Ludzie tańca

Anna Królica

  • krytyczka
Zdjęcie: Anna Królica

Fot. Kamila Buturla Photography.

Wersja do druku

Udostępnij

Anna Królica – krytyczka, kuratorka, historyczka i badaczka tańca. Od 2008 roku pełni funkcję prezeski Fundacji Performa. Ukończyła teatrologię oraz filologię rosyjską na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także podyplomowe studia „zarządzanie kulturą”. Aktualnie jest kuratorką Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta” w Częstochowie (2022-2023). Obroniła pracę doktorską poświęconą zagadnieniom ciała i pamięci w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora i Tanztheater Piny Bausch (Uniwersytet Jagielloński 2023). Autorka ponad 100 recenzji, esejów i innych tekstów poświęconych tańcowi współczesnemu, performansowi i teatrowi tańca, a także wielbicielka wywiadów i rozmów z artystkami /artystami.

Jest autorką pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce: Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów 2011) oraz wydanego przez Cricotekę cyklu wywiadów z młodymi polskimi choreografami: Pokolenie Solo (Kraków 2013). W 2017 roku wraz z Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie oraz IMiT wydała album – jako kuratorka, autorka tekstów i redaktorka, odpowiedzialna za wybór tekstów i zdjęć – Nienasycenie spojrzenia. Fotografia tańca (2017). Publikacja uzyskała nagrodę Best Book Design from all over the World (2019), przyznawaną przez Buch Stifitung Buchkunst Frankfurt am Main und Leipzig. (grafik: R. Bienert). W 2018 roku powstała towarzysząca albumowi wystawa fotografii: Ruch tworzący znaczenie (kuratorki: Anna Królica, Aleksandra Czerniawska).

Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012, 2020) oraz Miasta Krakowa (2021). Przynależy do sekcji Tańca i Baletu Związku Artystów Scen Polskich.

Członkini Kapituły Nagrody Teatralnej im. Stanisława Wyspiańskiego w latach 2023-2026, ustanowionej przez Radę Miasta Krakowa. Pracowała w Komisji Artystycznej (obok Ewy Kuryluk, Doroty Roqueplo, Leszka Mądzika oraz Pawła Dobrzyckiego) pierwszego w Polsce Festiwalu Scenografii i Kostiumów i nagrody „Złotej Kieszeni”, organizowanych w Centrum Spotkań Kultury w Lublinie w 2017 roku. Była jurorką Komisji Artystycznej podczas Polskiej Platformy Tańca w latach 2008, 2012 i 2017. W latach 2011–2013 przewodnicząca pierwszej Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Sprawowała funkcję koordynatorki ds. merytorycznych I Kongresu Tańca w 2011 roku.

Do jej najważniejszych projektów kuratorskich należą: Maszyna choreograficzna (2013-2014) i II edycja – Maszyna choreograficzna. Schlemmer. Analogie (2015-2016), realizowane w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka” oraz Archiwum ciała (2013), Z perspektywy żaby (2015) w Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu. W ramach Sceny Tańca Studio w Warszawie wraz z Adamem Kamińskim przygotowała dwa projekty kuratorskie: Róbmy miłość, a nie wojnę (2017) oraz Piątka Strona Świata (2019).

W latach 2020-2021 kuratorka „Przewodnika taniec” Fundacji Performa, zwierającego kilkanaście wywiadów online z polskimi choreografkami i choreografami. W 2019 roku pracowała jako kuratorka polskiej edycji Akademii Nomadycznej Anny Konjetzky we Wrocławiu z ramienia Fundacji Performa wraz z  Instytutem Grotowskiego (listopad 2019). www.fundacjaperforma.com.

W latach 2017-2019 pracowała jako kuratorka-koordynatorka ds. programowych w Polskim Teatrze Tańca.

W latach 2012-2017 współpracowała z Karoliną Garbacik i Joanną Chitruszko jako kurator przy Festiwalu „Kalejdoskop” w Białymstoku.

W 2015 roku zrealizowała wraz Pawłem Łyskawą i Erykiem Makohonem projekt kuratorski Goodbye Superman. Mężczyzna w polskiej choreografii, który był odpowiedzią na wcześniejszy jej autorski projekt Portrety. Kobiety w polskiej choreografii, zrealizowany w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie, gdzie w latach 2014-2017 regularnie organizowała Scenę Tańca Współczesnego jako koordynatorka i opiekun merytoryczny.

