Ludzie tańca

Zdjęcie: Iza Szostak

The glass jar next to the glass jar, na drugim planie Monika Morawska. Fot. Jakub Wittchen.

Wersja do druku

Udostępnij

Iza Szostak – tancerka i choreografka. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie (2003) oraz Codarts − Rotterdam Dance Academy w Holandii (2008). Obecnie studentka Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.

Podczas edukacji tanecznej w kraju i za granicą występowała w wielu przedstawieniach tanecznych. W 2005 roku brała udział w spektaklach Kompanii Primavera Dariusza Lewanowskiego (Ostatnie takie lato, Kofta).

W 2007 roku odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. W Holandii współpracowała z takimi artystami, jak Michael Schumacher, Amy Raymond, Krisztina de Chatel i Felix Ruckert. Od 2008 roku współpracuje z zespołem Anna Holter + Company w Monachium.

W 2009 brała udział w festiwalu Urban Explorer w Dordrechcie, a także w projekcie O avesso, avesso Guilherme Botelho/Cie Alias podczas Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Cialo/Umysł w Warszawie. W 2010 roku uczestniczyła w projekcie Let’s dance Chopin w choreografii Marysi Stokłosy oraz stworzyła autorskie choreografie solowe Karmi go, Sprzężenie zwrotne i Grandpa-go.

Stypendystka programu „Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007), holenderskiego Corrie Hartong Fonds (2006) oraz programu edukacyjnego Alternatywna Akademia Tańca w Poznaniu (2009/2010, „Stary Browar Nowy Taniec” koordynowany przez Joannę Leśnierowską − Arts Stations Foundation). W 2011 roku została rezydentką programu rezydencyjnego Solo Projekt w poznańskim Starym Browarze, realizując tu spektakl From culture to nature (opieka artystyczna Ornella Balestra i Luca Giacomo Schulte). W tym samym roku podczas festiwalu Ciało/Umysł odbyła się premiera spektaklu Edyty Kozak Folk? A ja się nie zgadzam m.in. z udziałem Izy Szostak. Wystąpiła ona także w projekcie Prolog Wojtka Ziemilskiego, opartym na rozbudowanych interakcjach z publicznością – Szostak, wraz z innymi wykonawcami, komunikowała się z nią za pośrednictwem słuchawek.

W 2011 roku wzięła również udział w najnowszym spektaklu tanecznym Kompanii Primavera Short story w choreografii Dariusza Lewandowskiego, inspirowanym opowiadaniem Panny z Wilka Jarosława Iwaszkiewicza. Przedstawienie było prezentowane także podczas cyklu Warszawska Scena Tańca w roku 2012. W tym samym cyklu Szostak pokazała swój premierowy spektakl The glass jar next to the glass jar,zrealizowany w duecie z Moniką Morawską. W październiku 2012 odbyła się premiera najnowszego projektu artystki, RE//MIX Merce Cunningham, zrealizownego w wyniku konkursu ogłoszonego wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca. Trwający od 2010 roku w komunie//warszawa cykl RE// MIX to premierowe produkcje odnoszące się do klasycznych dzieł, przede wszystkim z dziedziny teatru i tańca, a także literatury i filmu. Na remiks Szostak złożyły się metody pracy i przeanalizowane pomysły, a także zbiór choreograficznych cytatów ze spektakli Merce’a Cunningham’a (twórcy amerykańskiego post-modern dance).

Obecnie jest stypendystką wspieranego przez Unię Europejską międzynarodowego projektu dla młodych choreografów SPAZIO.

Od kilku lat Szostak zafascynowana pracą z osobami zawodowo nie związanymi z tańcem. W swojej praktyce powołuje się na ruch autentyczny, analizę ruchu Labana oraz elementy improwizacji Forsythe’a. Stale współpracuje z artystą wizualnym i eksperymentalnym muzykiem, Kubą Słomkowskim.

Znajduje dużą radość w uczeniu tańca i kompozycji ruchu, lubi śpiewać choć uważa, że nie umie. Improwizuje na scenie i w życiu, od lat marzyo podróży do Nowej Zelandii.

Od 2013 roku Szostak należy do Centrum w Ruchu – zrzerzenia związanych ze stolicą choreografów. CwR to przestrzeń dla sztuk performatywnych w Warszawie, która powstała z inicjatywy Fundacji Burdąg. Mieści się w budynku byłego gimnazjum udostępnionego przez Urząd Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy w ramach projektu Wawerska Strefa Kultury. Odbywają się tu próby do spektakli, warsztaty oraz przedpremierowe pokazy prac. Jest to pierwsza udana próba stworzenia stałego miejsca pracy dla niezależnych choreografów w stolicy.

Izabela Szostak.
Izabela Szostak.
Izabela Szostak.
The glass jar next to the glass jar. Fot. Jakub Wittchen.
The glass jar next to the glass jar, na drugim planie Monika Morawska. Fot. Jakub Wittchen.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close