Kraków: Festiwal Ulica 25 / Street Art: Teatr Tańca DF/Les filles Föllen – projekt „Everybodyskin”

Zdjęcie: Kraków: Festiwal Ulica 25 / Street Art: Teatr Tańca DF/Les filles Föllen – projekt „Everybodyskin”

Fot. Renata Dąbrowska.

Wersja do druku

Udostępnij

Z inicjatywy dwóch tancerek pochodzących z Polski oraz z Hiszpanii, aktywnych na polu kultury i sztuki tanecznej powstało performatywne przedsięwzięcie o międzykulturowym charakterze. Barbara Wysoczańska z krakowskiego Teatru Tańca DF oraz Margherita Berghamo Meneghini – współzałożycielka hiszpańskiej grupy Les filles Föllen zrealizowały projekt Everybodyskin– zainspirowany teatrem ulicznym oraz tańcem współczesnym.

To debiutancki spektakl Barbary Wysoczańskiej, która zaangażowała do jego produkcji doświadczonych krakowskich artystów. Scenografia powstała według projektu Joanny Jaśko-Sroki, natomiast autorem muzyki do spektaklu jest znakomity instrumentalista i kompozytor – Tomek Grochot. Także kostiumy i wizualizacje zostały stworzone specjalnie na potrzeby tego przedsięwzięcia.

Projekt, przygotowywany z myślą o Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych ULICA 25 Street Art – jednym z najstarszych festiwali ulicznych w Europie Środkowej, gromadzącym każdego lata na ulicach Starego Miasta rzesze turystów oraz mieszkańców Krakowa, wspierany przez organizatorów festiwalu – Teatr KTO, zostanie zaprezentowany podczas czterech festiwalowych dni – 5,6,7,8 lipca – na Małym Rynku. Planowane są również prezentacje w Hiszpanii (Barcelona).

Głównym celem współpracy jest wymiana doświadczeń artystycznych, a w szczególności –tanecznych pomiędzy krajami pochodzenia uczestniczek wydarzenia oraz ukazanie tańca jako uniwersalnego medium przekazu międzykulturowego. – mówi Barbara Wysoczańska – koordynator projektu oraz reżyser spektaklu. – Początkowo pracowaliśmy równolegle w Krakowie i Barcelonie. Za kilka dni spotkamy się w Krakowie, by połączyć doświadczenia i przygotować premierowy spektakl. – kontynuuje.

Wydarzenie: „Everybodyskin” w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych ULICA 25 Street Art

Miejsce: Mały Rynek, Kraków

Terminy: 5,6,7,8 lipca 2012, godz. 22.00

EVERYBODYSKIN – opis

Skóra – największy organ ludzkiego ciała; zdjęta i rozłożona zajęłaby powierzchnię niemal dwóch metrów kwadratowych; waży od dziesięciu do piętnastu kilogramów.

Ten wielofunkcyjny narząd o złożonej konstrukcji osłania organizm od zewnątrz, umożliwiając tym samym kontakt z otaczającym środowiskiem. Proces ten polega na przekazywaniu bodźców do ośrodkowego układu nerwowego poprzez wielorakie receptory. Jest to absolutnie niezbędny organ do prawidłowego funkcjonowania całego ustroju. Przez swoją wrażliwość – skóra jest nieustannie wystawiona na zagrożenie. Zraniona – szybko się zrasta, ale jej zabliźnienia pozostawiają na powierzchni mapę ludzkiej egzystencji – inną dla każdej osoby, pokazującą niejako prywatną historię życia człowieka.

Skóra determinuje życie jednostki od dnia narodzin. Ta determinacja bardzo często powoduje chęć zmiany własnej skóry pozostającej w sprzeczności z osobistymi przekonaniami i pragnieniami lub wręcz odwrotnie – rodzi potrzebę gloryfikacji w przypadku pełnej akceptacji jej wyglądu. Zdarza się, że skóra kogoś innego wydaje się być o wiele lepszą powłoką cielesną od tej posiadanej. Wówczas próbuje być odrzucana niczym ramy ustanowionego systemu. Prowadzi to do poczucia wyobcowania i braku zrozumienia u innych. Mechanizmy te przywodzą na myśl zagadnienia terytorialne. Człowiek zaczyna żyć w granicach skóry wraz z dniem narodzin, tak jak zaczyna żyć w granicach kraju lub kręgu kulturowego, w którym się rodzi. Procesy: asymilacji bądź odrzucenia – są następstwem przekonań, podejmowanych decyzji i osobistych wyborów.

Taka sama, a jednak różna, łącząca ludzi w podobnych doświadczeniach, ale w każdym przypadku dostarczająca indywidualnych odczuć, umożliwiająca kontakt z otoczeniem, ale niejednokrotnie utrudniająca wyrażenie przeświadczeń, obnażająca nasze wnętrze, ale i często będąca doskonałym kamuflażem – skóra nas wszystkich i każdego z osobna.