Pracowała również jako dramaturg z Rafałem Urbackim (Rewind, 2013), Tomaszem Bazanem (Dziady_kopia.doc, reż. Tomasz Bazan, Polski Teatr Tańca, 2017) oraz Dominikiem Więckiem i Michałem Przybyłą przy spektaklu Bromance (2018).

Od 2017 roku prowadzi gościnnie warsztat o kuratorowaniu projektów tanecznych w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. W latach 2008-2016 prowadziła autorskie zajęcia o tańcu teatralnym na Uniwersytecie Jagiellońskim – w Instytucie Kultury Współczesnej i w Katedrze Performatyki. W 2011 roku, jako jedna z wiodących wykładowczyń, była zaangażowana w  projekt Tańczące parabole – młodzież w teatrze tańca, organizowany przez Podlaskie Stowarzyszenie Tańca oraz Marszałka Województwa Podlaskiego.

Znajduje się wśród autorów Słownika tańca XX i XXI wieku, realizowanego przez Uniwersytet Łódzki (2022). Autorka artykułów naukowych opublikowanych w antologiach: Schlemmer I Kantor, red. Paula Kaucz, Cricoteka 2018; Polskie Artystki Awangardy Tanecznej. Historie i rekonstrukcje/ Polish Dance Avant-Garde Artists. Stories and Reconstructions, red. Joanna Szymajda, Warszawa 2017; European Dance since 1989. Communitas and the Other. Taniec w Europie po 1989. Communitas i inny, red. Joanna Szymajda, IMiT/ Routledge 2014; 20-lecie. Teatr polski po 1989, red. Grzegorz Niziołek, Dorota Jarząbek, Marcin Kościeniak, Kraków 2010; Publiczność (z)wymyślana. Relacja widz-scena we współczesnej praktyce dramatopisarskiej i inscenizacyjnej, red. Agata Dąbek, Joanna Jaworska, Kraków 2009.

W latach 2006-2011 współzałożycielka (obok Witolda Mrozka) i redaktorka opiniotwórczego serwisu www.nowytaniec.pl /danceinpoland.eu. (Wiele tekstów z portalu znalazło się jako przedruk w antologii: Rewolucje ciała. Nowy taniec, Krytyka Polityczna, Warszawa 2012).

W roku 2010 kierownik projektu „Baza informacji o polskim tańcu NowyTaniec.PL”, wspieranego przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Edukacja i badania kultury – Obserwatorium kultury”. Współorganizatorka konferencji „Razem czy osobno – „Między polskim tańcem a teatrem”, organizowanej wraz z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

Prowadzi również działalność popularyzatorską: jest autorką licznych tekstów towarzyszących, wydanej przez Agorę kolekcji DVD „Balet i Taniec”; organizatorką warsztatów krytycznych, wykładów, a także – dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury – pierwszego konkursu na pracę dyplomową o tańcu teatralnym. Autorka wstępów do licznych programów teatralno-tanecznych i festiwalowych.

Publikowała w „Didaskaliach”, „Teatrze”, „Kontekstach”” kwartalniku „Taniec” oraz portalach www.dwutygodnik.comwww.kulturaenter.pl, taniecpolska.pl.

W swojej pracy skupia się przede wszystkim na polskim tańcu współczesnym – zarówno jego najnowszych przejawach, jak i zapoznanej historii z przełomu lat 80. i 90. Dlatego opublikowała między innymi szkic o Teatrze Ekspresji Wojciecha Misiury czy obszerne rozmowy z polskimi choreografami np. Iwoną Olszowską, Joanną Czajkowską, Leszkiem Bzdylem, Pawłem Matyasikiem, Markiem Zadłużnym oraz młodym pokoleniem (Pokoleniem Solo oraz Przewodnik taniec vol. 1-2 —  https://www.fundacjaperforma.com/rozmowy-z-artystami). Ponadto interesują ją związki polskiego tańca z tradycją teatralną – przede wszystkim z Tadeuszem Kantorem, ale także Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Równie dobrze czuje się w niemieckiej tradycji taneczno-teatralnej – pisała (i pisze) o Pinie Bausch, Sashy Waltz, ale też o Oskarze Schlemmerze i przedstawicielach przedwojennej awangardy (przedwojenny Cricot, Yanka Rudzka, Pola Nireńska, Valeska Gert, balety modernistyczne Diagilewa i inni).

powiązane

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close