Spotkania

VI Gdański Festiwal Tańca: Promocja książek „Pokolenie Solo” i „Taniec w Europie po 1989”

Zdjęcie: VI Gdański Festiwal Tańca: Promocja książek „Pokolenie Solo” i „Taniec w Europie po 1989”

Wersja do druku

Udostępnij

VI Gdański Festiwal Tańca zaprasza na promocję książek Taniec w Europie po 1989. Communitas i inny pod redakcją Joanny Szymajdy oraz Pokolenie solo Anny Królicy z udziałem Anny Królicy i Joanny Szymajdy.

Taniec w Europie po 1989. Communitas i Inny
Zbiór tekstów opisuje rozwój tańca współczesnego w Europie Środkowej i Wschodniej po przemianach ustrojowych – czy wręcz rewolucjach – które miały miejsce w 1989 roku. Państwa Europy Środkowej i byłego bloku wschodniego były istotnymi ośrodkami tańca – szczególnie tańca teatralnego – przez cały wiek dwudziesty. Na skutek rozpadu tradycyjnych struktur instytucjonalnych w ostatniej dekadzie ubiegłego stulecia wyłoniły się w środowiskach tanecznych tych krajów różnorodne postawy estetyczne i ideologiczne. Były to zarówno próby reformy baletu klasycznego, jak i starania o uzyskanie niezależności od wpływów państwa, zaś charakter każdej był wypadkową różnorakich kontekstów i okoliczności specyficznych dla danego państwa. Każdy z prezentowanych w niniejszym zbiorze tekstów poświęcony jest strategiom działania przyjętym przez środowisko taneczne innego kraju. By ułatwić czytelnikowi dokonywanie porównań, rozdziałom nadano podobną formę.

Pokolenie Solo
Publikacja Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą to cykl dwudziestu pięciu wywiadów przeprowadzonych z młodymi polskimi choreografami, który układa się w narrację pokoleniową. W kolejnych rozmowach powracają liczne wątki oraz powtarza się podobny cykl formacyjny: nauka pod okiem tych samych nauczycieli – mistrzów jak Henryk Tomaszewski, Jan Fabre, Anna Teresa de Keersmaeker czy Iwony Olszowskiej, Leszka Bzdyla i Witolda Jurewicza, widoczne są także ślady razem organizowanych projektów i warsztatów, kończonych szkół. Z wywiadów wyłania się także obraz oraz specyfika organizacji pracy niezależnych choreografów, nierzadko oparta na strategii równoczesnego działania w kraju i zagranicą, nieustannym byciu w drodze, pomiędzy jednym a drugim projektem. Tymczasowość, nomadyczny tryb życia oraz dążenie do celu i perfekcji wyznaczają im codzienny rytm. Ten zapis spotkań i dyskusji o tańcu tworzy krajobraz polskiej sceny tańca ostatniej dekady, są one także świadectwem zachodzących przemian w choreograficznej praktyce scenicznej. I tak niezaprzeczalnie obok teatru tańca pojawia się miejsce dla nowego tańca i towarzyszącej mu nowej wizji cielesności.

HARMONOGRAM FESTIWALU

Organizatorem Gdańskiego Festiwalu Tańca jest Klub Żak, a festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Klub ŻAK / 80-266 Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197

Miejska Instytucja Kultury

tel. /  fax: (+48) 58 344 05 73, 58 345 15 90

biuro@klubzak.com.pl ; www.klubzak.com.pl

 Więcej:

