Inne

Poznań/„Z perspektywy żaby”: dr Joanna Szymajda „Francuskie imaginarium – o motywach zwierzęcych w tańcu współczesnym” – wykład

Zdjęcie: Poznań/„Z perspektywy żaby”: dr Joanna Szymajda „Francuskie imaginarium – o motywach zwierzęcych w tańcu współczesnym” – wykład

Wersja do druku

Udostępnij

Po spektaklu Tatiany Kamienieckiej Wieloryb odbędzie się wykład dr Joanny Szymajdy Francuskie imaginarium – o motywach zwierzęcych w tańcu współczesnym. Motywy zwierzęce mogą istnieć w tańcu na dwa główne sposoby – jako ewokowany element spektaklu, bądź jako wektor filozofii myślenia ciała. Przykładami obu tych perspektyw zajmiemy się podczas wykładu, pozostając w kręgu twórców francuskich i belgijskich. Od wyobrażonych sylfid i fauna po fantastyczne imaginarium Philippe’a Decoulfé , polityczne łabędzie u Robin Orlin czy kanarki i motyle u Jana Fabre’a. Na przykładach konkretnych dzieł zastanowimy się nad funkcją w spektaklu tego, co pochodzi ze świata zwierząt, analizując zarazem szeroką paletę możliwości, jakie ten świat przed choreografami otwiera.

Joanna Szymajda – zastępca dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca, doktor nauk humanistycznych. Pracę doktorską Estetyka współczesnego tańca europejskiego po 1990 obroniła na Université Paris III Sorbonne Nouvelle i Uniwersytecie Łódzkim. Jest absolwentką studiów magisterskich z zakresu teatrologii i psychologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Université Lyon II. Jest autorką tekstów naukowych i krytycznych o tańcu współczesnym, pacowała również jako kuratorka projektów tanecznych, np. w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, oraz koordynatorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł.

Wstęp wolny.

Przed wykładem odbędzie się pokaz spektaklu Tatiany Kamienieckiej Wieloryb, stanowiący część tej samej, co wykład odsłony programu kuratorskiego Z perspektywy żaby.

Więcej o programie

Tekst kuratorski Anny Królicy

Anna Królica:  krytyczka, historyczka i kuratorka tańca. Ostatnio wydała książkę Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą (Cricoteka, Kraków  2013). Autorka pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów, 2011). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku. Realizuje również projekty kuratorskie: Maszynę choreograficzną w Cricotece (od 2013r), Z perspektywy żaby w Centrum Kultury „Zamek” (2015), Goodbye Superman! (wraz z Erykiem Makohonem i Pawłem Łyskawą, Kraków 2015), Portrety. Kobiety w polskiej choreografii (2014), Archiwum Ciała w poznańskim Centrum Kultury „Zamek” (2013); w 2011 roku programowała festiwal „Kalejdoskop” w Białymstoku i do dziś jest związana z festiwalem. Działała w jury Polskiej Platformy Tańca w 2008 i 2012 roku. Była przewodniczącą pierwszej Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011-2014. W 2010 roku pełniła funkcję głównego koordynatora merytorycznego I Kongresu Tańca w Warszawie. Wraz z Witoldem Mrozkiem założyła specjalistyczny portal o tańcu współczesnym, www.nowytaniec.pl , działający w latach 2006-2011.

