Paweł Sakowicz, znany z solowych projektów Jumpcore czy TOTAL, przez 10 lat trenował z siostrą taniec towarzyski. Zdobył nawet tytuł wicemistrza Polski juniorów i młodzieży w tańcach latynoamerykańskich. W Masakrze zainteresował go proces wcielania się osób niezwiązanych z kulturą latynoamerykańską w latynoską stylizację, czemu towarzyszy zestereotypizowany ruch ciała, muzyka i fryzura. A także to, co kryje się za taką pozą. Z jednej strony bowiem tańce latynoskie służą temu, by poczuć się swobodnie, także pod erotycznym względem, a z drugiej – trudno pominąć aspekt kolonialny.
W 1920 roku w Londynie nieformalna konferencja nauczycieli tańca powołała nowy styl: modern ballroom dance. Tańce podbitych społeczności z obszarów Brazylii, Haiti i Kuby zostały skodyfikowane i stały się popularną rozrywką dla wyższej klasy średniej. Z czasem samba, cha-cha, rumba, paso doble i jive stworzyły grupę latynoamerykańskich tańców towarzyskich, do dziś wykonywanych na turniejach tańca sportowego.
Mamy też polski motyw kolonialny. Sakowicz przypomina, że w 1937 roku polski rząd wysłał na Madagaskar ekspedycję, mającą zbadać możliwość kolonizacji wyspy. Uczestniczyli w niej major Mieczysław Lepecki, współpracownik Józefa Piłsudskiego, oraz pisarz i podróżnik Arkady Fiedler. Wyprawę wspierała Liga Morska i Kolonialna, popularyzująca hasło: „Jak każdemu wolnemu narodowi, Polsce należą się kolonie”. Polską kolonią Madagaskar nigdy nie został, na zawsze jednak utożsamia polskie tęsknoty kolonialne. Zaś Masakra pod kostiumem turnieju tańca towarzyskiego kryje opowieść o próbie zawłaszczenia i kolonizacji kulturowej, która zaciera trop cywilizacyjnej agresji.
Koncepcja, choreografia: Paweł Sakowicz
Dramaturgia: Anka Herbut
Muzyka: Lubomir Grzelak
Scenografia: Anna Met
Reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
W ramach programu choreograficznego Nowego Teatru i Art Stations Foundation POSZERZANIE POLA
Kurator: Joanna Leśnierowska
Obsada: Karolina Kraczkowska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Iza Szostak
Czas trwania: 60 minut (bez przerwy)
Produkcja: Nowy Teatr, Warszawa
Premiera: 9 stycznia 2019