Spektakle

Warszawa/Zachęta Narodowa Galeria Sztuki: „Kurtyna teatru (według Marii Jaremy)” – performans: Iza Szostak – towarzyszące zwiedzaniu wystawy „Owoce łopianu, czyli tkanina w sztuce współczesnej”

Zdjęcie: Warszawa/Zachęta Narodowa Galeria Sztuki: „Kurtyna teatru (według Marii Jaremy)” – performans: Iza Szostak – towarzyszące zwiedzaniu wystawy „Owoce łopianu, czyli tkanina w sztuce współczesnej”

Wersja do druku

Udostępnij

Performans taneczny Izy Szostak nawiązuje do pracy Sary Crowner Kurtyna teatru (według Marii Jaremy)” z 2012. Podejmuje temat przenikania się dwóch rzeczywistości w sztuce: cielesnej i materialnej. Performerka zaprasza do doświadczania i obcowania ze „światem struktury ciała i faktury tkaniny”, pytając o zachodzące między nimi zależności. Konfrontacja z dynamiczną formą i mnogością warstw kurtyny potęguje wrażenie nawarstwiania ruchu. Ciało współistnieje z tą materią i zanurza się w rytmie splątanych kształtów.

Praca Sary Crowner powtarza kompozycję kotary zaprojektowanej w 1956 roku przez Marię Jaremę dla Teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora (obecnie w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie http://www.imnk.pl/gallerybox.php?dir=XX160&mode=3). Operująca dużymi płaszczyznami i niuansami barw kurtyna Jaremy służyła jako tło spektakli Kantora. Maria Jarema współpracowała z Teatrem Cricot 2, tworząc kostiumy i scenografię do spektakli.

sale wystawowe, przed pracą Sary Crowner Kurtyna teatru (według Marii Jaremy), 2012
wstęp wolny

współpraca: Joanna Klass, ekspert projektów teatralnych (Instytut Adama Mickiewicza)

Iza Szostak – tancerka i niezależna choreografka młodego pokolenia Nowego Tańca. Absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. Obecnie studentka Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka Polskiego Ministerstwa Kultury, Holenderskiego Corrie Hartong Fonds, projektu dla młodych choreografów SPAZIO, Programu Alternatywnej Akademii Tańca oraz Solo Project Art Stations Foundation. Odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. Współpracowała m.in. z Michaelem Schumacherem, Amy Raymond, Anną Holter, Wojtkiem Ziemilskim, Marysią Stokłosą, Edytą Kozak i Kayą Kołodziejczyk. Stworzyła i współtworzyła spektakle, które były wystawiane w Holandii, Niemczech, Portugalii, Chinach i Polsce. Autorka spektakli: m.in. „Karmi-go”, „Feedback”, „From Culture to Nature”, „RE//MIX Merce Cunningham”. Współtworzy warszawskie Centrum w Ruchu.

Zdjęcie: Sarah Crowner, Kurtyna teatru (według Marii Jaremy), 2012, wł. Galerie Nordenhake, Sztokholm

Performans towarzyszy Zwiedzaniu części wystawy „Owoce łopianu, czyli tkanina w sztuce współczesnej” Splendor tkaniny z Katarzyną Kołodziej. Na wystawie obok klasycznych tkanin prezentowane są również prace, które łączą się z tym medium w nieoczywisty sposób. Spotkanie dotyczyć będzie dzieł współczesnych artystów przewrotnie wykorzystujących tkaninę i warsztat tkacki.
(Katarzyna Kołodziej – historyk sztuki, asystentka kuratora wystawy Splendor tkaniny)

zbiórka w holu głównym
wstęp wolny

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close