Muzeum POLIN, FestivALT, Mazowiecki Instytut Kultury i Fundacja Artystyczna PERFORM zapraszają na działanie performatywne Still Standing 2023. Wydarzenie to jest zaplanowane na 16 maja (wtorek) o godz. 18.00 w przestrzeni miejskiej (pomnik Bohaterów Getta w Warszawie – taras kina Muranów).

Wersja do druku

Udostępnij

Still Standing to działanie performatywne, w którym ciało traktowane jest jako żywa rzeźba powstająca w relacji do miejsca. Działanie wchodzi w dialog z historyczną choreografią izraelskiej choreografki Noi Eshkol przygotowaną przez nią na obchody 10. rocznicy powstania w getcie warszawskim i zaprezentowaną w 1953 roku w kibucu Lohamei Hageta’ot (Bojowników Getta) w Izraelu.

W tym roku, 70 lat później, Muzeum POLIN, FestivALT, Mazowiecki Instytut Kultury i PERFORM przygotowują je w nowej odsłonie w ramach obchodów 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Działanie pomyślane jest jako upamiętnienie zburzenia Wielkiej Synagogi 16 maja 1943 roku i tym samym jako gest zaprzeczenia intencji nazistowskich oprawców, która towarzyszyła jej zburzeniu.

Wykorzystując ruch, choreografię i opowieść, Still Standing stawia pytanie o troskę, jako możliwą postawę wobec tego, co pozostało z historii – troskę, która kieruje nas nie tylko w przeszłość, ale także ku teraźniejszości i przyszłości. Poprzez fizyczne, poruszające się ciała performerek i performerów działanie prowokuje także pytania o to, w jaki sposób takie efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętnienia? Co ruch może wydobywać z danej przestrzeni i jej historii?

Umieszczając ciała w konkretnej przestrzeni – wraz ze wszystkimi jej warstwami – Still Standing eksperymentuje z tworzeniem obrazów do interpretacji dla obserwatorów. Badając relacje przekształcone w fizyczne działanie, stara się być w ciągłym ruchu od przeszłości do teraźniejszości, od tego, co indywidualne do tego, co zbiorowe. W tym roku kameralne dotąd działanie, wykonywane przez dwie performerki, zmienia się w zbiorowe działanie performatywne, do którego zapraszono 80 osób: mieszkańców i mieszkanki Muranowa oraz inne osoby zainteresowane przywracaniem pamięci w ramach obchodów 80. rocznicy powstania w getcie.

Still Standing to działanie rozwijane od 2020 roku przez Weronikę Pelczyńską i Aleksandrę Janus we współpracy z Moniką Szpunar dzięki wsparciu FestivALT.

O artystach:

Weronika Pelczyńska – absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej (Wydział Inżynierii Produkcji oraz Wydział Zarządzania) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Kultury Polskiej). Stypendystka programów: DanceWEB 2013 ImpulsTanz, Carte Blanche 2013, Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019, Instytut Adam Mickiewicz w 2021 oraz Miasta Stołecznego Warszawa w 2022. Jako tancerka i performerka współpracowała z twórcami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji czy Chorwacji. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów, teledysków i reklam. Od 2011 roku prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne. W latach 2018–2020 związana z międzynarodowym kolektywem iCoDaCo. Wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. W praktyce choreograficznej interesuje ja budowania tego, co wspólne przy jednoczesnym wzmacnianiu tego, co indywidualne. Taniec jest dla niej kanałem społecznej emancypacji z płciowych, historycznych, kulturowych i rasowych stereotypów.

