Spotkania

Poznań/Polski Teatr Tańca/„Odpowiednie dać tańcowi słowo”: „Wirus mobilizacji”

Zdjęcie: Poznań/Polski Teatr Tańca/„Odpowiednie dać tańcowi słowo”: „Wirus mobilizacji”

Fot. Aleksander Joachimiak

Wersja do druku

Udostępnij

Polski Teatr Tańca zaprasza na spotkanie wokół książki Wirus mobilizacji autorstwa Wojciecha Klimczyka. Dyskusję prowadzą: krytyk teatralny Stanisław Godlewski, Iwona Pasińska, dyrektor Polskiego Teatru Tańca oraz autor książki, Wojciech Klimczyk, a moderuje Anna Królica.

Wirus mobilizacji to próba napisania oryginalnie pojmowanej historii tańca w nowożytnej Europie. Nie jest to historia dzieł choreograficznych, choć i one się w niej pojawiają. Nie jest to historia technik i stylów, choć i im oczywiście poświęcona jest część uwagi. Chodzi o to, by przyjrzeć się siłom, które powołują taniec do istnienia, odpowiedzieć w części na pytanie, dlaczego na danych etapach rozwoju kultury tańczono tak a nie inaczej. Jakie wartości były przy pomocy tańca realizowane, jaki model człowieczeństwa i społeczeństwa próbowano za jego pomocą realizować? Tańcząc, jednostki i społeczności budują konkretną kinetyczną tożsamość, dokonują wyboru pewnych wartości kosztem innych. Taniec, wytwarzając kinetyczną wspólnotę, jest w związku z tym narzędziem światopoglądowego sporu. Książka ukazuje te spory na przestrzeni dziejów, zgodnie z chronologią – od renesansowych dworów przez absolutystyczne pałace po mieszczańskie salony i rewolucyjne gabinety. Wszystko po to, by opowiedzieć o burzliwym kształtowaniu się tanecznej nowoczesności, a więc pokazać korzenie naszej wrażliwości tanecznej – zrozumieć choć w części, dlaczego dziś tańczymy w taki właśnie sposób.

Książka była nominowana do Nagrody Tadeusza Kotarbińskiego (2016).

Przy okazji spotkania będzie możliwość nabycia książek, które były przedmiotem dyskusji podczas poprzednich rozmów o tańcu.

Spotkanie odbędzie się w cyklu Odpowiednie dać tańcowi słowo, który obejmuje rozmowy, poruszające zagadnienia związane z eksperymentalną sztuką tańca współczesnego. Raz w miesiącu Polski Teatr Tańca w Poznaniu  zaprasza do rozmowy o najistotniejszych zagadnieniach związanych z przestrzenią sztuki choreograficznej w kontekście eksperymentu. Ostatnio spotkania poświęcone są publikacjom dotyczącym tańca.

Uczestnicy spotkania:

Wojciech Klimczyk – socjolog z wykształcenia, z zamiłowania bliski kulturoznawstwa. Autor książek Erotyzm ponowoczesny (Universitas, 2008) i Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca (Ha!art, 2010). Wraz z dr Agatą Świerzowską zredagował antologię Music and Genocide (Peter Lang, 2015). Doktoryzował się na podstawie pracy Anthropology of Contemporary Dance Theatre. Dynamics of artistic practice. Autor artykułów publikowanych w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych.

Stanisław Godlewski – doktorant w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM, krytyk teatralny. Publikuje w „Didaskaliach”, „Teatrze”, „ Dialogu”, „Gazecie Wyborczej – Poznań”, na portalach: eczaskultury.pl i taniecpolska.pl. Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, współzałożyciel Forum Teatrologów.

Anna Królica – kuratorka, krytyczka oraz historyczka tańca. Autorka książek: Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów 2011), Pokolenie solo (Kraków, 2013). Redaktorka i kuratorka albumu Nienasycone spojrzenie. Fotografia tańca (Tarnów / Warszawa 2017).Do jej najważniejszych projektów kuratorskich należą: Maszyna choreograficzna (2013-2016, Cricoteka) Z perspektywy żaby (2015, CK Zamek) oraz Archiwum ciała (2013, CK Zamek). Pracowała w jury Polskiej Platformy Tańca w 2008, 2012, 2017 oraz była przewodniczącą Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca (2011-2013). Prowadziła autorskie zajęcia w Instytucie Kultury Współczesnej i w Katedrze Performatyki UJ. Obecnie prowadzi zajęcia w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM w Poznaniu. Współpracowała z „Dwutygodnikiem”, „Teatrem” i „Didaskaliami”.

Iwona Pasińska – od 2016 roku dyrektor Polskiego Teatru Tańca, choreografka, dramaturg ruchu, teatrolog, współzałożycielka Fundacji Movements Factory. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, ukończyła filologię polską ze specjalizacją teatrologiczną na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie w Katedrze Dramatu i Teatru obroniła doktorat z obszaru doświadczenia ciała w teatrze współczesnym z perspektywy teatru tańca, badaczka ruchu i ekspresji ciała w przestrzeniach performatywnych. W latach 1989-2008 była związana z Polskim Teatrem Tańca – Baletem Poznańskim, a w 1997 została jego pierwszą solistką. W 1998 roku została laureatką Medalu Leona Wójcikowskiego dla najwybitniejszego tancerza młodego pokolenia. W PTT tańczyła główne lub solowe role w choreografiach m. in.: Ewy Wycichowskiej (Niebezpieczne związki, Daina, Trans…Nieprawdziwe zdarzenie progresywne, Carpe Diem, Wiosna Effatha), Jacka Przybyłowicza (Naszyjnik gołębicyBarocco), Rafała Dziemidoka (Medea), Magdaleny Reiter (36,5°), Matsa Eka (Pół dnia Północy), Yossi Berga (Wo-man w pomidorach), Birgit Cullberg (Romeo i Julia), Virpi Pahkinen (Zefirum), Susanne Jaresand (En face), Thierry Vergera (Lato), Greya Veredona (Sługa dwóch panów), Jerzego Makarowskiego (Carmen).

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close