Spektakle
Przestrzenie Sztuki

Katowice/Przestrzenie Sztuki: Krakowski Teatr Tańca „White Rabbit” – chor. Agata Jędrzejczak

Zdjęcie: Katowice/Przestrzenie Sztuki: Krakowski Teatr Tańca „White Rabbit” – chor. Agata Jędrzejczak

"White Rabbit". Fot. Mateusz Bogdanowicz

Katowice Miasto Ogrodów zaprasza na pokaz spektaklu White Rabbit Krakowskiego Teatru Tańca, który odbędzie się w ramach programu Przestrzenie Sztuki. Wstęp wolny. Inspiracją do stworzenia przedstawienia jest myśl płynąca z Teorii widzenia Władysława Strzemińskiego przybliżająca pojęcie widzenia empirycznego, czyli „widzenia całym ciałem”. Artysta uzależniał wzrost świadomości wzrokowej wobec rozwoju umysłu ludzkiego. Zwracał uwagę, że odbiór doznań wzrokowych jest aktywnym procesem uświadamiania – ucieleśnienia myśli. Nie uznawał aktu widzenia jako biernej, biologicznie uwarunkowanej sesji przetworzeń obrazów przez ludzkie oko.

Wersja do druku

Udostępnij

Malarz wykreował pojęcie świadomości wzrokowej jako wiedzy wypływającej z wniosków, które swoje źródła mają we fragmencie świata, które wyłapuje oko. Strzemiński zbudował pojęcie świadomości wzrokowej jako „proces pracy zachodzący we wzajemnym związku i wzajemnej zależności pomiędzy widzeniem biologicznym a naszą myślą”. Uważał, że tylko świadome składniki widzenia generują obraz świata, „taki jaki jest”, a to co pozostaje niewidzialne jest potraktowane jako obiekt widmo lub przeszkoda, rozpraszająca fokus na wybrane, zauważone elementy rzeczywistości. Nasza niedoskonałość widzenia jako przekrzywienie prawdziwego świata i jego (obecnej w danym czasie rzeczywistości) nieurojonej wizji. Można więc widzenie uznać za akt biologiczny i jako świadomość dostrzegania. Biologiczny rozwój jest uzależniony od ewolucji i pozostaje dłużej niezmienny w stosunku do drugiego rodzaju widzenia, jako świadomości obserwacji, która rośnie stosunkowo z rozwojem historii i kultury w społecznej egzystencji.

Twórcy spektaklu, Agata Jędrzejczak, choreografka, Grzegorz Kaliszuk – artysta zajmujący się multimediami oraz Tomasz Bauć, muzyk poszukują  narzędzi, techniki kreowania spójnych połączeń pomiędzy komunikatem płynącym z filmu, a żywym działaniem na scenie. Ruch staje się rozbudowanym medium – łącznikiem pomiędzy technologią a ciałem.

Wyzwaniem spektaklu jest odnalezienie takiego rodzaj komunikacji z widzem, który stworzy iluzje ścierania się ze sobą obecnej rzeczywistości i świata zatrzymanego w filmie. Nielinearny przebieg wydarzeń wynikający z interakcji pomiędzy czasem realnym – a wirtualnym, wytworzy się dzięki urządzeniom multimedialnym i ich symultanicznym działaniu z tańcem.  Świat spektaklu sprawi, że odbiorca zacznie żyć równocześnie w dwóch wymiarach, w „rzeczywistym” i „cyfrowym”. Takie podejście do realizacji i możliwego odbioru spektaklu stworzy iluzje ciągłej obecności, mimo wykluczających się sytuacji na scenie.

Choreografia i koncepcja: Agata Jędrzejczak
Wideo: Grzegorz Kaliszuk
Muzyka: Tomasz Bauć
Taniec: Agnieszka Ferenc, Martyna Mazurek, Mateusz Bogdanowicz, Filip Meyer-Lüters
Produkcja: Krakowski Teatr Tańca
Koordynacja produkcji: Paweł Łyskawa

Spektakl powstał w ramach Programu OFF Polska.

Program OFF POLSKA realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close