Spotkania

Wrocław/Atuty Sztuki 2017: Spotkanie z Anną Królicą, redaktorką książki „Nienasycenie spojrzenia. Fotografia tańca”

Zdjęcie: Wrocław/Atuty Sztuki 2017: Spotkanie z Anną Królicą, redaktorką książki „Nienasycenie spojrzenia. Fotografia tańca”

Okładka.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach projektu Atuty Sztuki 2017 Centrum Inicjatyw Artystycznych i kurator Adam Kamiński zapraszają na spotkanie z Anną Królicą,  kuratorką projektu i redaktorką  książki Nienasycenie spojrzenia. Fotografia tańca. Jest to album prezentujący 160 fotografii, prace 21 autorów, sylwetki twórców, teksty krytyczne. Publikacja zwraca uwagę na grupę fotografów towarzyszących spektaklom podczas ich przygotowywania oraz w realizacjach scenicznych. Centrum Sztuki Mościce wydało pionierską książkę o bardzo zróżnicowanym zjawisku sięgającym od reportażu po artystyczne eksperymenty.

 

Jak pisze we wstępie Anna Królica, kuratorka i historyczyka tańca  – Ideą wydania książki, poświęconej zjawisku fotografii tańca, było zwrócenie uwagi na specyfikę dokumentu fotograficznego. Książka jest dowodem uznania dla fotografów tańca, a także efektem współdziałania z nimi. Poprzez publikację pragniemy zwrócić uwagę na grupę fotografów towarzyszących spektaklom nie tylko w ich realizacjach scenicznych, ale także szukamy odpowiedzi na pytanie, czy fotografowie tańca zmieniają i rozszerzają pojmowanie tego, co zasługuje na oglądanie w tańcu i tego, co mamy prawo zauważyć w spektaklu?

Z kolei Adam Mazur, kurator i historyk sztuki, zauważa w eseju opublikowanym w albumie: Zebrane w albumie zdjęcia wybitnych fotografów przedstawiają pełen przegląd środków służących oddaniu ruchu i tanecznej ekspresji. To swoisty przewodnik, atlas gestów, póz i technicznych rozwiązań składających się na fotografię tańca współczesnego dziś.

Album składa się z dwóch części, w pierwszej teoretycznej spotykamy się z tekstami krytyczek tańca, teatrolożek i choreografki: Anny Koczorowskiej, Anny Królicy, Katarzyny Niedurny i Anny Żak oraz wspomnianego już kuratora Adama Mazura.

Druga część zawiera zdjęcia fotografików: Marty Ankiersztejn, Tomasza Ćwiertni, Roberta Frąckowiaka, Krzysztofa Fabiańskiego, Andrzeja Grabowskiego, Andrzeja Janikowskiego, Pauli Kajzar, Katarzyny Machniewicz, Janusza Matuszewskiego, Grażyny Grasy Nowackiej, Macieja Rukasza, Klaudyny Schubert, Jakuba Wittchena, Macieja Zakrzewskiego oraz Marii Kwiecień i Witka Orskiego.

W efekcie powstała pionierska książka o bardzo zróżnicowanym zjawisku,  obejmującym swoim zasięgiem bardzo różne formy –od reportażu po artystyczne eksperymenty.

Projekt graficzny książki zrealizował Ryszard Bienert, grafik, laureat m.in. European Design Awards.

Publikacja została zrealizowana we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2017.

 

IMIT (miniaturka)

  Anna Królica – kuratorka, krytyczka oraz historyczka tańca. Ukończyła teatrologię oraz rusycystykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie kuratorka w Polskim Teatrze Tańca. Programuje z Karoliną Garbacik i Joanną Chitruszko Festiwal „Kalejdoskop” w Białymstoku. Do jej ważniejszych projektów kuratorskich należą: Maszyna choreograficzna (2013–2016) w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka” w Krakowie, „Z perspektywy żaby” (2015) oraz Archiwum ciała (2013) zrealizowane w Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu oraz wraz z Pawłem Łyskawą i Erykiem Makohonem Goodbye Superman w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie (2015) oraz „Portrety. Kobiety w polskiej choreografii w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie (2014).

Autorka książek Pokolenie Solo (Kraków, 2013), cyklu wywiadów stworzonych w ramach stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku, Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów, 2011), pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce, a także licznych tekstów wydanej przez Agorę kolekcji DVD Balet i taniec. Współpracowała magazynem internetowym dwutygodnik.co  „Teatrem”, „Didaskaliami”, „Kontekstami”. W latach 2006–2010 prowadziła opiniotwórczy portal o tańcu współczesnym nowytaniec.pl. Była członkinią Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca w latach 2008 i 2012 oraz przewodniczącą Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011–2013. W 2011 roku sprawowała funkcję koordynatorki ds. merytorycznych I Kongresu Tańca w Warszawie.

Po spotkaniu organizatorzy zapraszają na premierę spektaklu Yoli Wesołowskiej LU-CI-JA – Tutaj, ale nie Teraz.

Więcej informacji

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close