Kielecki Teatr Tańca zaprasza na Wieczór Taneczny Epifanie. Będzie składał się on z dwóch spektakli tanecznych opartych na przypowieściach z Ksiąg Starego i Nowego Testamentu. Zaprezentowane zostaną przedstawienia, tj. Sen Jakuba – w choreografii Grzegorza Pańtaka (premiera wznowieniowa) i SM. Masochistyczne obrazy ojciec–syn (premiera) w choreografii Tobiasza Sebastiana Berga.
Założenia dramaturgiczne spektaklu wynikały z zaczerpnięcia przez choreografa z dwóch obszarów – z tekstu z Księgi Rodzaju opisującego tytułowy sen Jakuba oraz z utworu muzycznego Krzysztofa Pendereckiego zatytułowanego Przebudzenie Jakuba na orkiestrę symfoniczną.
„We śnie ujrzał drabinę opartą na ziemi, sięgającą swym wierzchołkiem nieba, oraz aniołów Bożych, którzy wchodzili w górę i schodzili na dół. A oto Pan stał na jej szczycie i mówił: >> Ja jestem Pan, Bóg Abrahama i Bóg Izaaka. Ziemię, na której leżysz, oddaję tobie i twemu potomstwu. A potomstwo twe będzie tak liczne jak proch ziemi, ty zaś rozprzestrzenisz się na zachód i na wschód, na północ i na południe; wszystkie plemiona ziemi otrzymają błogosławieństwo przez ciebie i twych potomków. Ja jestem z tobą i będę cię strzegł, gdziekolwiek się udasz; a potem sprowadzę Cię do tego kraju. Bo nie opuszczę cię, dopóki nie spełnię tego, co ci obiecuję<<”. Rdz 28,12-15
Utwór muzyczny Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego był kluczową inspiracją i bezpośrednią przyczyną podjęcia przez choreografa Grzegorza Pańtaka decyzji o realizacji tego spektaklu tanecznego. Stanowi także główną warstwę dźwiękową utworu scenicznego. W spektaklu użyte zostało nagranie Przebudzenia Jakuba Krzysztofa Pendereckiego (Chandos recording Chan 9459/60).
Data premiery: 28 marca 2014
Premiera wznowieniowa: 25 marca 2022
Realizatorzy:
Choreografia: Grzegorz Pańtak
Muzyka: Krzysztof Penderecki
Wstęp dźwiękowy, efekty sonorystyczne: Grzegorz Pańtak
Kostiumy: Agnieszka Brzozowska
Reżyseria światła: Grzegorz Pańtak
Obsada wznowieniowa: Szymon Pacholec (Jakub), Małgorzata Boruń, Małgorzata Kowalska, Katarzyna Lipiec, Marta Starostecka, Klaudia Tkaczyk, Bartłomiej Banasiak, Aleksander Staniszewski, Kamil Zdańkowski, Mateusz Wróblewski (alter ego), Piotr Ziółkowski
O spektaklu pt. SM. Masochistyczne obrazy ojciec–syn:
Twórcy spektaklu przyjrzą się relacjom ojciec–syn, które znamy z przypowieści o synu marnotrawnym, przedstawionej w Ewangelii według św. Łukasza, z Syna marnotrawnego Siergieja Prokofiewa czy malarstwa związanego z tą tematyką. Artyści obudują tę opowieść współczesnymi kontekstami psychologicznymi, społecznymi i filozoficznymi.
A jaką wybiorą dla tego tematu formę? W przedstawieniu pt. SM. Masochistyczne obrazy ojciec–syn chcą się przyjrzeć strukturze kroków baletowych i poprzez technikę tańca współczesnego zastanowić się nad przełożeniem choreografii klasycznej na język tańca współczesnego. Balet zamyka ciało tancerza w „kody” i „ramy” – ta jasna i określona struktura nie pozwala w pełni oddać emocji związanych z tematem marnotrawności na linii ojciec–syn. Poprzez otwarte i rozwibrowane w tańcu współczesnym ciało artyści poruszą tematy słabości syna w stosunku do figury ojca, słabości męskiej, dziecięcej miłości syna do ojca, określanej przez Zygmunta Freuda miłością erotyczną, oraz symbolicznego „zabójstwa” ojca jako aktu wejścia w dorosłość.
Premiera: 25 marca 2022
Realizatorzy:
Choreografia: Tobiasz Sebastian Berg
Dramaturgia: Beniamin M. Bukowski
Wideo: Kamila Siwińska
Opracowanie muzyczne: Karol Osman
Przestrzeń i kostiumy: Barbara Binkowska
Obsada: Bartłomiej Banasiak, Szymon Pacholec, Dawid Pieróg, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski, Kamil Zdańkowski, Piotr Ziółkowski
Spektakl powstał we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie jako efekt Laboratorium Nowych Epifanii.
Więcej informacji: PREMIERA! | WIECZÓR TANECZNY EPIFANIE | Duża Scena KTT | 25 marca 2022 r. godz. 19:00 – Kielecki Teatr Tańca