Prezentacja spektaklu odbywa się w ramach III edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca Scena dla tańca.
Spektakl powstał w ramach trwającego od 2010 roku cyklu RE//MIX organizowanego przez komunę// warszawa. Spektakle powstałe w ramach tego cyklu, to premierowe produkcje odnoszące się do klasycznych dzieł, przede wszystkim z dziedziny teatru i tańca, a także literatury i filmu. Pierwowzory, niektóre już lekko zapomniane, niegdyś zmieniły świadomość osób dziś zajmujących się „dziwnym” teatrem – interdyscyplinarnym, poszukującym, sytuującym się na pograniczu teatru wizualnego, performance art, sztuk plastycznych i działań społecznych. Tworzą swoisty kulturowy kanon, określają gust i styl, są autodefinicją własnych źródeł i inspiracji – punktami odniesienia.
Komponenty i czynniki jako źródło obecne w realizacji:
MUZYKA – czyli relacja Merce Cunningham- John Cage i ich chance operations. Muzyka jest u nich wyzwolona od tańca, istnieje jako niezależny czynnik. Cunningham, współpracując z Cage’em, wprowadził symultaniczność istnienia muzyki i tańca w spektaklu, oba „narzędzia” były tworzone oddzielnie z naciskiem na brak ich wzajemnych wpływów. Muzyka ma swój tor i nadaje jedynie atmosferę. Pierwsze spotkanie następuje w dniu realizacji i jak mówił Cunningham; „to zawsze była najbardziej ekscytująca chwila”.
SPACE – wszystko na scenie dla Cunninghama jest równie ważne, obecność tancerzy w przestrzeni jest niekoniecznie scentralizowana, a ich prezencja nie jest ukierunkowana w stronę widza.
RUCH – każdy ruch może podążać za poprzednim w nieograniczonych kierunkach wedle możliwości anatomicznych tancerza, niejasny jest początek, środek i koniec ruchu, ani jego logiczne połączenie. Ruch jest badany w stanie czystym bez jakiejkolwiek narracji i dramatyzmu.
SCENOGRAFIA – nigdy nie dominuje, trochę jak w sytuacji ulicznej; jest unikatowa, nowoczesna i nie ma wpływu na przemieszczających się ludzi. Cunningham zapatrzony w nowinki technologiczne nieustająco wprowadzał nowe eksperymenty w sztuce wizualnej.
CHANCE OPERATIONS (operacje przypadkowe) – Cunningham zainspirowany podejściem Johna Cage’a do komponowania muzyki wykorzystał jego metodę w choreografii. Poprzez rzucanie kostkami podejmował decyzje na temat ilości tancerzy na scenie, kolejności części choreograficznych bądź sekwencji ruchowych, kierunków i powtórzeń. Zastosowanie chance operations było istotne, aby pozbyć się ograniczeń, gustów i nawyków ruchowych w procesie twórczym. Cunningham używał ich tylko w początkowej fazie tworzenia.
JOHN CAGE – kompozytor i partner Cunninghama, znany z eksperymentów z preparowanym fortepianem, a także z używania przedmiotów codziennego użytku jako instrumentów. Twórca chance music, nowego postrzegania kompozycji zaczerpniętego z filozofii Dalekiego Wschodu i chińskiej Księgi przemian I Ching, mówiącej o wróżeniu metodami losowymi.
choreografia Iza Szostak
wykonanie Iza Szostak, Kuba Słomkowski
muzyka Kuba Słomkowski
światło Karolina Gębska
przestrzeń Iza Szostak, Kuba Słomkowski
produkcja Komuna//Warszawa przy wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca
BILETY:
25 zł – normalne / 15 zł – studenci* i na Kartę do Kultury* / 10 zł – uczniowie* / 5 zł – na Kartę Wielodzietnej Rodziny* / 3 zł – na Kartę Tancerza*
* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację/ 1 KARTĘ)
Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 / Zakupione bilety nie podlegają zwrotom. / Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane. / W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć w trakcie przedstawień.