 2014

Obsada 10, 11 stycznia 2015:

Oscar Pérez Romero, Oleksandr Khudimov, Hodei Iriarte Kaperotxipi, Beniamin Citkowski, Bartosz Kondracki, Filip Löbl.

Spektakle Sarabande i Falling Angels są realizowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2014”.

 

IMIT (miniaturka)

powiązane

Ludzie

Izadora Weiss

Izadora Weiss

Bałtycki Teatr Tańca zaprasza na drugą część projektu Niderlandy – premierę spektakli: Body Master Izadory Weiss oraz Falling Angels i Sarabande Jiříego Kyliána. Body Master to opowieść o Mistrzu, który w swojej hermetycznej rzeczywistości próbuje wykreować własny świat przy pomocy tancerzy. Falling Angels jest opowieści ą o tajemniczej magii uwodzenia, zmysłowości jako prawdzie o ludzkiej naturze. W Sarabande znikają płynne, falujące ruchy tak charakterystyczne dla wczesnych choreografii Kyliána, ustępując miejsca jego fascynacji prymitywnymi, rytualnymi tańcami. Body Master Tytuł najnowszej choreografii Izadory Weiss ma charakter ironiczny. Spektakl stanowi opowieść o Mistrzu, który w swojej hermetycznej rzeczywistości próbuje wykreować własny świat przy pomocy tancerzy, przywodzi na myśl wielkiego reformatora teatru Edwarda Gordona Craiga. Jego również uwiodła idea doskonałego Aktora – Nadmarionety zdolnego do precyzyjnego przekazania zaprogramowanych emocji. Przed i po Craigu było wielu wybitnych twórców uwikłanych w tragiczną sprzeczność pomiędzy pragnieniem demiurgicznej władzy nad poddanym mu artystą, a dążeniem do wydobycia z niego prawdy. Na przykładzie wymyślonej przez siebie historii Izadora Weiss po raz  kolejny zmaga się z podstawowymi pytaniami o istotę tworzenia teatru i relacji pomiędzy wizją kreatora i artystami, którzy tę wizję wcielają w życie. libretto, montaż muzyki, inscenizacja i choreografia: Izadora Weiss scenografia: Hanna Szymczak światła: Piotr Miszkiewicz asystenci choreografa: Elżbieta Czajkowska-Kłos, Filip Michalak obsada: Filip Michalak, Beata Giza, Beniamin Citkowski, Naya Monzon Alvarez, Daniel Flores Pardo, Julia Sanz Fernandez, Michał Łabuś, Filip Löbl, Bartek Kondracki, Paulina Wojtkowska, Tura Gómez Coll, Hodei Iriarte Kaperotxipi, Oscar Pérez Romero, Tania Verdejo Vazquez, Natalia Madejczyk, João Paulo de Castro Franca, Oleksandr Khudimov, Sayaka Haruna, Jacopo Grabar premiera: 8 listopada 2014. Obsada 10, 11 stycznia 2015: Filip Michalak, Beata Giza, Beniamin Citkowski, Naya Monzon Alvarez, Jacopo Grabar, Julia Sanz Fernandez, Oleksandr Khudimov, Filip Löbl, Bartosz Kondracki, Paulina Wojtkowska, Tura Gómez Coll, Hodei Iriarte Kaperotxipi, Oscar Pérez Romero, Tania Verdejo Vazquez, Elżbieta Czajkowska-Kłos, João Paulo de Castro Franca, Karol Miękina, Sayaka Haruna, Radosław Palutkiewicz. Falling Angels Dla Jiříego Kyliána fascynujący aspekt kompozycji Reicha leży w jej rytmicznej strukturze, a szczególnie w użyciu środka stylistycznego zwanego phasing (fazowanie). Tworzy ona płynne tło, na którym choreografia może rozwijać się zupełnie niezależnie. Podczas kiedy zazwyczaj Kylián traktuje muzykę jako pierwotne źródło dla swoich choreografii, czyli opiera swoją pracę na (istniejącej) muzycznej strukturze dzieła, tym razem zaczął od tańca. Wynikiem jest pasjonujący i bezpośredni lot ośmiu tancerek. muzyka: Steve Reich inscenizacja, scenografia i choreografia: Jiří Kylián kostiumy: Joke Visser światła: Jiří Kylián (koncepcja), Joop Caboort (realizacja) nadzór techniczny nad światłem/scenografią: Joost Biegelaar asystent choreografa: Roslyn Anderson obsada: Beata Giza, Tura Gómez Coll, Naya Monzon Alvarez, Natalia Madejczyk, Julia Sanz Fernandez, Agnieszka Wojciechowska, Elżbieta Czajkowska-Kłos, Sayaka Haruna prapremiera światowa: 23 listopada 1989, AT&T Danstheater, Haga Nederlands Dans Theater premiera Bałtyckiego Teatru Tańca: 8 listopada 2014. Obsada 10, 11 stycznia 2015: Beata Giza, Tura Gómez Coll, Naya Monzon Alvarez, Paulina Wojtkowska, Julia Sanz Fernandez, Agnieszka Wojciechowska, Elżbieta Czajkowska-Kłos, Sayaka Haruna. Sarabande Na tle Sarabande Bacha Jiří Kylián kontynuuje swoje poszukiwania odpowiedzi na podstawowe pytania dzieci. Proste struktury, banalne sytuacje, wizje jak ze snu, retrospekcje, elementy tańca i pantomimy pokazują, że odpowiedź na pytanie „Dlaczego?” nigdy nie nadejdzie. Pomysł Kyliána na Sarabandę zrodził się – jak wiele jego ostatnich dzieł – jako „przedsięwzięcie choreograficzne”. Spektakl, będący czarno-białym szkicem, który ma być ukończony i pokolorowany w umysłach widzów, odnosi się innych choreografii Kyliána, No More Play, Falling Angels oraz Sweet Dreams. muzyka: Jan Sebastian Bach (opracowanie  Dick Heuff) inscenizacja, scenografia i choreografia: Jiří Kylián kostiumy: Joke Visser światła: Jiří Kylián (koncepcja), Joop Caboort (realizacja) nadzór techniczny nad światłem/scenografią: Joost Biegelaar reżyser dźwięku: Dick Schuttel asystent choreografa: Patrick Delcroix obsada: Filip Michalak, Michał Łabuś, Hodei Iriarte Kaperotxipi, Daniel Flores Pardo, Bartek Kondracki, Filip Löbl premiera światowa: 13 września 1990, AT&T Danstheater, Haga Nederlands Dans Theater premiera Bałtyckiego Teatru Tańca: 8 listopada 2014 Obsada 10, 11 stycznia 2015: Oscar Pérez Romero, Oleksandr Khudimov, Hodei Iriarte Kaperotxipi, Beniamin Citkowski, Bartosz Kondracki, Filip Löbl. Spektakle Sarabande i Falling Angels są realizowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2014”.  

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close