Reżyseria: Barbara Wysoczańska
Choreografia i interpretacja:
Margherita Bergamo, Tuixén Benet (Les Filles Föllen)
Magdalena Śmigasiewicz, Barbara Wysoczańska (Teatr Tańca DF)
Scenografia: Joanna Jaśko-Sroka, wykonanie: Pracownia Ślusarska Robert Calikowski
Kostiumy: Karolina Mika
Muzyka – kompozycja i realizacja nagrań: Tomek Grochot
Projekcje video: Intermedioland –Łukasz Furman,Michał Borowski,Tomasz Planta, Kuba Garścia
Reżyseria świateł: Barbara Wysoczańska, Karolina Mika
Oprawa graficzna: Magdalena Konik
Współpraca artystyczna: Katarzyna Skawińska, Alicja Paleta
Wykonawcy:
Margherita Bergamo, Tuixén Benet (Les Filles Föllen )
Barbara Wysoczańska, Magdalena Śmigasiewicz (Teatr Tańca DF)
Koordynacja projektu:
Barbara Wysoczańska

Les filles Föllen

Grupa Les Filles Föllen powstała na początku 2008 roku jako efekt współpracy pomiędzy Tuixén Benet i Margherita Bergamo, studentkami ostatnich lat Choreografii i technik performatywnych w Konserwatorium Tańca w Instytucie Teatralnym w Barcelonie. Pierwsza oś pracy Les Filles Föllen obraca się wokół zjawisk występujących w społeczeństwie przy użyciu takich narzędzi tanecznych jak: ciało i fizyczność. Wspólnym celem Les Filles Föllen jest przekazanie widzom fizyczności i emocjonalności, a poza sceną – staranie się o pozyskanie różnych grup odbiorców, zwłaszcza tych rzadko obcujących ze sztuką tańca. Punktem wyjścia grupy jest ruch włożony w ramy narracyjne oraz rozwój pracy od szczegółu, detalu, przypadku … do powszechnie rozumianego wymiaru uniwersalnego. Les filles Föllen postrzega artystyczną kreację jako publiczne, wspólne wydarzenie, gdzie poszukiwania osoby tworzącej muszą zostać przedstawione w dogodnej dla widzów formie. Poszukując emocji, artystki starają się przełamywać iluzję, uwidaczniać pomyłki, jak również ciągły, nieustanny charakter pracy nad spektaklem. Z tych powodów powstał blog http://lesfillesfollen.blogspot.com, który twórczynie projektu chcą uczynić wirtualną przestrzenią dzielenia się procesem tworzenia. Z blogiem połączony jest również kanał You Tube http://youtube.com/arepretty

Motywacje stworzenia projektu są osobiste: Les filles Föllen zrodziło się z potrzeby dwóch twórczyń – założycielek. Ponadto, sceniczna chęć istnienia grupy jest stymulowana przez poszukiwanie wywołane przez stan społeczeństwa, w którym żyjemy: społeczeństwa, które jest żyzną ziemią, gdzie mogą zostać zasiane ziarna kreacji oraz żywiołowym lasem z możliwą wytyczania w nim ścieżek. Działając profesjonalnie na polu tańca i sztuk performatywnych od 2011 roku, wkładając w swoje wysiłki twórcze najbardziej eklektyczne, zindywidualizowane doświadczenia, Les Filles Föllen pracuje z wiarą i nadzieją na to, że taniec stanie się znormalizowaną dyscypliną sztuki ze swoim odpowiednim miejscem na artystycznej scenie, z możliwością dostępu do tej niedocenionej dziedziny szerokiemu gronu odbiorców.

Barbara Wysoczańska (Kraków, 29.03.1984) – tancerka i menadżer marketingu i kultury. Związana z Teatrem Tańca DF od 2003 roku. Brała udział w spektaklach: Osotanie, Orawa, Pewnego razu ..., Pod złamanym skrzydłem, Ogród, Luminesmachia, Urodziny, Lulilulilajka. Współpracuje również jako aktorka z Teatrem KTO od 2008 roku, biorąc udział w spektaklach ulicznych (Quixotage, Ślepcy) prezentowanych na licznych festiwalach teatralnych w Polsce i na świecie. Rozwija swoje umiejętności taneczne, uczestnicząc w krajowych i międzynarodowych warsztatach tanecznych. Jest wiceprezesem Stowarzyszenia Teatr Tańca DF oraz koordynatorem projektów artystycznych Teatru. Prowadząc firmę świadczącą usługi eventowe oraz marketingowe, ma okazję brać udział w wielu ciekawych działaniach o charakterze kulturalnym.

Margherita Berghamo Meneghini (Padwa, Italia, 30.09.80) – tancerka i menadżer kultury. Mieszka i pracuje w Barcelonie od 2001 roku. Ukończyła Choreografię w Konserwatorium Tańca Instytutu Teatralnego Barcelony. Łączy swoją pracę choreografa z zadaniami związanymi z zarządzaniem oraz z działaniami pedagogicznymi. Jej edukacja taneczna jest składową trzech dyscyplin: gimnastyki artystycznej, tańca klasycznego oraz tańca współczesnego. Pracuje na scenach we Włoszech (NIN Scolari, Roberto Castello) i Hiszpanii (Sol Pico, Erre Que Erre, La weronalu, Ribermúsica) oraz przy projektach: In a parallel world, part number one, You are the one (work in progress). Jest asystentem dyrektora pokazu interaktywnego Avatar – Mariangeles G. Angulo i Roman Tower (Barcelona), asystentem reżysera pokazu Nuda Vita Catalina Company et Carlotta Sagna (Paryż), asystentem choreografa reżysera teatralnego Fernando Utzet i nauczyciela tańca na warsztatach teatralnych w szkole designu Elisav.

Kontakt:
Barbara Wysoczańska

+48607502700
promocja@teatrtancadf.pl

www.teatrtancadf.pl

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close