Ludzie tańca

Zdjęcie: Weronika Pelczyńska

Wersja do druku

Udostępnij

Weronika Pelczyńska – tancerka, choreografka, menadżerka kultury.

 

Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, inżynier Politechniki Warszawskiej. Doświadczenie zawodowe i sceniczne zdobywała w Teatrze Studio Buffo, oraz przy produkcjach Teatru Tańca Mufmi Anny Piotrowskiej. W latach 2008-2009 wraz z zespołem Bodhi Project występowała w Austrii, Niemczech, Włoszech i Polsce, współpracując z takimi choreografami jak: M. Kejzare, J. Nelson, R. Hayden, E. Braun oraz S. Sandroni. W Latach 2009-2012 występowała w spektaklu Prawa półkula w choreografii Marysi Stokłosy oraz współpracowała z zespołem Mouvoir z Koloni przy produkcji Under Green Ground. W 2011 roku pracowała na gościnnym kontrakcie w teatrze w Kassel, wystąpiła  w produkcji  Johannesa Wielanda Sheherazad, a także w produkcji Jozefa Frucka i Lindy Kapetanei 1000 years of sorrows. Wzięła udział także w produkcji Starego Browaru w Poznaniu w choreografii Magłorzaty Haduch Wielka Inwencja na spragnione theorbo, uśpiony kontrabas i cztery tancerki w ramach programu Old Music New Dance.

 

W 2011 roku w komunie//warszawa odbyła się premiera solowego spektaklu Pelczyńskiej Yvonne, Yvonne – remiksu twórczości Yvonne Rainer, w cyklu RE//MIX, którego pomysłodawcami są Tomasz Plata i Magdalena Grudzińska.

 

W 2012 współtworzyła i wystąpiła w spektakl Fire is raging in your hair w choreografii Anny Nowckiej, który zdobył berlińską nagrodę HAU w ramach festiwalu 100° Berlin. Od 2012 współpracuje i wstępuje z zespołem Cocoon Dance Company z Bonn w spektaklu Replay Swan. W grudniu 2012 odbyła się premiera wykładu performatywnego współtworzonego z Mikołajem Iwańskim (ekonomistą) i Krzysztofem Kaliskim (kompozytorem) w ramach programu produkowanego przez Bęc Zmianę oraz HOBO Art Foundation.

 

W 2013 wzięła udział w projekcie Kilka kroków do Lutosławskiego – prezentacji choreograficznych podczas projektu LUTOSFERY. Przedsięwzięcie produkowane było  przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Fundacje f.o.r.t.e oraz Fundacje Burdąg. Stworzyła 10-minutową miniaturę choreograficzną zainspirowaną i wykonaną do jednego z wybranych utworów Witolda Lutosławskiego. Etiuda zatytułowana była Owoc natchnienia. W tym samym roku brała udział w spektaklu  Fale na podstawie książki Virginii Woolf, w reżyserii Agnieszki Błońskiej w Teatrze Ochota; wystąpiła również w filmie o muzyce eksperymentalnej Eugeniusza Rudnika, w reżyserii Zuzanny Solakiewicz, producentem filmu jest Endorfina Studio, planowana premiera 2014.

 

Od 2010 roku zaangażowana jest w tworzenie choreografii oraz ruchu scenicznego do sztuk teatralnych, wystawianych w Warszawie. Pracowała między innymi z Agnieszką Glińską (Opowieści lasku wiedeńskiego w Teatrze Colegium Nobillium; Moralność Pani Dulskiej w Teatrze Współczesnym, Mewa w Teatrze Narodowym, Pożegnania w Teatrze Narodowym, Sąd ostateczny w Teatrze Studio, Wiśniowy sad w Teatrze Studio), Anną Seniuk (Pchła Szachrajka w Teatrze Narodowym), Ewą Konstancją Buhłak (Siodło Pegaza w Teatrze Narodowym) Krzysztofem Stelmaszykiem (Kubuś Fatalista i Jego Pan w Och-Teatrze), Barbarą Sass-Zdort (film Pieśni Miłosnej), Jarosławem Gajewskim (Bracia Karamazow w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie), Agnieszką Lipiec-Wróblewską (Nadia w Teatrze Horzycy) czy Robertem Jaroszem (Pinokio, gdzie jesteś? w Instytucie Teatralnym, Byczek Fernando w Teatrze Guliwer).

 

Doświadczenie w dziedzinie zarządzania kulturą zdobywała pracując w zespole Bodhi Project, oraz podczas pracy dla Art Stations Foundation w Poznaniu. W latach 2010-2013 była menadżerką dwóch grup, tanecznej i muzycznej: RottlessRoot Company (choreografowi:  Jozef Frucek i Linda Kapetanea) oraz Miscelanea Quartet (muzycy: Kostas Tosidis, Giorgos Pervolarakis, Alejandro Díaz Bandrés and Manos Anastasakis.

 

Pracuje z artystami z innych dziedzin sztuki, na przykład z Anetą Grzeszykowską (grafika/sztuka wideo), Krzysztofem Skoniecznym (twórcom wideo/reżyserem) czy Grzegorzem Korzeniowskim (fotografia).

 

Stypendystka programu DanceWeb 2013 (ImpulsTanz) oraz Carte Blanche 2013 (Modul Dance). Od 2013 jest członkinią grupy Centrum w Ruchu, przestrzeni dla sztuk performatywnych w Warszawie.

 

 

Sylwetka artystki na portalu http://www.culture.pl:

 

http://www.culture.pl/baza-teatr-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/weronika-pelczynska:-swing-na-wrotkach

 

Festiwal ReWizje. Fot. Robert Jaworski.
Festiwal ReWizje. Fot. Robert Jaworski.
Opowieści lasku wiedeńskiego, reż. Agnieszka Glińska. Fot. Lidia Sokal.
Yvonne, Yvonne. Fot. Marta Ankiersztejn.
Yvonne, Yvonne. Fot. Marta Ankiersztejn.
Weronika Pelczyńska (z lewej) w Prawej półkuli, chor. Marysia Stokłosa. Fot. Marta Ankiersztejn.
Fot. Marta Ankiersztejn.
Fot.Grzegorz Korzeniowski.
Fot. Marta Ankiersztejn.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close