Warszawa/Ruch w Instytucie 2019: Weronika Pelczyńska „Dwutakt. Taniec jako gra zespołowa” – warsztaty

Zdjęcie: Warszawa/Ruch w Instytucie 2019: Weronika Pelczyńska „Dwutakt. Taniec jako gra zespołowa” – warsztaty

fot. materiały organizatora

Wersja do druku

Udostępnij

W trzy kolejne poniedziałki grudnia Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza do udziału w warsztatach Dwutakt. Taniec jako gra zespołowa prowadzonych przez Weronikę Pelczyńską. Będą to ostatnie zajęcia w jesiennym cyklu Ruch w Instytucie. Choreografka zaproponuje uczestnikom pracę nad koordynacją, rytmem i swobodą ciała w ruchu. Skupi się na rozwijaniu umiejętności współdziałania z innymi w improwizacji – będącej, jak podkreśla, jedną z trudniejszych umiejętności, której nie da się nauczyć samemu.

O warsztatach w pytaniach do choreografki i jej odpowiedziach:

1. Czym jest dla Ciebie choreografia?

Jest organizacją uwagi w czasie i przestrzeni. Choreografia jest świadomym tańcem i komponowaniem ruchu. Jest także dynamicznie rozwijającą się dyscypliną, jak i narzędziem do pracy z/nad: ciałem, jakością ruchu, stanem i obrazem z uwzględnieniem przestrzeni, czasu oraz obserwatora. Jej głównym celem jest budowanie dróg komunikacji i logiki skojarzeń.

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/performerem w teatrze?

W pracy w teatrze cenię sobie otwartość na spotkanie z drugim człowiekiem, jak również wynikającą z tego możliwość rozwoju. We współpracy z aktorem skupiam się na sensoryczności ciała. Wierzę, że dzięki ciągłej zmianie strategii ruchu, cielesnej aktywności, a także konsekwencji, aktor(ka)/performer(ka) modyfikuje własne zachowania oraz sposoby myślenia, rozbudowując tym samym wachlarz swoich umiejętności.

3. Na czym chciałabyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?

Chciałabym skupić się na pracy z partnerem, ponieważ zdolność współdziałania z innymi ludźmi to jedna z trudniejszych umiejętności, której nie da się nauczyć samemu. Praca z partnerem wymaga zarówno zaangażowania, jak i cierpliwości oraz otwartości na tzw. „tu i teraz”. Podczas zajęć skupimy się na indywidualnej pracy ciała w odniesieniu do działań innych osób. W oparciu o podstawy kontaktu improwizacji, partneringu oraz fizycznej manipulacji, będziemy pracować jednocześnie nad koordynacją, rytmem i swobodą ciała w ruchu. Podczas zajęć chciałabym skupić się także na doświadczaniu i odnajdywaniu sensów wynikających z pracy z ciałem, a nie na egzekwowaniu z góry „wymyślonych” lub „nazwanych” rozwiązań.

Zajęcia odbywają się w godz. 9.00-11.00.

Kontakt i informacje: ruch@instytut-teatralny.pl oraz na stronie organizatora

Bilety: pojedyncze zajęcia – 30 zł (osoby powyżej 60. roku życia – 15 zł), karnet na miesiąc – 100 zł do nabycia na www.instytut-teatralny.pl (za pośrednictwem serwisu GoOut) oraz w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym.

O projekcie Ruch w Instytucie:

Ruch w Instytucie to cykliczne zajęcia z ruchu i świadomości ciała, mające na celu rozwijanie umiejętności oraz zwiększanie wiedzy o współczesnej choreografii i tańcu w praktyce. Skierowane są do profesjonalnych aktorów scen tradycyjnych, performerów, teoretyków oraz ludzi teatru, jak również amatorów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności pracy z ciałem i ruchem. Nie jest wymagane wcześniejsze przygotowanie taneczne.

Spotkania mają charakter dwugodzinnych lekcji, podczas których wspólnie pracują profesjonaliści i amatorzy, środowisko teatralne ze środowiskiem tanecznym. Wspólne działanie i wzajemna inspiracja sprzyjają wymianie doświadczeń i wypracowywaniu nowych modeli pracy w teatrze i tańcu. Organizatorzy zachęcają do regularnego uczestnictwa, ale istnieje możliwość udziału w pojedynczych zajęciach. Odbywają się w poniedziałki (w godz. 9.00-11.00).

Warsztaty prowadzone są zarówno przez choreografki zrzeszone w Centrum w Ruchu, jak i przez zaproszonych do programu gości – co miesiąc inny twórca dzieli się swoimi metodami pracy.

Weronika Pelczyńska – absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka programów: DanceWEB 2013 (ImPulsTanz, Wiedeń), Carte Blanche 2013 (Modul-Dance, Słowenia) i Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019 (Art Sations Foudnation w Poznaniu). Jako tancerka i performerka współpracowała w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji oraz Chorwacji z choreografami takimi jak: O. Flomin, M. Kejžar, D. Freeman, M. Stokłosa, S. Thiersch, J. Fruck, L. Kapetanea, J. Wieland, R. Giovanola, A. Nowicka i B.J. Riepe. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych oraz filmów. Na stałe pracuje z A. Glińską, R. Jaroszem, A. Seniuk oraz G. Laszukiem. Ponadto współpracowała z P. Passinim, A. Lipiec-Wróblewską, B. Sass-Zdort, Z. Solakiewicz, A. Holland, B. Prokopowiczem, A. Grzeszykowską i M. Marczakiem. Od 2011 roku prowadzi indywidualne oraz kolektywne projekty artystyczne (m.in. yvonne yvonne, Europa. Śledztwo, polowanie, it will come later). Współtworzy Centrum w Ruchu. Prowadzi zajęcia w Akademii Teatralnej w Warszawie na kierunku Wiedza o Teatrze.

***

Centrum w Ruchu

Zrzeszenie niezależnych choreografów i performerów, powstałe w Warszawie z inicjatywy Fundacji Burdąg, stworzone i zarządzane przez artystów. To stałe miejsce pracy, jak również propozycja budowania nowych możliwości dla działań twórczych, które mają stymulować rozwój środowiska tańca, choreografii i sztuk performatywnych oraz zwiększać obecność tych dziedzin w życiu kulturalnym stolicy.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 09:00

Warszawa: ul. Jazdów 1, w godz. 9.00-11.00

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Aktualności

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close