Pokaz spektaklu

Kraków/I Krakowski Festiwal Tańca Zobaczyć taniec: Janusz Orlik, Joanna Leśnierowska Koda (a tribute)

Zdjęcie: Kraków/I Krakowski Festiwal Tańca Zobaczyć taniec: Janusz Orlik, Joanna Leśnierowska Koda (a tribute)

Wersja do druku

Udostępnij

Spektakl Koda (a tribute) to kolejna odsłona artystycznego dialogu między Januszem Orlikiem a Joanną Leśnierowską. Powstał jako podsumowanie ich piętnastoletniej współpracy zatopiony w muzyce Krzysztofa Komedy, jest zarówno hołdem złożonym wybitnemu artyście i jego muzyce, jak i okazją do refleksji nad wielopoziomową relacją i nieprzerwaną rozmową dwojga poznańskich artystów.

Ta rozmowa ma wiele nieoczekiwanych brzmień, zwrotów i barw i co dla mnie najważniejsze wciąż jest wyzwaniem. () Koda ma znamiona premiery, która powinna zostać zapisana w historii, nie tylko dlatego, że formalnie stanowi ukoronowanie piętnastoletniej, intensywnej pracy duetu Leśnierowska Orlik. Sama okoliczność premiery zawiera w sobie ambiwalencję () nie pozwala zapomnieć o zbliżającym się finale pewnej epoki. () Struktura Kody rozpięta jest więc na osi czasu jako rodzaj podsumowania w naturalny sposób odnosi się do przeszłości, ale czyni to w celu wypracowania nowego języka, czyli pójścia o krok dalej, w przyszłość.
Anna Królica, taniecPOLSKA.pl

Spektakl znalazł się w ostatnim zestawieniu Najlepszy, najlepsza, najlepsze pisma Teatr (kategoria Najlepszy spektakl taneczny w sezonie 2019/2020)

choreografia: Janusz Orlik, Joanna Leśnierowska
wykonanie: Janusz Orlik
muzyka: Krzysztof Komeda (Svantetic, Nightime, Daytime Requiem, Litania)
przestrzeń i światło: Joanna Leśnierowska
realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
oprawa wizualna: Michał Łuczak
produkcja: Art Stations Foundation
Sfinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania.

Janusz Orlik tancerz, choreograf, pedagog tańca. Po ukończeniu warszawskiej szkoły baletowej studiował w Brucknerkonservatorium Linz w Austrii. Podczas studiów rozpoczął pracę w zespole młodych tancerzy x.IDA Dance Co. Występował w produkcjach choreografów takich jak Olga Cobos, Peter Mika, Catherine Guérin, Rebekka Murgi, Nicole Caccivio, Charlotte Vincent. Od 2002 roku jest stałym członkiem Vincent Dance Theatre. Janusz tworzy również własne prace choreograficzne. Jest autorem spektakli Exérse monobloc (2004), a bliźniego swego jak siebie samego (2006), Live on stage (2008), Święto wiosny (2011), Insight (2013), który został wyróżniony Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla Janusza Orlika i Joanny Leśnierowskiej za najlepszą choreografię przyznaną w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014, Mute (2018) oraz Koda (a tribute) (2019). W 2007 roku wystąpił w spektaklu nic Towarzystwa Gimnastycznego. W 2009 roku wziął udział w spektaklu Happy Nigela Charnocka, przy którym pracował jednocześnie jako asystent choreografa. Rok później dołączył do grupy Ugo Dehaesa, Kwaad Bloed, z którą wystąpił w spektaklu Forces. W 2011 roku dołączył do Nigel Charnock + Company, z którymi wystąpił w spektaklu Ten Men. W 2011 roku współpracował przy tworzeniu i wystąpił w Rekonstrukcji Joanny Leśnierowskiej. W 2012 roku wziął udział we wznowieniu Horsemeat Garyego Clarkea. W 2013 roku rozpoczął współpracę z Danielem Landauem. W 2014 roku wystąpił w (Rooms by the sea) z cyklu ćwiczenia w patrzeniu autorstwa Joanny Leśnierowskiej, w spektaklu Skutki niezamierzone autorstwa Sjoerda Vreugdenhila, Back to bone autorstwa Rosalind Crisp oraz Collective Jumps autorstwa Isabelle Schad. W roku 2015 wystąpił we fragmencie Shirtology Jérômea Bela. W 2016 roku stworzył ruch sceniczny do spektaklu Ojczyzna w Teatrze Polskim w Poznaniu. W tym samym roku współpracował przy tworzeniu i wystąpił w polsko-brazylijskim projekcie Yanka Rudzka Projekt: Zaczyn. W 2018 roku współpracował przy tworzeniu i wystąpił w polsko-brazylijsko-gruzińsko-armeńskim projekcie Yanka Rudzka Projekt: Wielogłos. Jest autorem cyklu warsztatów taneczno-ruchowych Poruszeni, które w cyklicznej formie odbywały się na przestrzeni 2018 roku we współpracy z różnymi instytucjami na terenie Polski. Od 2019 roku pełni funkcję opiekuna artystycznego grupy teatralnej Nowi w Nowym, działającej w ramach projektu Teatr Powszechny realizowanego przez Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Pozostałe prace to m.in. Wysokie obcasy dla zespołu baletowego Opery Krakowskiej, Alfa dla Sceny Tańca Współczesnego z Poznania, Adagio dla Teatru Muzycznego w Poznaniu. Poza pracą sceniczną Janusz prowadzi szereg warsztatów choreograficznych w wielu placówkach edukacyjnych i ośrodkach kultury w kraju i za granicą. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2011 i 2018 roku.
www.januszorlik.com

