Spektakle

Kraków: Balet Dworski Cracovia Danza „Wokół Wita Stwosza”

Zdjęcie: Kraków: Balet Dworski Cracovia Danza „Wokół Wita Stwosza”

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Po dziesięciu dniach od premiery w Norymberdze, Balet Dworski Cracovia Danza zaprasza na pierwszą polską prezentację spektaklu Wokół Wita Stwosza. Spektakl zostanie pokazany w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa. Romana Agnel, reżyser i choreografka: „Tworząc spektakl Wokół Wita Stwosza starałam się jak najbardziej przybliżyć do estetyki i kultury XV-wiecznej Europy. Wybrane z poszczególnych scen postaci noszą stroje i nakrycia głowy odtworzone z płaskorzeźb ołtarza poruszają się w odpowiedni dla ich rangi i charakteru sposób. Muzyka dawna to kompozycje funkcjonujące w tym czasie na dworach polskich i niemieckich. Większość tańców to odtworzone oryginalne choreografie słynnych wówczas mistrzów tańca: Guglielmo Ebreo i Domenico da Piacenza (Mercantia, Rostiboli Gioioso, Pellegrina, Patientia). Stworzone przeze mnie choreografie oparte są na technice i stylach tańca funkcjonujących wówczas na dworze krakowskim (Piva, Der Königs Polen Tanz).Postać Wita Stwosza obecna w spektaklu jawi się nam również poprzez słowa poematu Wit Stwosz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.”

Premiera spektaklu Wokół Wita Stwosza była jednym z punktów programu obchodów jubileuszu 35-lecia współpracy miast partnerskich Krakowa i Norymbergii. Zaplanowana jako widowisko plenerowe, miała się odbyć na położonym w sercu miasta Ludwigsplatzu. Jednak z powodu deszczu obydwa spektakle zostały przeniesione do przepięknego Stadtmuseum Febo – Haus, gdzie artyści – tancerze Cracovia Danza i muzycy zespołu Intrada, wzmocnieni przez instrumentalistów z tamtejszej Hochschule für Musik z departamentu Muzyki Dawnej pod kier. prof. Hartwiga Grotha oraz z udziałem tancerki Marie-Claire Bär-Le Corre, pedagoga tańca dawnego – zabrali publiczność na spacer po średniowiecznym Krakowie i Norymberdze. Ożyły historie mistrza Wita Stwosza: postacie znane z ołtarza z Kościoła Mariackiego w Krakowie a także rzeźby z kościoła św. Wawrzyńca w Norymberdze.

W Krakowie spektakl będzie miał inne oblicze. Zostanie rozszerzony o muzykę oraz o  fragmenty poematu Wit Stwosz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, które przeczyta Tadeusz Malak, aktor wielu krakowskich teatrów m.in. Starego i STU, słynny interpretator poezji z Teatru Rapsodycznego.