Aleksandra Janus – doktorka antropologii, wiceprezeska Fundacji Zapomniane, współautorka i kuratorka inicjatywy Laboratorium muzeum, dyrektorka Centrum Cyfrowego i kierowniczka działającej w jego ramach Pracowni Otwierania Kultury, kuratorka programu Exercising modernity, współzałożycielka i była członkini grupy Muzea dla Klimatu oraz kolektywu Kultura dla Klimatu. Jest współpracowniczką Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci UJ oraz członkinią rady serii wydawniczej Wystawianie Teorii. Wspólnie z Natalią Romik prowadziła badania, których efektem była wystawa Kryjówki. Architektura przetrwania prezentowana w 2022 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. W swojej pracy akademickiej zajmuje się badaniem kultur pamięci, strategii upamiętniania oraz roli instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości.

Monika Szpunar – tancerka, performerka, choreografka. Absolwentka ACTS/École de Danse Contemporaine w Paryżu oraz The Place, London Contemporary Dance School. Współtworzy międzynarodowy girl band The Band That Dance (fka The Yonis), inicjatywę choreograficzną praktyki siostrzeństwa oraz Laboratorium Ciała w Krakowskim Centrum Choreograficznym. Tworzy również autorskie projekty i spektakle oraz pracuje jako choreografka do filmów, muzeów oraz przedstawień teatralnych (m.in. Teatr Ochoty w Warszawie, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie czy Mały Teatr w Tychach). Jako tancerka i performerka pracowała z takimi artystami, jak: Victor Quijada, Dan Van Huynh, Elinor Lewis, Weronika Pelczyńska, Kaori Ito, Kasia Witek, Agnieszka Glińska, Rafaela Sahyoun oraz Stefano Silvino.

Natan Kryszk – saksofonista, malarz i rzeźbiarz. Współzałożyciel tria Pokusa (Olter / Bryndal / Kryszk), które występowało na wielu festiwalach, takich jak Off Festiwal, Jazz nad Odrą, Niewinni Czarodzieje, Jazz Jantar czy Unsound, oraz na deskach wielu klubów. Uczestniczy w tworzeniu warszawskiej sceny improwizowanej, m.in w Warszawskiej Orkiestrze Improwizowanej Raya Dickaty’ego. Jako rzeźbiarz współpracuje z Grupą Nowolipie, Pawłem Althamerem, Józkiem Gałązką, Adą Rączką. Autor muzyki do spektakli teatralnych i tanecznych Irada Mazaliacha, Justyny Sobczyk, Teatru 21, Darii Kopiec, Marty Ziółek, Weroniki Pelczyńskiej i Patrycji Kowańskiej.

Realizatorzy:

Koncepcja: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus
Realizacja: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus, Monika Szpunar
Muzyka: Natan Kryszk
Współpraca: Omer Krieger, Klara Łucznik
Kuratorka projektu: Ewa Chomicka
Producentka projektu: Alicja Kaczmarek-Poławska
Występują: Małgorzata J. Berwid, Halina Chmielarz, Amok Choreomaniak, Julia Dutkiewicz, Viera Hres, Agnieszka Górska, Klara Ignut, Urszula Iwińska, Ada Majchrzak, Ewa Mazgajska, Aleksandra Olszowska, Natalia Osiatynska, Weronika Pelczyńska, Hela Rakovich, Paulina Rozmus, Kinga Senczyk, Małgorzata Sielińska, Olga Skrzypek, Krystyna Słowik, Weronika Solarek, Urszula Strych, Monika Szpunar, Julka Tomiczek, Katarzyna Ubysz-Piasecka, Patryk Wancerz, Dorota Warecka, Ewelina Wegner, Marzena Wiaderkiewicz, Jakub Wichowski, Magdalena Wilicka, Anna Wiśniewska, Robert Włodarczyk, Aleksandra Zagroba i inni.

Współorganizatorzy projektu:

  • Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Działanie jest realizowane w ramach projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe;
  • FestivALT. Projekt: MultiMemo. Multidirectional Memory: Remembering for Social Justice (European Union, CERV: Citizens, Equality, Rights and Values);
  • Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja IV. Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM. Dział: CST-Site-Specific. Kuratorka: Paulina Święcańska. Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa

Więcej informacji: link

powiązane

Ludzie

Teksty

Wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close