Kraków/Maszyna choreograficzna 2016/Zamówienia choreograficzne 2016: Anna Konjetzky „Lighting” i „a…b”

Zdjęcie: Kraków/Maszyna choreograficzna 2016/Zamówienia choreograficzne 2016: Anna Konjetzky „Lighting” i „a…b”

Fot. Dawid Grzelak

Wersja do druku

Udostępnij

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA i kuratorka Anna Królica zapraszają na program performatywny towarzyszący wystawie Schlemmer | Kantor. Punktem wyjścia do tegorocznego programu Maszyny choreograficznej była refleksja nad pracą artysty z ciałem – w kontekście mechaniki, organiczności działań tanecznych i relacji, w jakiej choreografia pozostaje wobec natury. W trzech spektaklach, które zostaną zaprezentowane, nakreślono wątki mechanizacji ruchu, wirtuozerii w tańcu, wpływu zjawisk natury na praktykę choreograficzną.

Anna Konjetzky już po raz trzeci odwiedziła Polskę, wystawiła tu wcześniej trzy swoje choreografie (Abdrücke/Abdrücke folgen oraz Chipping) w przestrzeni Cricoteki. Konjtezky koncentruje się na ruchu, na działaniu w przestrzeni, wcześniej nierzadko uwagę widzów zwracała obecna ekstrawagancka scenografia, a teraz muzyka, która urasta do roli partnera.

Premierę Anna Konjetzky poprzedziła dwutygodniowa rezydencja choreografki z polskimi tancerzami w Krakowie oraz z międzynarodowym kolektywem, z którym pracuje przy kolejnych premierach. W polsko-niemieckiej produkcji Lighting biorą udział: dwie tancerki pochodzące z Białegostoku – Karolina Garbacik i Julia Dondziło. Obok nich Viviana Defazio i Michele Meloni z Włoch, Sahra Huby z Belgii, krakowscy tancerze: Piotr Skalski, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon oraz Australijka Quindell Orton. Z kolei Sergiej Maingardt stworzył niezwykłej mocy muzykę, która oddaje emocje oraz przetworzone dźwięki towarzyszące sytuacji protestu i buntu. Lighting jest bowiem choreografią wyrastającą z obserwacji działania protestujących grup oraz ich emocji ukrytych w ciele. Spektakl jest swoistego rodzaju studium o fenomenie tłumu.

Dodatkowo dla Karoliny Garbcik i Eryka Makohona Anna Konjetzky stworzyła abstrakcyjny duet, w którym dwie postacie na wzajem się przyciągają i oddalają nie mogąc znaleźć wspólnej płaszczyzny porozumienia. Uwagę zwraca w nim ich roztrzęsiony, rozdygotany i rozedrgany sposób poruszania się w przestrzeni, który odnosi się do sposobu funkcjonowania w świeci i rozchwianej tożsamości jednostki we współczesnym społeczeństwie.

Po krakowskiej premierze oba spektakle zostaną zaprezentowane w Białymstoku (22 listopada, Białostocki Teatr Lalek) i Gdańsku (24 listopada, Klub Żak).

Info Białystok

Info Gdańsk

O spektaklach:

Lighting

Lighting – „zapalanie”, „spalanie”, „rozniecanie” – to tytuł najnowszej choreografii tanecznej Anny Konjetzky, w ramach której choreografka kieruje uwagę widowni na ciała dziesięciorga tancerzy i pustą scenę. Dziesięcioro tancerzy tworzy pulsującą, niepokojącą masę, której napięcie zdaje się wciąż rosnąć. Zainspirowane obrazami ruchów protestowych z całego świata Lighting bada ten płomyk, ten moment rozpadu, rozładowania.

choreografia, dyrektor artystyczny: Anna Konjetzky
asystentka choreografa: Quindell Orton
wykonawcy: Viviana Defazio, Julia Dondziło, Karolina Garbacik, Sahra Huby, Piotr Skalski, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon, Michele Meloni, Quindell Orton
muzyka: Sergej Maingardt
światła: Robert Irman
premiera: 20 listopada 2016, Maszyna choreograficzna, Cricoteka
polska produkcja: Podlaskie Stowarzyszenie Tańca
koprodukcja: Cricoteka, Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca, Fundacja Performa, Danceoffnia

partner: Instytut Muzyki i Tańca, Białostocki Teatr Lalek
kuratorka projektu i koordynatorka polskiej premiery: Anna Królica
prapremiera: 18 i 19 września 2013, Muffathalle, Monachium

Koprodukcja z Narodową Operą i Baletem Wietnamskim (Vietnam National Opera and Ballet), Instytutem Goethego w Hanoi oraz Muffathalle Munich.

Zrealizowano przy wsparciu „NATIONALES PERFORMANCE NETZ – International Guest Performance Fund for Dance”, finansowanego ze środków Federalnego Pełnomocnika Rządu do spraw Kultury i Mediów na mocy decyzji Bundestagu.

Spektakl  realizowany jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016.

IMIT (miniaturka)

 

 

a…b

To dialog pomiędzy dwoma ciałami, który czyni je słyszalnymi. Dwa ciała działają w rozmowie między ruchem a dźwiękiem. Jedno porusza drugie, wyzwala reakcje, impulsy, które przemieszczają się między ciałami. Widzowie oglądają ping pong pomiędzy dwojgiem osób.

choreografia: Anna Konjetzky
tancerze: Karolina Garbacik, Eryk Makohon
muzyka: Brigitta Muntendorf
kuratorka: Anna Królica
prapremiera: 20 listopada 2016, Maszyna choreograficzna, Cricoteka

bilety: (Lighting + a…b): 15/20 zł

***

Program taneczny w ramach projektu Maszyna choreograficzna

5 listopada – 20 listopada 2016

koncept / kurator: Anna Królica

Program towarzyszy wystawie Schlemmer | Kantor (14 października 2016-15 stycznia 2017).

bilety: http://bilety.cricoteka.pl/

Belka Logo Maszyna Choreograficzna 2016 (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, ul. Nadwiślańska 2-4

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close