Romana Agnel: „Nie ma chyba nikogo, kto nie byłby poruszony oglądając Ołtarz Mariacki, czy rzeźby Wita Stwosza w Kościele Św. Wawrzyńca w Norymberdze. Szczególnie dla nas, mieszkańców Krakowa, Ołtarz jest widocznym świadectwem życia ludzi z naszego miasta pod koniec XV wieku. Możnaby przed nim siedzieć godzinami oglądając każdą scenę i śledząc ekspresję i wyraz twarzy poszczególnych postaci. Dla mnie ołtarz jest jak teatr, jak wielka księga opowieści, gdzie zawarta jest jakaś historia. Wędruję wyobraźnią do średniowiecznego Krakowa i jak kiedyś Wit Stwosz obserwuję sceny, które wbijają się mocno w pamięć i inspirują do działań twórczych. Zastygła w zachwycie nad spotkanym w ogrodzie Chrystusem Maria Magdalena to Mercantia sprzedająca swoje wdzięki. Odstawiła na bok puszkę z olejkami i zamiast udać się do chorych zabawia się z zalotnikami (Rostiboli Gioioso, Mercantia). Ale kiedy pojawiają się jej towarzyszki przywołując ją do porządku, niesforna Mercantia wędruje wspólnie z nimi do pobliskiego szpitala (Pellegrina). Jest też dwór książęcy, w rytm Pawany wszyscy kroczą dostojnie para za parą, według hierarchii. Na przodzie książę i księżna, potem dworzanie i młodziutka, urodziwa księżniczka w złotej szacie ze swoim przyszłym narzeczonym (Der Königs Polen Tanz). Niestety zaręczyn nie będzie, rodzice ofiarowują swoją córkę do klasztoru; młoda księżniczka przyjmuje z pokorą swoje przeznaczenie (Patientia). Ale oto miastem zawładnęli psotni beani, w czasie Breve Regnum wszystko jest dozwolone. Niesforni krakowscy żacy tańczą i dokazują jak kuglarze (Piva), nie chcą słuchać miejskiego strażnika, którego prowokują do chuligańskiej bójki (Scharazula Marazula). Niestety zabawa kończy się tragicznie, jeden ze studentów pada raniony. Przybiega matka i kobiety z okolicy, żalom i płaczom nie ma końca (Der Polnish Tanz).”.

Choreografia i inscenizacja: Romana Agnel

Kierownictwo muzyczne: Anna Śliwa

Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Martine Pichon

Występują:

Tancerze Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”

Muzycy Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada”

oraz gość specjalny: Tadeusz Malak

WSTĘP WOLNY! Wymagana wcześniejsza rezerwacja wejściówek: mailowa (cracoviadanza@cracoviadanza.pl) lub telefoniczna (12/421-08-36) – od dnia 15.09.2014r.

Organizatorem premiery krakowskiej spektaklu jest Fundacja Ardente Sole. Projekt jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków.

Partnerami wydarzenia są: Balet Dworski „Cracovia Danza”, FP Multimedia, Muzeum Narodowe w Krakowie.