www.gdanskifestiwaltanca.pl

www.facebook.com/GdanskiFestiwalTanca

powiązane

Ludzie

Anna Królica

Anna Królica

VI Gdański Festiwal Tańca zaprasza na promocję książek Taniec w Europie po 1989. Communitas i inny pod redakcją Joanny Szymajdy oraz Pokolenie solo Anny Królicy z udziałem Anny Królicy i Joanny Szymajdy. Taniec w Europie po 1989. Communitas i Inny Zbiór tekstów opisuje rozwój tańca współczesnego w Europie Środkowej i Wschodniej po przemianach ustrojowych – czy wręcz rewolucjach – które miały miejsce w 1989 roku. Państwa Europy Środkowej i byłego bloku wschodniego były istotnymi ośrodkami tańca – szczególnie tańca teatralnego – przez cały wiek dwudziesty. Na skutek rozpadu tradycyjnych struktur instytucjonalnych w ostatniej dekadzie ubiegłego stulecia wyłoniły się w środowiskach tanecznych tych krajów różnorodne postawy estetyczne i ideologiczne. Były to zarówno próby reformy baletu klasycznego, jak i starania o uzyskanie niezależności od wpływów państwa, zaś charakter każdej był wypadkową różnorakich kontekstów i okoliczności specyficznych dla danego państwa. Każdy z prezentowanych w niniejszym zbiorze tekstów poświęcony jest strategiom działania przyjętym przez środowisko taneczne innego kraju. By ułatwić czytelnikowi dokonywanie porównań, rozdziałom nadano podobną formę. Pokolenie Solo Publikacja Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą to cykl dwudziestu pięciu wywiadów przeprowadzonych z młodymi polskimi choreografami, który układa się w narrację pokoleniową. W kolejnych rozmowach powracają liczne wątki oraz powtarza się podobny cykl formacyjny: nauka pod okiem tych samych nauczycieli – mistrzów jak Henryk Tomaszewski, Jan Fabre, Anna Teresa de Keersmaeker czy Iwony Olszowskiej, Leszka Bzdyla i Witolda Jurewicza, widoczne są także ślady razem organizowanych projektów i warsztatów, kończonych szkół. Z wywiadów wyłania się także obraz oraz specyfika organizacji pracy niezależnych choreografów, nierzadko oparta na strategii równoczesnego działania w kraju i zagranicą, nieustannym byciu w drodze, pomiędzy jednym a drugim projektem. Tymczasowość, nomadyczny tryb życia oraz dążenie do celu i perfekcji wyznaczają im codzienny rytm. Ten zapis spotkań i dyskusji o tańcu tworzy krajobraz polskiej sceny tańca ostatniej dekady, są one także świadectwem zachodzących przemian w choreograficznej praktyce scenicznej. I tak niezaprzeczalnie obok teatru tańca pojawia się miejsce dla nowego tańca i towarzyszącej mu nowej wizji cielesności. HARMONOGRAM FESTIWALU Organizatorem Gdańskiego Festiwalu Tańca jest Klub Żak, a festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Klub ŻAK / 80-266 Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197 Miejska Instytucja Kultury tel. /  fax: (+48) 58 344 05 73, 58 345 15 90 biuro@klubzak.com.pl ; www.klubzak.com.pl  Więcej: www.gdanskifestiwaltanca.pl www.facebook.com/GdanskiFestiwalTanca

Joanna Szymajda

Joanna Szymajda

VI Gdański Festiwal Tańca zaprasza na promocję książek Taniec w Europie po 1989. Communitas i inny pod redakcją Joanny Szymajdy oraz Pokolenie solo Anny Królicy z udziałem Anny Królicy i Joanny Szymajdy. Taniec w Europie po 1989. Communitas i Inny Zbiór tekstów opisuje rozwój tańca współczesnego w Europie Środkowej i Wschodniej po przemianach ustrojowych – czy wręcz rewolucjach – które miały miejsce w 1989 roku. Państwa Europy Środkowej i byłego bloku wschodniego były istotnymi ośrodkami tańca – szczególnie tańca teatralnego – przez cały wiek dwudziesty. Na skutek rozpadu tradycyjnych struktur instytucjonalnych w ostatniej dekadzie ubiegłego stulecia wyłoniły się w środowiskach tanecznych tych krajów różnorodne postawy estetyczne i ideologiczne. Były to zarówno próby reformy baletu klasycznego, jak i starania o uzyskanie niezależności od wpływów państwa, zaś charakter każdej był wypadkową różnorakich kontekstów i okoliczności specyficznych dla danego państwa. Każdy z prezentowanych w niniejszym zbiorze tekstów poświęcony jest strategiom działania przyjętym przez środowisko taneczne innego kraju. By ułatwić czytelnikowi dokonywanie porównań, rozdziałom nadano podobną formę. Pokolenie Solo Publikacja Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą to cykl dwudziestu pięciu wywiadów przeprowadzonych z młodymi polskimi choreografami, który układa się w narrację pokoleniową. W kolejnych rozmowach powracają liczne wątki oraz powtarza się podobny cykl formacyjny: nauka pod okiem tych samych nauczycieli – mistrzów jak Henryk Tomaszewski, Jan Fabre, Anna Teresa de Keersmaeker czy Iwony Olszowskiej, Leszka Bzdyla i Witolda Jurewicza, widoczne są także ślady razem organizowanych projektów i warsztatów, kończonych szkół. Z wywiadów wyłania się także obraz oraz specyfika organizacji pracy niezależnych choreografów, nierzadko oparta na strategii równoczesnego działania w kraju i zagranicą, nieustannym byciu w drodze, pomiędzy jednym a drugim projektem. Tymczasowość, nomadyczny tryb życia oraz dążenie do celu i perfekcji wyznaczają im codzienny rytm. Ten zapis spotkań i dyskusji o tańcu tworzy krajobraz polskiej sceny tańca ostatniej dekady, są one także świadectwem zachodzących przemian w choreograficznej praktyce scenicznej. I tak niezaprzeczalnie obok teatru tańca pojawia się miejsce dla nowego tańca i towarzyszącej mu nowej wizji cielesności. HARMONOGRAM FESTIWALU Organizatorem Gdańskiego Festiwalu Tańca jest Klub Żak, a festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Klub ŻAK / 80-266 Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197 Miejska Instytucja Kultury tel. /  fax: (+48) 58 344 05 73, 58 345 15 90 biuro@klubzak.com.pl ; www.klubzak.com.pl  Więcej: www.gdanskifestiwaltanca.pl www.facebook.com/GdanskiFestiwalTanca

