Spektakle

Kraków/XII Festiwal Boska Komedia 2019: Paweł Sakowicz „Masakra”

Zdjęcie: Kraków/XII Festiwal Boska Komedia 2019: Paweł Sakowicz „Masakra”

Paweł Sakowicz „Masakra”, fot. Maurycy Stankiewicz

Wersja do druku

Udostępnij

Paweł Sakowicz, znany z solowych projektów Jumpcore czy TOTAL, przez 10 lat trenował z siostrą taniec towarzyski. Zdobył nawet tytuł wicemistrza Polski juniorów i młodzieży w tańcach latynoamerykańskich. W Masakrze zainteresował go proces wcielania się osób niezwiązanych z kulturą latynoamerykańską w latynoską stylizację, czemu towarzyszy zestereotypizowany ruch ciała, muzyka i fryzura. A także to, co kryje się za taką pozą. Z jednej strony bowiem tańce latynoskie służą temu, by poczuć się swobodnie, także pod erotycznym względem, a z drugiej – trudno pominąć aspekt kolonialny.

W 1920 roku w Londynie nieformalna konferencja nauczycieli tańca powołała nowy styl: modern ballroom dance. Tańce podbitych społeczności z obszarów Brazylii, Haiti i Kuby zostały skodyfikowane i stały się popularną rozrywką dla wyższej klasy średniej. Z czasem samba, cha-cha, rumba, paso doble i jive stworzyły grupę latynoamerykańskich tańców towarzyskich, do dziś wykonywanych na turniejach tańca sportowego.

Mamy też polski motyw kolonialny. Sakowicz przypomina, że w 1937 roku polski rząd wysłał na Madagaskar ekspedycję, mającą zbadać możliwość kolonizacji wyspy. Uczestniczyli w niej major Mieczysław Lepecki, współpracownik Józefa Piłsudskiego, oraz pisarz i podróżnik Arkady Fiedler. Wyprawę wspierała Liga Morska i Kolonialna, popularyzująca hasło: „Jak każdemu wolnemu narodowi, Polsce należą się kolonie”. Polską kolonią Madagaskar nigdy nie został, na zawsze jednak utożsamia polskie tęsknoty kolonialne. Zaś Masakra pod kostiumem turnieju tańca towarzyskiego kryje opowieść o próbie zawłaszczenia i kolonizacji kulturowej, która zaciera trop cywilizacyjnej agresji.

Koncepcja, choreografia: Paweł Sakowicz
Dramaturgia: Anka Herbut
Muzyka: Lubomir Grzelak
Scenografia: Anna Met
Reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski

W ramach programu choreograficznego Nowego Teatru i Art Stations Foundation POSZERZANIE POLA
Kurator: Joanna Leśnierowska

Obsada: Karolina Kraczkowska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Iza Szostak

Czas trwania: 60 minut (bez przerwy)
Produkcja: Nowy Teatr, Warszawa
Premiera: 9 stycznia 2019

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close