Klub Żak zaprasza na pokaz spektaklu niemieckiej choreografki, Anny Konjetzky. Artystka na polską scenę przenosi swój wietnamsko-niemiecki spektakl Lighting – przekładając go jednocześnie na ciała polskich tancerzy. Pokaz Lighting poprzedzi przygotowany przez Annę Konjetzky dla Karoliny Garbacik i Eryka Makohona duet a…b.
Spektakl Lighting realizowany jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016. Premiera odbywa się w ramach programu performatywnego Maszyna choreograficzna 2016 w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie.
Anna Konjetzky już po raz trzeci odwiedziła Polskę, wystawiła tu wcześniej trzy swoje choreografie (Abdrücke/Abdrücke folgen oraz Chipping) w przestrzeni Cricoteki. Konjtezky koncentruje się na ruchu, na działaniu w przestrzeni, wcześniej nierzadko uwagę widzów zwracała obecna ekstrawagancka scenografia, a teraz muzyka, która urasta do roli partnera.
Premierę Anna Konjetzky poprzedziła dwutygodniowa rezydencja choreografki z polskimi tancerzami w Krakowie oraz z międzynarodowym kolektywem, z którym pracuje przy kolejnych premierach. W polsko-niemieckiej produkcji Lighting biorą udział: dwie tancerki pochodzące z Białegostoku – Karolina Garbacik i Julia Dondziło. Obok nich Viviana Defazio i Michele Meloni z Włoch, Sahra Huby z Belgii, krakowscy tancerze: Piotr Skalski, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon oraz Australijka Quindell Orton. Z kolei Sergiej Maingardt stworzył niezwykłej mocy muzykę, która oddaje emocje oraz przetworzone dźwięki towarzyszące sytuacji protestu i buntu. Lighting jest bowiem choreografią wyrastającą z obserwacji działania protestujących grup oraz ich emocji ukrytych w ciele. Spektakl jest swoistego rodzaju studium o fenomenie tłumu.
Dodatkowo dla Karoliny Garbcik i Eryka Makohona Anna Konjetzky stworzyła abstrakcyjny duet, w którym dwie postacie na wzajem się przyciągają i oddalają nie mogąc znaleźć wspólnej płaszczyzny porozumienia. Uwagę zwraca w nim ich roztrzęsiony, rozdygotany i rozedrgany sposób poruszania się w przestrzeni, który odnosi się do sposobu funkcjonowania w świeci i rozchwianej tożsamości jednostki we współczesnym społeczeństwie.
O spektaklach:
Lighting
Lighting – „zapalanie”, „spalanie”, „rozniecanie” – to tytuł najnowszej choreografii tanecznej Anny Konjetzky, w ramach której choreografka kieruje uwagę widowni na ciała dziesięciorga tancerzy i pustą scenę. Dziesięcioro tancerzy tworzy pulsującą, niepokojącą masę, której napięcie zdaje się wciąż rosnąć. Zainspirowane obrazami ruchów protestowych z całego świata Lighting bada ten płomyk, ten moment rozpadu, rozładowania.
choreografia, dyrektor artystyczny: Anna Konjetzky
asystentka choreografa: Quindell Orton
wykonawcy: Viviana Defazio, Julia Dondziło, Karolina Garbacik, Sahra Huby, Piotr Skalski, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon, Michele Meloni, Quindell Orton
muzyka: Sergej Maingardt
światła: Robert Irman
premiera: 20 listopada 2016, Maszyna choreograficzna, Cricoteka
polska produkcja: Podlaskie Stowarzyszenie Tańca
koprodukcja: Cricoteka, Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca, Fundacja Performa, Danceoffnia
partner: Instytut Muzyki i Tańca, Białostocki Teatr Lalek
kuratorka projektu i koordynatorka polskiej premiery: Anna Królica
prapremiera: 18 i 19 września 2013, Muffathalle, Monachium
Koprodukcja z Narodową Operą i Baletem Wietnamskim (Vietnam National Opera and Ballet), Instytutem Goethego w Hanoi oraz Muffathalle Munich.
Zrealizowano przy wsparciu „NATIONALES PERFORMANCE NETZ – International Guest Performance Fund for Dance”, finansowanego ze środków Federalnego Pełnomocnika Rządu do spraw Kultury i Mediów na mocy decyzji Bundestagu.
Spektakl realizowany jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016.
a…b
To dialog pomiędzy dwoma ciałami, który czyni je słyszalnymi. Dwa ciała działają w rozmowie między ruchem a dźwiękiem. Jedno porusza drugie, wyzwala reakcje, impulsy, które przemieszczają się między ciałami. Widzowie oglądają ping pong pomiędzy dwojgiem osób.
choreografia: Anna Konjetzky
tancerze: Karolina Garbacik, Eryk Makohon
muzyka: Brigitta Muntendorf
kuratorka: Anna Królica
prapremiera: 20 listopada 2016, Maszyna choreograficzna, Cricoteka