Julia Hoczyk

Julia Hoczyk

  • krytyczka

VI Gdański Festiwal Tańca zaprasza na promocję książek Taniec w Europie po 1989. Communitas i inny pod redakcją Joanny Szymajdy oraz Pokolenie solo Anny Królicy z udziałem Anny Królicy i Joanny Szymajdy. Taniec w Europie po 1989. Communitas i Inny Zbiór tekstów opisuje rozwój tańca współczesnego w Europie Środkowej i Wschodniej po przemianach ustrojowych – czy wręcz rewolucjach – które miały miejsce w 1989 roku. Państwa Europy Środkowej i byłego bloku wschodniego były istotnymi ośrodkami tańca – szczególnie tańca teatralnego – przez cały wiek dwudziesty. Na skutek rozpadu tradycyjnych struktur instytucjonalnych w ostatniej dekadzie ubiegłego stulecia wyłoniły się w środowiskach tanecznych tych krajów różnorodne postawy estetyczne i ideologiczne. Były to zarówno próby reformy baletu klasycznego, jak i starania o uzyskanie niezależności od wpływów państwa, zaś charakter każdej był wypadkową różnorakich kontekstów i okoliczności specyficznych dla danego państwa. Każdy z prezentowanych w niniejszym zbiorze tekstów poświęcony jest strategiom działania przyjętym przez środowisko taneczne innego kraju. By ułatwić czytelnikowi dokonywanie porównań, rozdziałom nadano podobną formę. Pokolenie Solo Publikacja Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą to cykl dwudziestu pięciu wywiadów przeprowadzonych z młodymi polskimi choreografami, który układa się w narrację pokoleniową. W kolejnych rozmowach powracają liczne wątki oraz powtarza się podobny cykl formacyjny: nauka pod okiem tych samych nauczycieli – mistrzów jak Henryk Tomaszewski, Jan Fabre, Anna Teresa de Keersmaeker czy Iwony Olszowskiej, Leszka Bzdyla i Witolda Jurewicza, widoczne są także ślady razem organizowanych projektów i warsztatów, kończonych szkół. Z wywiadów wyłania się także obraz oraz specyfika organizacji pracy niezależnych choreografów, nierzadko oparta na strategii równoczesnego działania w kraju i zagranicą, nieustannym byciu w drodze, pomiędzy jednym a drugim projektem. Tymczasowość, nomadyczny tryb życia oraz dążenie do celu i perfekcji wyznaczają im codzienny rytm. Ten zapis spotkań i dyskusji o tańcu tworzy krajobraz polskiej sceny tańca ostatniej dekady, są one także świadectwem zachodzących przemian w choreograficznej praktyce scenicznej. I tak niezaprzeczalnie obok teatru tańca pojawia się miejsce dla nowego tańca i towarzyszącej mu nowej wizji cielesności. HARMONOGRAM FESTIWALU Organizatorem Gdańskiego Festiwalu Tańca jest Klub Żak, a festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Klub ŻAK / 80-266 Gdańsk / ul. Grunwaldzka 195/197 Miejska Instytucja Kultury tel. /  fax: (+48) 58 344 05 73, 58 345 15 90 biuro@klubzak.com.pl ; www.klubzak.com.pl  Więcej: www.gdanskifestiwaltanca.pl www.facebook.com/GdanskiFestiwalTanca

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close