Gdańsk: Teatr Dada von Bzdülöw „ONE”

Zdjęcie: Gdańsk: Teatr Dada von Bzdülöw „ONE”

Fot. Milena Jesenska.

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Dada von Bzdülöw zaprasza na pokaz spektaklu ONE, czyli swoje 51 przedstawienie od 1992 roku. Poprzednia premiera Dzisiaj, wszystko podsumowywała niejako 25 lat artystycznych poszukiwań zespołu założonego przez Leszka Bzdyla i Katarzynę Chmielewską. Nowe otwarcie należy do młodych twórców Teatru Dada. Spektakl ONE realizują Katarzyna Ustowska i Piotr Stanek, znani gdańskiej widowni z kreacji w przedstawieniach Teatru Dada – Enclave 4/7, INTRO i we wspomnianym już Dzisiaj, wszystko – oraz Katarzyna Kania, studentka choreografii w Giessen (CuP) i Patryk Durski, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Spektakl ONE powstaje pod opieką artystyczną Katarzyny Chmielewskiej i Leszka Bzdyla.

Obecny stan naszej wiedzy o tzw. rzeczywistości sugeruje, dość sensownie zresztą, że wszechświat zbudowany jest z bardzo małych cząstek elementarnych oraz tzw. ruchu zachodzącego pomiędzy nimi. Ich ilość jest nieskończona. To znaczy zawsze o jeden więcej. I co. I niektóre cząstki się zlepiają. I wytrzymują tak dłużej. Galaktyki, ludzie, owoce. To mniej lub bardziej złożone grudy cząsteczkowe. Rzadko o sobie tak myślicie, bo macie przed tym wrodzoną blokadę. Myślenie o sobie i o świecie jak o abstrakcyjnym zlepie cząsteczkowym prowadzi do niewygodnych wniosków.

Norman Leto, Sailor

Spektakl rozpoczyna się od tańca, a taniec od interakcji ciał, dźwięku i obiektów. Ciała i obiekty z kolei rozpoczynają się w cielesnym „kolektywie”. Poszukiwania tancerzy koncentrują się wokół twórczej i destrukcyjnej kolektywności oraz jej dynamik, a powstająca forma pozwala na grę, odkrywanie możliwości i granic tego kolektywu. ONE napędzany jest nieustanną fascynacją: budowaniem i dekonstrukcją, sensem i nonsensem, całością i czarną dziurą. Poprzez zabawę z formą spektakl balansuje na cienkiej granicy między eksperymentem a rozrywką. Opiera się na poetyckim dialogu pomiędzy jednostkowością a kolektywem. W przestrzeniach pomiędzy dźwiękami, tańcem i choreografią – ukryte są pytania o to, kim jesteśmy sami i jak możemy być razem.

Bilety: 20-30 zł.

Koncept i realizacja: Katarzyna Kania, Katarzyna Ustowska, Patryk Durski i Piotr Stanek

Dramaturgia: Katarzyna Kania

Występują: Katarzyna Ustowska, Piotr Stanek, Patryk Durski

Muzyka: Michał Drabczyk

Reżyseria świateł: Michał Kołodziej

Produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk

przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

Gdańsk Miasto Wolności nowe logo (miniaturka)

Katarzyna Ustowska – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz wydziału tańca współczesnego na University of Kent w Northern School of Contemporary Dance w Wielkiej Brytanii (2012). Magister w dziedzinie edukacji w tańcu współczesnym na Frankfurt University of Music and Performing Arts w Niemczech (2017). Współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw i Teatrem Trans-Atlantyk. Współtworzy Fundację Polka dot w Gdańsku. Realizuje autorskie prace, tworzy projekty artystyczne i edukacyjne w Polsce i za granicą. Prowadzi autorski program edukacji tanecznej w otoczeniu pedagogicznym Montessori. Jest stypendystką m.in. Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatką nagrody Sopocka Muza dla Młodych Twórców.

