Spektakle

Poznań/„Z perspektywy żaby”: Iza Szostak „KARMI GO”

Zdjęcie: Poznań/„Z perspektywy żaby”: Iza Szostak „KARMI GO”

Fot. Marek Światkiewicz

Wersja do druku

Udostępnij

Inspiracją dla projektu Izy Szostak był bijący ongiś rekordy popularności filmik zamieszczony na Youtube, pokazujący naszego rodaka na Florydzie dokarmiającego aligatora. Performans nie jest jednak kalką filmu ani rekonstrukcją zdarzenia. W filmie, kura jest pożywieniem dla aligatora, w spektaklu jest żywa, a aligator to pasywna pluszowa zabawka. Szostak ubrana w biały, przezroczysty, ochronny strój upodabnia się do kury, zaczyna jak ona się zachowywać i poruszać. Czy to tylko naśladownictwo czy może dialog? Artystka zadaje też pytania o podmiotowość, przedmiotowość i sprawczość zwierząt, mówi o relacji człowiek-zwierzę. Osoby zaniepokojone o los kury pragniemy uspokoić – zwierzę pochodzi z zaprzyjaźnionego z artystką gospodarstwa, z którego przed spektaklem jest przez nią przywożone, by po nim trafić z powrotem na własną grzędę.

„Iza Szostak w solo Karmi go prowadzi swoisty dialog ruchowy z żywą, poruszającą się na scenie kurą, próbując również naśladować jej działania i obecność na scenie. Tym razem występująca na scenie żywa kura jest pokazana przewrotnie jako potencjalny drapieżnik, który może zaatakować nawet (pluszowego) aligatora” – opowiada Anna Królica, kuratorka performatywnej części programu Z perspektywy żaby.

choreografia i wykonanie: Iza Szostak
muzyka i wykonanie: Kuba Słomowski

Cena biletu: 15/ 20 zł.

Tego samego dnia po spektaklu, o godz. 19.45,  odbędzie się dyskusja Jak wygląda spór o zwierzęta w tańcu?

Uczestnicy: Anna Duda, Julia Hoczyk, Mateusz Szymanówka, Rafał Urbacki

Modertorka/kuratorka projektu: Anna Królica

Więcej

 

Więcej o programie

Tekst kuratorski Anny Królicy

Anna Królica:  krytyczka, historyczka i kuratorka tańca. Ostatnio wydała książkę Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą (Cricoteka, Kraków  2013). Autorka pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów, 2011). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku. Realizuje również projekty kuratorskie: Maszynę choreograficzną w Cricotece (od 2013r), Z perspektywy żaby w Centrum Kultury „Zamek” (2015), Goodbye Superman! (wraz z Erykiem Makohonem i Pawłem Łyskawą, Kraków 2015), Portrety. Kobiety w polskiej choreografii (2014), Archiwum Ciała w poznańskim Centrum Kultury „Zamek” (2013); w 2011 roku programowała festiwal „Kalejdoskop” w Białymstoku i do dziś jest związana z festiwalem. Działała w jury Polskiej Platformy Tańca w 2008 i 2012 roku. Była przewodniczącą pierwszej Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011-2014. W 2010 roku pełniła funkcję głównego koordynatora merytorycznego I Kongresu Tańca w Warszawie. Wraz z Witoldem Mrozkiem założyła specjalistyczny portal o tańcu współczesnym, www.nowytaniec.pl, działający w latach 2006-2011.

