
Fot. Kasia Chmura-Cegiełkowska
Fot. Kasia Chmura-Cegiełkowska
W ramach IX Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia odbędą się dwa pokazy spektaklu Schubert. Romantyczna kompozycja na dwunastu wykonawców i kwartet smyczkowy Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu w reżyserii Magdy Szpecht i choreografii Pawła Sakowicza. Przedstawienie zostanie pokazane w sekcji PARADISO, prezentującej spektakle młodych twórców. W czasie IX edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia po raz pierwszy odbędzie się konkurs dla młodych twórców.
Magda Szpecht wraz z zespołem Teatru im. Jerzego Szaniawskiego z Wałbrzycha, studentami Uniwersytetu Trzeciego Wieku i kwartetem smyczkowym złożonym z dolnośląskich filharmoników tworzy muzyczno-teatralną opowieść o bezlitosnym upływie czasu i przemijaniu. Najsłynniejszy utwór Schuberta – Śmierć i dziewczyna staje się tłem i kanwą scenicznych zdarzeń będących apoteozą siły muzyki, ponad podziałami pokoleniowymi.
Spektakl nie opowiada bynajmniej historii życia romantycznego kompozytora, Franza Schuberta. Na scenie wyświetlane są jedynie wycinki i fragmenty jego dziennika, które pokazują egzystencjalne bóle i dylematy zmarłego w wieku trzydziestu jeden lat artysty. Zamiast tego widzowie wysłuchują jego najsłynniejszego utworu – Śmierci i dziewczyny, opatrzonego nowoczesnym komentarzem w wydaniu Wojtka Blecharza. Do udziały w projekcie zostali zaproszeni studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Każdy z szóstki seniorów ma swoje alter ego i niepisany „performatywny cień”, w postaci zawodowego aktora, stąd tytułowa dwunastka wykonawców. Ten prosty formalnie zabieg uruchamia dodatkowe sensy i znaczenia, zderzając ze sobą młodość i starzenie się, w tej muzyczno-teatralnej opowieści o bezlitosnym upływie czasu i przemijaniu. Tymczasem kwartet smyczkowy, złożony z dolnośląskich filharmoników, odegra tutaj inną nieco rolę niż ta, która jest mu przypisana z racji statusu i funkcji. Szpecht konfrontuje profesjonalizm z amatorską choreografią w wydaniu grupy starszych osób, rozbijając przy okazji ramy tradycyjnego spektaklu biograficznego. A poprzez Schuberta i jego dzieło opowiada o sile i mocy muzyki, ponad podziałami pokoleniowymi.
Producent: Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu/Centrum Nauki i Sztuki STARA KOPALNIA
Reżyseria: Magda Szpecht
Dramaturgia: Szymon Adamczak
Scenografia i kostiumy: Zuza Golińska
Współpraca scenograficzna: Małgosia Golińska
Muzyka: Franz Schubert, Wojtek Blecharz
Choreografia: Paweł Sakowicz
Asystent reżysera: Radosław Mirski
Inspicjentka: Iwona Skiba
Obsada:
Sara Celler-Jezierska, Karolina Krawiec, Rozalia Mierzicka, Małgorzata Zielińska (gościnnie), Michał Kosela, Filip Perkowski oraz:
Janina Mikołajek, Róża Sochan, Elżbieta Sejda, Ryszard Godlewski, Zbigniew Sowiński, Ryszard Wróblewski
oraz kwartet smyczkowy:
Włodzimierz Brzeziński – skrzypce
Zofia Kowalczyk – altówka
Tomasz Kulisiewicz – skrzypce
Bożena Papała – wiolonczela
Czas trwania: 110 minut.
Bilety: 50 i 30 zł.
***
O tytuł najlepszej realizacji ubiegać się będzie 8 spektakli z Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Poznania, Lublina i Wałbrzycha. Sekcja Młodych jest rokrocznie wzmacniania, w tym roku dodatkowe środki na rozwój tej części festiwalu przekazała Gmina Miejska Kraków. Nagrodę – 100 tys. złotych zwycięzca będzie mógł przeznaczyć na produkcję kolejnego spektaklu, którego premiera odbędzie się podczas następnej edycji festiwalu. Przedstawienia młodych twórców oceniane będą przez międzynarodowe jury w składzie: Jason Danino Holt – reżyser, kurator i prezenter telewizyjny z Izraela, Alejandro Moreno – chilijski dramatopisarz, wykładowca i artysta wizualny oraz Yun Cheol Kim z Korei Południowej – krytyk teatralny, wykładowca i dyrektor Narodowego Zespołu Teatralnego Korei. Program sekcji PARADISO ma w założeniu przedstawić najnowsze tendencje inscenizacyjne dominujące u najmłodszych twórców teatru, być przestrzenią konfrontacji i dialogu, zaprezentować najnowsze teatralne trendy, ale też wyznaczyć nowe wyzwania i cele, z jakimi wkrótce mierzyć się będą najmłodsi adepci reżyserii teatralnej. Powołując do życia przestrzeń konkursową dla najmłodszych twórców, organizatorzy festiwalu zwracają uwagę na nowe tematy i problemy, a także wzmożoną intensywność teatralnych poszukiwań, pragnienie eksperymentu i potrzeby mówienia własnym głosem, jakie manifestuje nowe pokolenie artystów teatru.
Więcej o IX Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia