Warszawa/Przyszłość Europy: Pelczyńska, Szostak, Jędra „Europa. Śledztwo” – dramaturgia: Agata Szczęśniak

Zdjęcie: Warszawa/Przyszłość Europy: Pelczyńska, Szostak, Jędra „Europa. Śledztwo” – dramaturgia:  Agata Szczęśniak

Fot. komuna//warszawa.

Wersja do druku

Udostępnij

Ciało. Trup. Nieobecność. Każde śledztwo zaczyna się od braku, a detektyw ma wypełnić lukę po czyimś zniknięciu. Trzy tancerki prowadzą dochodzenie w sprawie przyszłości Europy, od tropu do tropu: od symboli, utopijnych projektów, nadziei, do katastroficznych diagnoz i nowych konfliktów.
Czy jest to śledztwo w sprawie przestępstwa? A może w sprawie ciągu dalszego? Kto tu kogo szuka i śledzi? Czyżby poszukiwana była reżyserka?
Europa szuka reżyserki.
Czy to spektakl o tożsamości Europy? A może o tożsamości tancerek? Dlaczego zamiast pisać traktaty
i prowadzić negocjacje artystki przebierają się, ubierają, rozbierają? Czy w ten sposób próbują nas zmylić?
Zapraszamy Państwa do udziału w eksperymencie. Cztery kobiety, żadnego reżysera. Trzy tancerki i dramaturżka śledziły przyszłość Europy i szukały możliwości współpracy.
Na kolejne tropy naprowadzały teksty Petera Sloterdijka, Borisa Budena, Ágnes Heller, Oleksija Radynskiego, Marcina Króla, Przemysława Czaplińskiego, autora bestsellerowych kryminałów – Stiega Larssona, a także autorzy metek na ubraniach, które nosimy.

TRAILER

choreografia: Magda Jędra, Weronika Pelczyńska, Iza Szostak
dramaturgia: Agata Szczęśniak
realizacja świateł: Karolina Gębska
scenografia: Wojciech Pustoła

 

 

O cyklu PRZYSZŁOŚĆ EUROPY
Europa jest miejscem szczególnym, ponieważ wywodząca się z niej kultura i system wartości są punktem odniesienia dla całego świata. Bez względu na szerokość geograficzną i historyczne tradycje wciąż żywa jest modernizacyjna siła idei, które narodziły się w starożytnej i nowożytnej Europie: demokracja, wolność osobista, prawa człowieka, prawa socjalne…

W 2014 roku Polska będzie obchodzić 10-lecie wstąpienia do Unii Europejskiej, co jest dobrą okazją do refleksji nad ideą europejskiej wspólnoty – zwłaszcza teraz, w momencie kryzysu i załamania paneuropejskiego entuzjazmu. Wraz z zaproszonymi artystami zastanowimy się nad tym, jak rysuje się przyszłość Europy, dręczonej kryzysem demokracji i finansów oraz do czego doprowadzi frustracja ludzi spychanych na margines. Spróbujemy rozważyć możliwe scenariusze, które wieszczą rozpad Unii lub realne plany jej rekonstrukcji oraz ponownego rozkwitu.

Magda Jędra – tancerka, choreografka, performerka. Zaczęła tańczyć po wstapieniu do Gdańskiego Teatru Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja. Współpracuje z Ramoną Nagabczyńską, Anitą Wach, Rafałem Dziemidokiem. Stale współpracuje z Anną Steller. W 2005 z muzykami Grzegorzem Welizarowiczem i Zbigniewem Bieńkowskim razem stworzyły swój pierwszy wspólny spektakl pod tytułem Good Killer, od którego został przyjęta nazwa ich grupy. Jej spektaklom blisko jest do idei performansu i nurtu site specific. Prowadzi zajęcia z techniki tańca współczesnego i improwizacji.

Weronika Pelczyńska – tancerka, choreografka, menadżerka kultury. Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu. W 2011 roku w komunie//warszawa odbyła się premiera solowego spektaklu Pelczyńskiej Yvonne, Yvonne remiksu twórczości Yvonne Rainer, w cyklu RE//MIX. W 2012 współtworzyła i wystąpiła w spektakl Fire is raging in your hair w choreografii Anny Nowckiej, który zdobył berlińska nagrodę HAU w ramach festiwalu 100° Berlin. Od 2012 współpracuje i wstępuje z zespołem Cocoon Dance Company z Bonn.

Iza Szostak  – tancerka i choreografka. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Warszawie oraz Codarts – Rotterdam Dance Academy w Holandii. W 2007 roku odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. W Holandii współpracowała z takimi artystami, jak Michael Schumacher, Amy Raymond, Krisztina de Chatel i Felix Ruckert. Od 2008 roku współpracuje z zespołem Anna Holter + Company w Monachium. W październiku 2012 odbyła się premiera najnowszego projektu artystki, RE//MIX Merce Cunningham, zrealizowanego w wyniku konkursu ogłoszonego wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca.

Agata Szczęśniak – współzałożycielka, do 2012 roku wicenaczelna pisma i portalu „Krytyka Polityczna”, stypendystka Yale. W latach 20052008 redaktorka działu Opinie/Świąteczna „Gazety Wyborczej”. Socjolożka, absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, studiowała też filozofię na Uniwersytecie Warszawskim.

Projekt powstał przy wsparciu: Fundacji Burdąg, Centrum w Ruchu, Urzędu Dzielnicy Wawer M.St. Warszawa.

Projekt dofinansowany przez Urząd m.st. Warszawy oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zakochaj się w Warszawie - logo (miniaturka)      MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 20:00

Warszawa: Komuna// Warszawa, ul. Lubelska 30/32

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close