
Fot. materiały organizatorów
Fot. materiały organizatorów
Spektakl PARALIPOMENA inspirowany poznawaniem dorosłości przez Małego Księcia – ponadczasowego bohatera Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. Autorki podczas pracy postawiły pytania: Czy i jak zatrzymujemy w sobie dziecięce prawo do fantazjowania? Kiedy zaczyna się być dorosłym? Czy możemy (p)oszukać dorosłość?
Spektakl jest integralną częścią Programu pod tym samym tytułem. Paralipomena to szereg działań o charakterze artystycznym mających na celu włączenie osób niesłyszących do czynnej aktywności w dziedzinie teatru tańca.
Taniec tworzy zdrowe środowisko, w którym łatwo przezwyciężyć swoje lęki i obawy, pomaga w poszukiwaniu nowych rozwiązań wyrażania emocji, zmniejsza stres i napięcie, pozwala budować relacje społeczne pomagając utrzymać zdrowie psychiczne i fizyczne. Język migowy, którym posługują się osoby niesłyszące jest językiem wizualno-przestrzennym, co oznacza, że w proces tworzenia komunikatu zaangażowane jest całe ciało osoby wysyłającej treść. Język migowy sam w sobie może być formą tańca, wypełnioną szeroką gamą emocji.
„Czuję, że taniec jest najbardziej naturalną formą ekspresji dla osób głuchych, ponieważ głusi odbierają i wysyłają komunikaty w sposób wizualny są mocniej zakorzenieni w ciele i ruchu niż osoby słyszące”. To słowa głuchej baletnicy dziś 55-letniej nauczycielki tańca klasycznego Niny Falise.
Działania wewnątrz programu Paralipomena stanowią bezcenną wartość dla społeczności osób niesłyszących – wpływają na rozwój artystyczny i edukację osób biorących udział w programie.
Pomysłodawcami projektu są Aneta Orlik oraz Agnieszka Jania – absolwentki Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (PWST Kraków).
Projekt zrealizowano w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Aktywność Obywatelska”. Parterami programu jest: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących w Krakowie, Nowohuckie Centrum Kultury, Krakowskie Centrum Choreograficzne, Polski Związk Głuchych oraz Associazione Culturale L’Elefante.
Planeta Małego Księcia krążyła dookoła planet
325, 326, 327, 328, 329, 330.
Zaczął zwiedzać planety aby się czego nauczyć.
Na pierwszej mieszkał król, siedział na tronie ubrany w czerwień i złoto.
Na drugiej mieszkał dumny miał śmieszny kapelusz i ciągle się kłaniał.
Na trzeciej mieszkał pijak.
Na czwartej mieszkał biznesmen, który był bardzo zajęty liczeniem gwiazd.
Piąta planeta była najmniejsza a w niej latarnia i latarnik, który ją gasił i zapalał.
Na szóstej mieszkał geograf.
Siódma planeta to ziemia a w niej:
111 królów,
7 tysięcy geografów,
9 tysięcy biznesmenów,
7,5 miliona pijaków,
311 milionów dumnych,
około 2 miliardów dorosłych.
Idea, koncepcja i choreografia:
Aneta Orlik i Agnieszka Jania
Występują: Rafał Bołdys, Damian Eliasz, Magdalena Gluza, Patryk Przepolski,
Ania Jakubiec, Agnieszka Janosz, Krystian Maligłówka, Katarzyna Mordarska, Patrycja Nosowicz
Projekt realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Aktywność Obywatelska”
Aneta Orlik – absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stypendystka programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Aktywność Obywatelska”. Uczestniczka Campus in Rome w Accademia Nazionale d’Arte Drammatica „Silvio d’Amico” oraz stażu w Nowojorskiej organizacji Dance New Amsterdam. Współtwórczyni polsko-niemieckiego kolektywu little:interference. Pracowała z Romeo Castelluccim, Piotrem Cieślakiem, Januszem Skubaczkowskim, Erykiem Makohonem, Wojciechem Kościelniakiem, Jarosławem Stańkiem.
Agnieszka Jania – absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Autorka spektaklu „Zrozumieć ciszę” Współautorka spektakli „Sleep for a dream” w Tel Awiwie oraz „Tuoni” w Rzymie. Uczestniczka międzynarodowych festiwali teatralnych i tanecznych min. Roma Fringe Festival, Venice Open Stage, Festival Dei Due Mondi, Contaminazioni, Boska komedia, Teatromania, jak również Campus internazionale 2015 della „Silvio d’Amico” w Spoleto. Współpracowała z Anną Piotrowską, Brianem Michaelsem, Januszem Skubaczkowskim, Iwoną Pasińską.
PARTNERZY: