Kraków/Balet Dworski „Cracovia Danza”: „La Fortuna. Dama z łasiczką” – chor. Romana Agnel, Barbara Sparti

Zdjęcie: Kraków/Balet Dworski „Cracovia Danza”: „La Fortuna. Dama z łasiczką” – chor. Romana Agnel, Barbara Sparti

fot. materiały organizatora

Wersja do druku

Udostępnij

Po wielu latach Balet Cracovia Danza wznawia spektakl La Fortuna. Dama z łasiczką, opowiadający historię związaną z główną bohaterką słynnego dzieła Leonarda da Vinci. Przedstawienie będzie znacznie rozszerzone i odświeżone względem swojej premiery z 2006 roku. Termin prezentacji tego spektaklu nie został wybrany przypadkowo, bowiem właśnie w maju mija 500 lat od śmierci Leonarda da Vinci. Tym spektaklem Balet Cracovia Danza wpisuje się w światowe obchody rocznicy śmierci renesansowego geniusza.

O spektaklu:

Spektakl opowiadający historię obrazu i jej głównej bohaterki jest pretekstem do zwrócenia uwagi na arcydzieło Leonarda z kolekcji Czartoryskich, będące jedynym obrazem mistrza znajdującym się w Polsce. I choć Dama z łasiczką należy do najsłynniejszych na świecie dzieł, to jednak historia życia sportretowanej przez Leonarda Cecylii Gallerani nie jest powszechnie znana. Tytuł spektaklu nawiązuje do słów Leonarda: „Gdy przychodzi Fortuna, uchwyć ją mocno za grzywę, bo mówię ci, z tyłu jest łysa”. O zmienności losu na pewno wiele mogła powiedzieć sportretowana Cecylia Gallerani, która miejsce wybranki serca Lodovica Il Moro, wielkiego Księcia Mediolanu z rodziny Sforzów, musiała odstąpić pięknej Beatrice.

Spektakl w choreografii i inscenizacji Romany Agnel jest także próbą przybliżenia bogactwa i finezji kultury włoskiego Cinquecento. Opowiadając historię pięknej i mądrej Cecylii, tancerze zabiorą widzów w podróż na dwór Sforzów w Mediolanie. Spektakl został także oparty na tradycji przedstawień baletowych z epoki; pojawią się w nim odtworzone fragmenty słynnego w całej Europie widowiska baletowego Il Paradiso, do którego kostiumy i dekoracje projektował Leonardo da Vinci. W przedstawieniu nie zabraknie zrekonstruowanych autentycznych choreografii opracowanych przez specjalistę w tej dziedzinie – Barbarę Sparti. Kostiumy zaś projektowane we Francji i w Polsce przez Martine Pichon i Monikę Polak-Luścińską, zainspirowane zostały ikonografią i wzornictwem z tamtych czasów.

Spektakl jest także pełen muzyki renesansu, przede wszystkim tańców, które pojawiały się na dworze Sforzów. Nowością wznowienia będzie zaproszenie do udziału w spektaklu Sławomira Zubrzyckiego, pianisty, który zrekonstruował instrument nazywany violą organista, według pomysłu i szkiców Leonarda da Vinci. Instrument jest ewenementem na skalę światową i właśnie na nim artysta wykona utwory z epoki, co stanie się integralną częścią przedstawienia. Wśród wielu kompozycji zostanie zaprezentowany zrekonstruowany utwór muzyczny Leonarda da Vinci, co zapewne stanie się wielką atrakcją. Jego temat został odczytany z zapisu znajdującego się na obrazie mistrza.

 

Reżyseria: Paweł Winsczyk

Choreografia i ruch sceniczny: Romana Agnel

Choreografia z epoki odtworzona z traktatów włoskich z XV w.: Barbara Sparti

Kostiumy: Martine Pichon i Monika Polak-Luścińska

Scenografia: Monika Polak-Luścińska

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Kraków: Krakowski Teatr Variété, ul. Grzegórzecka 71

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close