Teatr im. Bogusławskiego w Kaliszu zaprsza na pokaz dwóch spektakli prezentowanych podczas Polskiej Platformy Tańca 2014: Śmierć 24 klatki na sekundę albo zrób mi tak jak w prawdziwym filmie – choreografia spowolniona w rozdziałach Agaty Siniarskiej oraz Bernhard Pawła Sakowicza. Pokaz stanowi część projektu Choreografia myśli. Przed spektaklami wprowadzenie kuratorskie, podejmujące temat percepcji tańca w kontekście innych sztuk, poprowadzi Mateusz Szymanówka, po pokazie odbędzie się spotkanie z twórcami.
Śmierć 24 klatki na sekundę albo zrób mi tak jak w prawdziwym filmie – choreografia spowolniona w rozdziałach
Solo Agaty Siniarskiej traktuje o idealnych kobietach, ich wizerunkach, filmowych wizerunkach, miłości, śmierci i stosunkach płciowych. Artystka bada różnice między choreografią, a filmem – społeczne i genderowe konstrukcje stereotypów i próby ich kwestionowania, ruch i bezruch zarówno w kinie jak i w choreografii, kadrowość filmowego obrazu wiecznej kobiecości.
„ to solo dzieje się 24 klatki na sekundę / to solo jest dramatyczne, ale wizualnie atrakcyjne/ to solo stoi, siedzi, leży z buzią szeroko otwartą/ to solo wolałoby, żeby jean luc godard był kobietą/ to solo cierpi w imię wszystkich heteroseksualnych kobiet/ to solo jest potencjalną ofiarą i ma z tego powodu wzmożone poczucie winy/ to solo chce być wzięte w każdej pozycji/ to solo czeka/ to solo mówi przepraszam…”
choreografia i wykonanie: Agata Siniarska
opieka artystyczna: Bush Hartshorn
realizacja techniczna i światła: Łukasz Kędzierski
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w Poznaniu
premiera:5 października 2013, Stary Browar, Poznań
Bernhard
Paweł Sakowicz o spektaklu Bernhard:
Mój stosunek do Thomasa Bernharda nie jest jednoznaczny, mówię to ja, bo łatwo się przyznaje, że Bernhard jest zarezerwowany dla teatru, ale gdy idzie o muzykalność języka, może być inaczej, muzykalność i rytm Bernharda, mówię to ja, przez tę muzykalność i rytm od dłuższego czasu myślę o ruchu, który, można powiedzieć, podąża za muzykalnością języka, ruch, o którym myślę, wyraża mój stosunek do Bernharda, albo zupełnie inaczej, mówię ja, mój stosunek do Bernharda nie jest aż tak jednoznaczny.
premiera: 24 czerwca 2014, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa
choreografia, wykonanie: Paweł Sakowicz
konsultacja dramaturgiczna: Natalia Sakowicz
kostiumy: Rafał Zajko
grafika: Agnieszka Diesing
współpraca: Instytut Muzyki i Tańca, Uferstudios Berlin, Mica Moca Project Berlin
Spektakl zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Program Choreografia myśli
Celem programu „Choreografia myśli” realizowanego w Teatrze im. W. Bogusławskiego jest nawiązanie do tanecznej tradycji miasta. Kalisz przez lata był jednym z najważniejszych w Polsce ośrodków, w których przedstawiano nowe zjawiska sztuki tańca. Organizatorzy chcieliby powrócić do tej idei zapraszając publiczność na cykl pokazów spektakli tanecznych autorstwa młodych polskich choreografek i choreografów. W programie znajdą się prace Agaty Siniarskiej, Pawła Sakowicza, Ramony Nagabczyńskiej oraz Przemka Kamińskiego i Koriny Kordovej.
W działalności tej grupy artystów skupiają się rozmaite wątki związane z estetyką tańca współczesnego oraz warunkami jego produkcji. Zaproszeni twórcy to osoby pracujące jednocześnie w Polsce i za granicą, prezentujące różne podejścia do tańca. Działają na skrzyżowaniu sztuk, mieszając estetyki i nieustannie poszerzając pole choreografii. Eksperymentują z filmem, literaturą, muzyką i sztukami wizualnymi.
W ramach cyklu uważnie przyjrzymy się myśleniu ciałem i myśleniu o ciele. Integralną częścią prezentacji w Kaliszu będą krótkie, poprzedzające spektakl wprowadzenia autorstwa kuratora programu – Mateusza Szymanówki – podejmujące temat percepcji tańca w kontekście innych sztuk. Każdy wieczór zakończony zostanie dyskusją z artystami, która będzie okazją do przybliżenia ich praktyki, a także formułowania pytań dotyczących choreografii wspólnie z publicznością.
Pokaz odbywa się w ramach akcji Dotknij teatru 2015.
Więcej informacji: http://dotknij-teatru.pl/
Bilety: 20zł (bilet normalny), 15zł (ulgowy). Liczba miejsc ograniczona: 120. Kasa biletowa: 62 76 05 314. Poniedziałek: kasa nieczynna. Wtorek – piątek: 9:00 do 19:00. Sobota: 15:00 do 19:00. Niedziela: na dwie godziny przed spektaklem.
Projekt Choreografia myśli został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015.
Więcej informacji: www.scenadlatanca.pl