powiązane

Ludzie

Romana Agnel

Romana Agnel

Po dziesięciu dniach od premiery w Norymberdze, Balet Dworski Cracovia Danza zaprasza na pierwszą polską prezentację spektaklu Wokół Wita Stwosza. Spektakl zostanie pokazany w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa. Romana Agnel, reżyser i choreografka: „Tworząc spektakl Wokół Wita Stwosza starałam się jak najbardziej przybliżyć do estetyki i kultury XV-wiecznej Europy. Wybrane z poszczególnych scen postaci noszą stroje i nakrycia głowy odtworzone z płaskorzeźb ołtarza poruszają się w odpowiedni dla ich rangi i charakteru sposób. Muzyka dawna to kompozycje funkcjonujące w tym czasie na dworach polskich i niemieckich. Większość tańców to odtworzone oryginalne choreografie słynnych wówczas mistrzów tańca: Guglielmo Ebreo i Domenico da Piacenza (Mercantia, Rostiboli Gioioso, Pellegrina, Patientia). Stworzone przeze mnie choreografie oparte są na technice i stylach tańca funkcjonujących wówczas na dworze krakowskim (Piva, Der Königs Polen Tanz).Postać Wita Stwosza obecna w spektaklu jawi się nam również poprzez słowa poematu Wit Stwosz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.” Premiera spektaklu Wokół Wita Stwosza była jednym z punktów programu obchodów jubileuszu 35-lecia współpracy miast partnerskich Krakowa i Norymbergii. Zaplanowana jako widowisko plenerowe, miała się odbyć na położonym w sercu miasta Ludwigsplatzu. Jednak z powodu deszczu obydwa spektakle zostały przeniesione do przepięknego Stadtmuseum Febo – Haus, gdzie artyści – tancerze Cracovia Danza i muzycy zespołu Intrada, wzmocnieni przez instrumentalistów z tamtejszej Hochschule für Musik z departamentu Muzyki Dawnej pod kier. prof. Hartwiga Grotha oraz z udziałem tancerki Marie-Claire Bär-Le Corre, pedagoga tańca dawnego – zabrali publiczność na spacer po średniowiecznym Krakowie i Norymberdze. Ożyły historie mistrza Wita Stwosza: postacie znane z ołtarza z Kościoła Mariackiego w Krakowie a także rzeźby z kościoła św. Wawrzyńca w Norymberdze. W Krakowie spektakl będzie miał inne oblicze. Zostanie rozszerzony o muzykę oraz o  fragmenty poematu Wit Stwosz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, które przeczyta Tadeusz Malak, aktor wielu krakowskich teatrów m.in. Starego i STU, słynny interpretator poezji z Teatru Rapsodycznego. Romana Agnel: „Nie ma chyba nikogo, kto nie byłby poruszony oglądając Ołtarz Mariacki, czy rzeźby Wita Stwosza w Kościele Św. Wawrzyńca w Norymberdze. Szczególnie dla nas, mieszkańców Krakowa, Ołtarz jest widocznym świadectwem życia ludzi z naszego miasta pod koniec XV wieku. Możnaby przed nim siedzieć godzinami oglądając każdą scenę i śledząc ekspresję i wyraz twarzy poszczególnych postaci. Dla mnie ołtarz jest jak teatr, jak wielka księga opowieści, gdzie zawarta jest jakaś historia. Wędruję wyobraźnią do średniowiecznego Krakowa i jak kiedyś Wit Stwosz obserwuję sceny, które wbijają się mocno w pamięć i inspirują do działań twórczych. Zastygła w zachwycie nad spotkanym w ogrodzie Chrystusem Maria Magdalena to Mercantia sprzedająca swoje wdzięki. Odstawiła na bok puszkę z olejkami i zamiast udać się do chorych zabawia się z zalotnikami (Rostiboli Gioioso, Mercantia). Ale kiedy pojawiają się jej towarzyszki przywołując ją do porządku, niesforna Mercantia wędruje wspólnie z nimi do pobliskiego szpitala (Pellegrina). Jest też dwór książęcy, w rytm Pawany wszyscy kroczą dostojnie para za parą, według hierarchii. Na przodzie książę i księżna, potem dworzanie i młodziutka, urodziwa księżniczka w złotej szacie ze swoim przyszłym narzeczonym (Der Königs Polen Tanz). Niestety zaręczyn nie będzie, rodzice ofiarowują swoją córkę do klasztoru; młoda księżniczka przyjmuje z pokorą swoje przeznaczenie (Patientia). Ale oto miastem zawładnęli psotni beani, w czasie Breve Regnum wszystko jest dozwolone. Niesforni krakowscy żacy tańczą i dokazują jak kuglarze (Piva), nie chcą słuchać miejskiego strażnika, którego prowokują do chuligańskiej bójki (Scharazula Marazula). Niestety zabawa kończy się tragicznie, jeden ze studentów pada raniony. Przybiega matka i kobiety z okolicy, żalom i płaczom nie ma końca (Der Polnish Tanz).”. Choreografia i inscenizacja: Romana Agnel Kierownictwo muzyczne: Anna Śliwa Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Martine Pichon Występują: Tancerze Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” Muzycy Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada” oraz gość specjalny: Tadeusz Malak WSTĘP WOLNY! Wymagana wcześniejsza rezerwacja wejściówek: mailowa (cracoviadanza@cracoviadanza.pl) lub telefoniczna (12/421-08-36) – od dnia 15.09.2014r. Organizatorem premiery krakowskiej spektaklu jest Fundacja Ardente Sole. Projekt jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków. Partnerami wydarzenia są: Balet Dworski „Cracovia Danza”, FP Multimedia, Muzeum Narodowe w Krakowie.

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close