powiązane

Ludzie

Anna Królica

Anna Królica

Inspiracją dla projektu Izy Szostak był bijący ongiś rekordy popularności filmik zamieszczony na Youtube, pokazujący naszego rodaka na Florydzie dokarmiającego aligatora. Performans nie jest jednak kalką filmu ani rekonstrukcją zdarzenia. W filmie, kura jest pożywieniem dla aligatora, w spektaklu jest żywa, a aligator to pasywna pluszowa zabawka. Szostak ubrana w biały, przezroczysty, ochronny strój upodabnia się do kury, zaczyna jak ona się zachowywać i poruszać. Czy to tylko naśladownictwo czy może dialog? Artystka zadaje też pytania o podmiotowość, przedmiotowość i sprawczość zwierząt, mówi o relacji człowiek-zwierzę. Osoby zaniepokojone o los kury pragniemy uspokoić – zwierzę pochodzi z zaprzyjaźnionego z artystką gospodarstwa, z którego przed spektaklem jest przez nią przywożone, by po nim trafić z powrotem na własną grzędę. „Iza Szostak w solo Karmi go prowadzi swoisty dialog ruchowy z żywą, poruszającą się na scenie kurą, próbując również naśladować jej działania i obecność na scenie. Tym razem występująca na scenie żywa kura jest pokazana przewrotnie jako potencjalny drapieżnik, który może zaatakować nawet (pluszowego) aligatora” – opowiada Anna Królica, kuratorka performatywnej części programu Z perspektywy żaby. choreografia i wykonanie: Iza Szostak muzyka i wykonanie: Kuba Słomowski Cena biletu: 15/ 20 zł. Tego samego dnia po spektaklu, o godz. 19.45,  odbędzie się dyskusja Jak wygląda spór o zwierzęta w tańcu? Uczestnicy: Anna Duda, Julia Hoczyk, Mateusz Szymanówka, Rafał Urbacki Modertorka/kuratorka projektu: Anna Królica Więcej   Więcej o programie Tekst kuratorski Anny Królicy Anna Królica:  krytyczka, historyczka i kuratorka tańca. Ostatnio wydała książkę Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą (Cricoteka, Kraków  2013). Autorka pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce – Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów, 2011). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku. Realizuje również projekty kuratorskie: Maszynę choreograficzną w Cricotece (od 2013r), Z perspektywy żaby w Centrum Kultury „Zamek” (2015), Goodbye Superman! (wraz z Erykiem Makohonem i Pawłem Łyskawą, Kraków 2015), Portrety. Kobiety w polskiej choreografii (2014), Archiwum Ciała w poznańskim Centrum Kultury „Zamek” (2013); w 2011 roku programowała festiwal „Kalejdoskop” w Białymstoku i do dziś jest związana z festiwalem. Działała w jury Polskiej Platformy Tańca w 2008 i 2012 roku. Była przewodniczącą pierwszej Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011-2014. W 2010 roku pełniła funkcję głównego koordynatora merytorycznego I Kongresu Tańca w Warszawie. Wraz z Witoldem Mrozkiem założyła specjalistyczny portal o tańcu współczesnym, www.nowytaniec.pl, działający w latach 2006-2011.

Iza Szostak

Iza Szostak

Inspiracją dla projektu Izy Szostak był bijący ongiś rekordy popularności filmik zamieszczony na Youtube, pokazujący naszego rodaka na Florydzie dokarmiającego aligatora. Performans nie jest jednak kalką filmu ani rekonstrukcją zdarzenia. W filmie, kura jest pożywieniem dla aligatora, w spektaklu jest żywa, a aligator to pasywna pluszowa zabawka. Szostak ubrana w biały, przezroczysty, ochronny strój upodabnia się do kury, zaczyna jak ona się zachowywać i poruszać. Czy to tylko naśladownictwo czy może dialog? Artystka zadaje też pytania o podmiotowość, przedmiotowość i sprawczość zwierząt, mówi o relacji człowiek-zwierzę. Osoby zaniepokojone o los kury pragniemy uspokoić – zwierzę pochodzi z zaprzyjaźnionego z artystką gospodarstwa, z którego przed spektaklem jest przez nią przywożone, by po nim trafić z powrotem na własną grzędę. „Iza Szostak w solo Karmi go prowadzi swoisty dialog ruchowy z żywą, poruszającą się na scenie kurą, próbując również naśladować jej działania i obecność na scenie. Tym razem występująca na scenie żywa kura jest pokazana przewrotnie jako potencjalny drapieżnik, który może zaatakować nawet (pluszowego) aligatora” – opowiada Anna Królica, kuratorka performatywnej części programu Z perspektywy żaby. choreografia i wykonanie: Iza Szostak muzyka i wykonanie: Kuba Słomowski Cena biletu: 15/ 20 zł. Tego samego dnia po spektaklu, o godz. 19.45,  odbędzie się dyskusja Jak wygląda spór o zwierzęta w tańcu? Uczestnicy: Anna Duda, Julia Hoczyk, Mateusz Szymanówka, Rafał Urbacki Modertorka/kuratorka projektu: Anna Królica Więcej   Więcej o programie Tekst kuratorski Anny Królicy Anna Królica:  krytyczka, historyczka i kuratorka tańca. Ostatnio wydała książkę Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą (Cricoteka, Kraków  2013). Autorka pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce – Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów, 2011). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku. Realizuje również projekty kuratorskie: Maszynę choreograficzną w Cricotece (od 2013r), Z perspektywy żaby w Centrum Kultury „Zamek” (2015), Goodbye Superman! (wraz z Erykiem Makohonem i Pawłem Łyskawą, Kraków 2015), Portrety. Kobiety w polskiej choreografii (2014), Archiwum Ciała w poznańskim Centrum Kultury „Zamek” (2013); w 2011 roku programowała festiwal „Kalejdoskop” w Białymstoku i do dziś jest związana z festiwalem. Działała w jury Polskiej Platformy Tańca w 2008 i 2012 roku. Była przewodniczącą pierwszej Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011-2014. W 2010 roku pełniła funkcję głównego koordynatora merytorycznego I Kongresu Tańca w Warszawie. Wraz z Witoldem Mrozkiem założyła specjalistyczny portal o tańcu współczesnym, www.nowytaniec.pl, działający w latach 2006-2011.

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close