
Balet Dworski Cracovia Danza, „Muzyka na wodzie” – reż. Romana Agnel, chor. Pierre-Francois Dollé, fot. Tomasz Korczyński
Balet Dworski Cracovia Danza, „Muzyka na wodzie” – reż. Romana Agnel, chor. Pierre-Francois Dollé, fot. Tomasz Korczyński
W ramach Krakowskich Nocy – Nocy Tańca Balet Dworski Cracovia Danza zaprasza na pokaz taneczny W świecie Najad i Trytonów – pierwszą część spektaklu Muzyka na wodzie.
„Są takie utwory, bez których trudno sobie wyobrazić historię muzyki. Do nich można zaliczyć arcydzieło Georga Friedricha Haendla Water Music. Utwór, skomponowany w 1717 roku, został prawdopodobnie wykonany w plenerze, być może na łodziach, podczas przejażdżki po Tamizie króla Jerzego I. Do takiego widowiska nawiązuje Cracovia Danza w spektaklu baletowym Muzyka na wodzie, uzupełniając Haendlowską „ścieżkę dźwiękową” o Wassermusik Georga Philippa Telemanna.
Spektakl Muzyka na wodzie jest widowiskiem barokowym, ze wszystkimi konsekwencjami tego terminu: z przepychem i dostojeństwem; fantazją i alegorycznymi postaciami; kostiumami, będącymi dziełami sztuki tak charakterystycznymi dla tej epoki. Jego tematem stała się natura i jej liczne odsłony. Na scenie pojawiają się barokowe ogrody i uzdrowiska, które zaczynały wówczas stawać się modnym sposobem spędzania wakacji. Nie brakuje też prezentacji alegorii wód mineralnych, które zaskakują fantazyjnymi kostiumami. W spektaklu znajduje się też miejsce na przedstawienie natury w całej swej okazałości, różnorodności i sile, zwłaszcza żywiołów, które fascynowały twórców i często były prezentowane w barokowych operach-baletach. Na scenie pojawia się też świat morskich i wodnych postaci: nimf, najad, trytonów. Ponadto twórcy sięgają do abstrakcji, by tańcem przedstawić zmienność natury, która nas otacza. Przygotowania choreografii podjął się francuski mistrz tańca barokowego Pierre-François Dollé, dla którego tańce, takie jak m.in. menuet, sarabanda, gigue, canarie, bourrée czy angielski kontredans, stały się punktem wyjścia do stworzenia choreografii opartej o zasady tańca barokowego”.
Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
Twórcy:
Scenariusz i reżyseria: Romana Agnel
Choreografia: Pierre-François Dollé
Muzyka: Georg Friedrich Haendel, Georg Philipp Telemann
Kostiumy: Elżbieta Wójtowicz-Gularowska
Światła: Dariusz Brojek
Projekcje: Krzysztof Antkowiak
Dźwięk: Grzegorz Marczak
Występują: Balet Dworski Cracovia Danza, Salonowa Orkiestra Camerata