Joanna Leśnierowska jest kuratorką choreografii, dramaturgiem wizualnym i twórczynią spektakli. Od 2003 roku, równolegle do swej pracy kuratorskiej dla Art Stations Foundation, rozwija niezależną praktykę jako choreografka i dramaturg oraz reżyser światła zarówno w projektach własnych, jak i innych artystów. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, była jedną z pierwszych osób profesjonalnie piszących o współczesnym tańcu i choreografii. Publikowała w czołowych polskich czasopismach teatralnych (Didaskalia, Teatr), a także poza Polską. Wykładała także gościnnie w uniwersytetach w Poznaniu i Krakowie. W latach 2004-2020, w ramach fundacji Art Stations, stworzyła i prowadziła pierwszy w Polsce program rozwoju choreografii Stary Browar Nowy Taniec. W jego ramach prezentowała najciekawsze zjawiska współczesnej choreografii jednocześnie nieprzerwanie wspierając rozwój polskich artystów tańca.

W latach 2003-2009 Joanna współtworzyła Towarzystwo Gimnastyczne (kolektyw i stowarzyszenie), w ramach którego powstały trzy spektakle: Whatever you wish (2003), Obcojęzyczność (2005) i nic (2007). Jako dramaturg, reżyser światła i/lub performer współpracowała m.in. z Arkadim Zaidesem, Lią Haraki, Martą Ladjánszki, Jurijem Konjarem, Renatą Piotrowską-Auffret i Marią Stokłosą. W 2011 roku stworzyła swój pierwszy w pełni autorski spektakl (rekonstrukcja). Premiera trio (rooms by the sea) w 2014 roku zapoczątkowała długą praktykę pracy z obrazami (Ćwiczenia w patrzeniu). W sezonie 2015/2016 Joanna zainicjowała i poprowadziła Projekt Yanka Rudzka, który połączył tancerzy polskich i brazylijskich w twórczym dialogu inspirowanym niestylizowanymi tańcami tradycyjnymi obu krajów (spektakl Zaczyn). W 2018 roku odbyła się druga edycja projektu rozszerzona o artystów z Gruzji i Armenii (spektakl Wielogłos). Od 15 lat Joanna współpracuje także regularnie na wielu poziomach z choreografem Januszem Orlikiem. Ich wspólne prace choreograficzne obejmują m.in. spektakle w ramach Projektu Yanka Rudzka oraz sola Insight (nagroda za najlepszą choreografię Polskiej Platformy Tańca 2014) oraz Koda (a tribute) (2019).

***

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury państwowego funduszu celowego, w ramach programu Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

I Krakowski Festiwal Tańca belka z logotypami (oryginał)

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close