Piotr Stanek – absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (2011). Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw. W ostatnich latach występował w spektaklach m.in.: Jerzego Stuhra Ubu Król, czyli Polacy, Rafała Urbackiego Jaram się, Jensa van Daele Working Title: Ego, Jacka Łumińskiego Przejścia, Kuby Kowalskiego (Teatr Dramatyczny im. Stefana Żeromskiego w Kielcach) Zachdonie Wybrzeże, Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) Kariera Artura Ui. Laureat nagrody publiczności w konkursie Eurowizja dla Młodych Tancerzy 2013, uczestnik dwóch edycji festiwalu Deltebre Dansa (Hiszpania). We współpracy z innymi artystami, stworzył autorskie projekty m.in.: Samsara, Zrabowali mi składaka (Klub Żak w Gdańsku, Rezydencja/Premiera 2014), Plan ewakuacji/Emergency Plan (rezydencja w Krakowskim Centrum Choreograficznym,  2015).

Katarzyna Kania – w roku 2016 rozpoczęła Master Program na kierunku Choreography and Performance w Giessen (Institute for Applied Theatre Studies) pod kierownictwem Bojany Kunst. W 2014 roku ukończyła Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (filia PWST w Krakie) i od tamtej pory współpracuje z wydziałem w charakterze asystentki. Gościnnie kształciła się również w Tel Awiwie (Kibbutzim College of Education) i Bratysławie (VSMU,). Od 2012 współtworzy polsko-niemiecki kolektyw little:interference. Kreuje  autorskie spektakle oraz projekty artystyczne i edukacyjne we współpracy z polskimi i zagranicznymi artystami. Występowała na międzynarodowych festiwalach, m.in.: Dei Due Mondi w Spoleto, Flora Theatre Festival w Ołomuńcu, Baltic House Theatre Festival w St. Petersburgu, Deltebre Dansa w Hiszpanii. W 2017 została stypendystką programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” oraz niemieckiego stypendium artystycznego DAAD.

Patryk Durski – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (obecnie Akademii Sztuk Teatralnych) na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Działa jako niezależny twórca. Współpracował z kompanią Burning Bridges Jensa van Daele. W ostatnich pracach eksploruje technologicznie zapośredniczoną zależność ruchu i dźwięku, w których technologia pełni rolę przedłużania i poszerzania możliwości percepcji cielesnej, współtworzy również grupę LineAct, w której oprócz konwencjonalnych środków wykonawczych oraz metody site-specific używana jest technika tańca wertykalnego.

Michał Drabczyk – absolwent wydziału inżynierii dźwięku i produkcji muzycznej Uniwersytetu Wolverhampton w Wielkiej Brytanii. Ukończył studia ze specjalizacją w kompozycji filmowo-telewizyjnej oraz miksie. Swoje doświadczenie zawodowe zbierał w studiach nagraniowych w Birmingham, a w Polsce pracował jako realizator i producent w trójmiejskich studiach takich jak Humidor Records, Audioplanet oraz ze studiem animacji poklatkowej Trefl. Komponuje muzykę do filmów m.in dla studia Kadr, Łódzkiej i Gdyńskiej Szkoły Filmowej oraz innych form audiowizualnych. Jako „Michael Warren” działa na polskiej scenie elektronicznej, w roli producenta i twórcy audio-wizualnych live-aktów.

Teatr Dada von Bzdülöw – założony przez Leszka Bzdyla – reżysera i choreografa oraz Katarzynę Chmielewską – tancerkę i choreografkę; na scenie od 1992; niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów inscenizujących spektakle we współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury, takimi jak: Teatr Wybrzeże/ Gdańsk; Klub Żak/ Gdańsk; Dance Advance/ Filadelfia, USA; Les Hivernales/ Awinion, Francja; Stary Browar/ Poznań; Teatr Nowy / Łódź; Fundacja Nuova /Poznań. Od 2008 roku reprezentowany przez Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülöw”, z siedzibą w Gdańsku i związany z Teatrem Wybrzeże / Gdańsk /, gdzie regularnie wystawia wszystkie premiery i spektakle repertuarowe. Dotychczas zespół stworzył już 50 spektakli, z powodzeniem prezentowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą. W bieżącym repertuarze: Dzisiaj, wszystko; INTRO; Why Don’t You Like Sadness, Strategia. Mimowolna reaktywacja.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 19:00

Gdańsk: Teatr Wybrzeże, Sala Czarna, ul. Św. Ducha 2

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close