Spotkania

Poznań/Polski Teatr Tańca/„Odpowiednie dać tańcowi słowo”: „Teoria tańca w polskiej praktyce”

Zdjęcie: Poznań/Polski Teatr Tańca/„Odpowiednie dać tańcowi słowo”: „Teoria tańca w polskiej praktyce”

"SOS (self ongoing speculations)”, fot. Anastasiia Oleksenko

Wersja do druku

Udostępnij

Polski Teatr Tańca zaprasza na spotkanie z cyklu Odpowiednie dać tańcowi słowo. Czwartkowe rozmowy o tańcu, poświęcone książce Teoria tańca w polskiej praktyce autorstwa Hanny Raszewskiej-Kursy, wydanej przez Wydawnictwo UNIVERSITAS. W spotkaniu udział wezmą autorka książki i moderatorka, a zarazem pomysłodawczyni cyklu, Anna Królica. Główną część stanowi zbiór 24 wywiadów z polskimi teoretykami i teoretyczkami tańca, osobami zajmującymi się badaniami i krytyką oraz organizacją życia tanecznego. Układ wywiadów jest chronologiczny, co pozwala przyjrzeć się temu, jak kolejne roczniki korzystają z dokonań wcześniejszych. Część ta jest opatrzona rozdziałem na temat rozwoju teorii tańca w Polsce w XX i XXI wieku. W oddzielnej części zostały naszkicowane sylwetki artystek i artystów, którzy oprócz sztuki tańca zajmują się także nauką o nim i organizacją znaczących wydarzeń tanecznych.

O książce od autorki:

„Choreologowie i choreolożki oraz krytyczki i krytycy rozpoznawani są poprzez tytuły swoich dzieł. Ich biografie rzadko znają inni. Kuratorzy, menedżerki, producenci, organizatorki stoją zwykle w kulisach. Często nie zauważa się ich pracy – ba, nierzadko na tym właśnie polega jej właściwe wykonanie. Ważne jest, by dostrzec pracę osób wspierających scenę tańca i choreografii, dokumentujących ją, analizujących, popularyzujących i stymulujących jej rozwój. Wysiłek, jaki niepraktycy i niepraktyczki wkładają w zajmowanie się tańcem, niejednokrotnie okazuje się tytaniczny i bywa okupiony poświęceniem porównywalnym z tym, które staje się udziałem artystów i artystek.

Sztuka tańca nie tylko służy wzbogaceniu emocjonalnych przeżyć i intelektualnych doświadczeń widowni, nie tylko stanowi artystyczną wypowiedź twórcy czy twórczyni, lecz jest także obiektem zaawansowanych badań naukowych (zarówno nauk humanistycznych, jak i matematyczno-przyrodniczych i ścisłych) oraz prac analityczno-krytycznych. Taniec i choreografię często postrzega się jako błahostkę, podczas gdy jest to dziedzina sztuki o istotnym znaczeniu, niosąca ze sobą ogrom wiedzy o człowieku i kulturze, w jakiej on funkcjonuje i jaką wytwarza. Chcę popularyzować wiedzę o dorobku osób zasłużonych dla polskiej wiedzy o tańcu i ułatwić docieranie do niej”.

Hanna Raszewska-Kursa

Publikacja została zrealizowana we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2018.

IMIT (miniaturka)

Książka powstała w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)
Odpowiednie dać tańcowi słowo
to cykl rozmów poruszających zagadnienia związane z eksperymentalną sztuką tańca współczesnego. Organizatorzy pragną, aby Polski Teatr Tańca stał się przyjaznym miejscem do prowadzenia dyskusji, dialogowania i oświetlania z różnych perspektyw aktualnych zagadnień z szeroko rozumianego tańca. Od roku starają się łączyć dyskusje teoretyczne z praktyką performatywną, odsłaniając kulisy działań tancerzy i gości spotykających się nad wspólnym dziełem w Polskim Teatrze Tańca.

Kuratorką projektu jest Anna Królica.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close