powiązane

Ludzie

Anna Królica

Anna Królica

Po spektaklu Tatiany Kamienieckiej Wieloryb odbędzie się wykład dr Joanny Szymajdy Francuskie imaginarium – o motywach zwierzęcych w tańcu współczesnym. Motywy zwierzęce mogą istnieć w tańcu na dwa główne sposoby – jako ewokowany element spektaklu, bądź jako wektor filozofii myślenia ciała. Przykładami obu tych perspektyw zajmiemy się podczas wykładu, pozostając w kręgu twórców francuskich i belgijskich. Od wyobrażonych sylfid i fauna po fantastyczne imaginarium Philippe’a Decoulfé , polityczne łabędzie u Robin Orlin czy kanarki i motyle u Jana Fabre’a. Na przykładach konkretnych dzieł zastanowimy się nad funkcją w spektaklu tego, co pochodzi ze świata zwierząt, analizując zarazem szeroką paletę możliwości, jakie ten świat przed choreografami otwiera. Joanna Szymajda – zastępca dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca, doktor nauk humanistycznych. Pracę doktorską Estetyka współczesnego tańca europejskiego po 1990 obroniła na Université Paris III Sorbonne Nouvelle i Uniwersytecie Łódzkim. Jest absolwentką studiów magisterskich z zakresu teatrologii i psychologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Université Lyon II. Jest autorką tekstów naukowych i krytycznych o tańcu współczesnym, pacowała również jako kuratorka projektów tanecznych, np. w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, oraz koordynatorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł. Wstęp wolny. Przed wykładem odbędzie się pokaz spektaklu Tatiany Kamienieckiej Wieloryb, stanowiący część tej samej, co wykład odsłony programu kuratorskiego Z perspektywy żaby. Więcej o programie Tekst kuratorski Anny Królicy Anna Królica:  krytyczka, historyczka i kuratorka tańca. Ostatnio wydała książkę Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą (Cricoteka, Kraków  2013). Autorka pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce – Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów, 2011). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku. Realizuje również projekty kuratorskie: Maszynę choreograficzną w Cricotece (od 2013r), Z perspektywy żaby w Centrum Kultury „Zamek” (2015), Goodbye Superman! (wraz z Erykiem Makohonem i Pawłem Łyskawą, Kraków 2015), Portrety. Kobiety w polskiej choreografii (2014), Archiwum Ciała w poznańskim Centrum Kultury „Zamek” (2013); w 2011 roku programowała festiwal „Kalejdoskop” w Białymstoku i do dziś jest związana z festiwalem. Działała w jury Polskiej Platformy Tańca w 2008 i 2012 roku. Była przewodniczącą pierwszej Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011-2014. W 2010 roku pełniła funkcję głównego koordynatora merytorycznego I Kongresu Tańca w Warszawie. Wraz z Witoldem Mrozkiem założyła specjalistyczny portal o tańcu współczesnym, www.nowytaniec.pl , działający w latach 2006-2011.

Joanna Szymajda

Joanna Szymajda

Po spektaklu Tatiany Kamienieckiej Wieloryb odbędzie się wykład dr Joanny Szymajdy Francuskie imaginarium – o motywach zwierzęcych w tańcu współczesnym. Motywy zwierzęce mogą istnieć w tańcu na dwa główne sposoby – jako ewokowany element spektaklu, bądź jako wektor filozofii myślenia ciała. Przykładami obu tych perspektyw zajmiemy się podczas wykładu, pozostając w kręgu twórców francuskich i belgijskich. Od wyobrażonych sylfid i fauna po fantastyczne imaginarium Philippe’a Decoulfé , polityczne łabędzie u Robin Orlin czy kanarki i motyle u Jana Fabre’a. Na przykładach konkretnych dzieł zastanowimy się nad funkcją w spektaklu tego, co pochodzi ze świata zwierząt, analizując zarazem szeroką paletę możliwości, jakie ten świat przed choreografami otwiera. Joanna Szymajda – zastępca dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca, doktor nauk humanistycznych. Pracę doktorską Estetyka współczesnego tańca europejskiego po 1990 obroniła na Université Paris III Sorbonne Nouvelle i Uniwersytecie Łódzkim. Jest absolwentką studiów magisterskich z zakresu teatrologii i psychologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Université Lyon II. Jest autorką tekstów naukowych i krytycznych o tańcu współczesnym, pacowała również jako kuratorka projektów tanecznych, np. w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, oraz koordynatorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł. Wstęp wolny. Przed wykładem odbędzie się pokaz spektaklu Tatiany Kamienieckiej Wieloryb, stanowiący część tej samej, co wykład odsłony programu kuratorskiego Z perspektywy żaby. Więcej o programie Tekst kuratorski Anny Królicy Anna Królica:  krytyczka, historyczka i kuratorka tańca. Ostatnio wydała książkę Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą (Cricoteka, Kraków  2013). Autorka pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce – Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów, 2011). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku. Realizuje również projekty kuratorskie: Maszynę choreograficzną w Cricotece (od 2013r), Z perspektywy żaby w Centrum Kultury „Zamek” (2015), Goodbye Superman! (wraz z Erykiem Makohonem i Pawłem Łyskawą, Kraków 2015), Portrety. Kobiety w polskiej choreografii (2014), Archiwum Ciała w poznańskim Centrum Kultury „Zamek” (2013); w 2011 roku programowała festiwal „Kalejdoskop” w Białymstoku i do dziś jest związana z festiwalem. Działała w jury Polskiej Platformy Tańca w 2008 i 2012 roku. Była przewodniczącą pierwszej Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011-2014. W 2010 roku pełniła funkcję głównego koordynatora merytorycznego I Kongresu Tańca w Warszawie. Wraz z Witoldem Mrozkiem założyła specjalistyczny portal o tańcu współczesnym, www.nowytaniec.pl , działający w latach 2006-2011.

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close