Fundacja Ludzka Sprawa wraz ze współorganizatorami XIV Mandala Performance Festival zapraszają na wykład Anny Królicy Pomiędzy historią, pamięcią a choreografią, który odbędzie się w ramach projektu Antologia tańca w tekstach.
Projekt Archeologia tańca w tekstach:
Archeologia właściwa zajmuje się odkrywaniem ukrytych „skrawków” historii na podstawie wykopalisk i dzięki nim bada dzieje różnych społeczeństw. Istnieje nawet archeologia ciała, choć wydawałoby się, że ciało w naszej kulturze zawsze znajdowało się na peryferiach zainteresowań badaczy. Archeologia ciała stawia sobie pytanie o sposób posługiwania się ciałem w dawnych społeczeństwach. Z kolei „archeologia tańca” jest terminem ukutym metaforycznie, który próbuje oddać charakter pracy choreografów, zajmujących się rekonstrukcjami i materiałami choreograficznymi, wydobytymi z rezerwuaru pamięci kulturowej. Ich zadanie polega zatem na wyniesieniu ich do oglądu współczesnego i przede wszystkim metaforycznie wydobycie z przeszłości. Wydawałoby się, że specyfiką tańca operującego ciałem jest brak materialnych wytworów działalności aktorów/tancerzy oraz reżyserów. A jednak istnieją niekonwencjonalne „archiwa”, jednym z nich jest archiwum ciała, które pozwalają tę wiedzę dawną zachować.
Jak z materiałem minionych choreografii pracują współcześni twórcy? W jaki sposób ulega przekształceniu koncepcja współczesnego archiwum? Jak można aktualnie dialogować z przeszłością? Jakie są nowe interpretacje kanonicznych choreografii? Te wszystkie wątki zostaną podjęte podczas spotkania z archeologią tańca.
Anna Królica – kuratorka, krytyczka oraz historyczka tańca, prezeska Fundacji Performa. Redaktorka i kuratorka albumu Nienasycone spojrzenie. Fotografia tańca (Tarnów/Warszawa, 2017), autorka Pokolenie solo (Kraków, 2013) i Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów, 2011). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2012 i 2020. Do jej najważniejszych projektów kuratorskich należą: „Przewodnik taniec” (fundacjaperforma.com), „Piąta strona świata” (2018), „Róbmy miłość, a nie wojnę” (Teatr Studio, Warszawa, 2019), „Maszyna choreograficzna” (Cricoteka 2013-2016), „Z perspektywy żaby (CK Zamek, 2015) oraz „Archiwum ciała” (CK Zamek, 2013). Pracowała w jury Polskiej Platformy Tańca w 2008, 2012, 2017 roku oraz była przewodniczącą Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011-2013. Prowadziła autorskie zajęcia w Instytucie Kultury Współczesnej i w Katedrze Performatyki UJ. Obecnie prowadzi zajęcia w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM w Poznaniu. Współpracowała z „Dwutygodnikiem”, „Teatrem”, „Didaskaliami”, portalem taniecpolska.pl, teatralny.pl, kulturaenter.pl .
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.
Rezerwacja miejsc: atutysztuki@gmail.com
***
Kurator festiwalu: Adam Kamiński
Koordynacja festiwalu: Anna Morawiecka
Współpraca organizacyjna: Maciej Sado
Festiwal współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury i Fundację KGHM Polska Miedż
Organizator: Fundacja Ludzka Sprawa
Współorganizatorzy: Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, Stowarzyszenie JEST CZŁOWIEK
Strona festiwalu:
Na wydarzenia obowiązują zapisy ze względu na ograniczoną ilość miejsc, z powodu sytuacji epidemiologicznej związanej z COVID – 19.
Organizatorzy proszą o:
• dezynfekcję rąk po wejściu do Centrum
• noszenie maseczek lub przyłbic
• zachowanie dystansu
• zajmowanie oznaczonych miejsc i nieprzestawianie krzeseł.