
Fot. Joanna Zastróżna
Fot. Joanna Zastróżna
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA i kuratorka Anna Królica zapraszają na pokaz spektaklu Kantor_Tropy: COLLAGE Amareya Theatre & Guests, który odbędzie się w ramach programu Maszyna choreograficzna 2015 – Schlemmer. Analogie oraz polsko-japońskiego projektu teatralnego Kantor_Tropy, zainicjowanego przez Panią Misako Ueda (Theatre X, Tokio) oraz dr Katarzynę Pastuszak.
Kantor_Tropy: COLLAGE to performans/happening łączący taniec współczesny, butoh, performans, muzykę nowoczesną i sztuki wizualne. Projekt Kantor_Tropy: COLLAGE został bezpośrednio zainspirowany głęboką i nieopisaną dotąd relacją między tańcem ankoku butoh Tatsumiego Hijikaty – kluczowej postaci japońskiej awangardy a koncepcjami estetycznymi i praktyką artystyczną Tadeusza Kantora. Tytułowy collage dla obu twórców stanowił jedno z głównych narzędzi tworzenia i przetwarzania rzeczywistości oraz wydobywania egzystencjalnego kryzysu człowieka XX wieku.
W projekcie udział biorą japońscy tancerze butoh Yuko Kawamoto, Kae Ishimoto, Rui Ishihara, Daniela Komędera, Jan Grządziela, artystki Teatru Amareya (Pastuszak, Kamińska, Śliwińska). Muzykę skomponowali i wykonują na żywo Joanna Duda i Jan Młynarski (J=J). Autorem kostiumów jest japoński projektant – Rebelis (Daisuke Tsukuda). Obiekty zaprojektowały rzeźbiarki – Adriana Majdzińska i Grażyna Tomaszewska-Sobko i artystka wizualna Mon Decoded (Monika Matsumoto Art).
„Działając w oddaleniu geograficznym, Hijikata i Kantor podejmowali tematy pamięci, śmierci i rozkładu. Kantor za pośrednictwem śmierci wydobywał życie, Hijikata w swoim ankoku butoh ukazywał piękno brzydoty. W nader precyzyjnie skomponowanym obrazie scenicznym obaj próbowali jednocześnie wskrzesić coś, co przeminęło i ukazać kruchość człowieka stojącego wobec nas – tu i teraz. Idąc śladami Kantora i Hijikaty szukamy punktów stycznych dla nas – osób urodzonych na przełomie 1970/80. Wybieramy trzy ważne daty – 1945, 1986, 2011 – i stawiamy pytanie kim jest człowiek pokryty pyłem przeszłości, człowiek ery psychologicznego, cyfrowego i ekologicznego zanieczyszczenia.” [Katarzyna Pastuszak]
Biogramy twórców i zaproszonych gości KANTOR_TROPY
Koncept i reżyseria: Katarzyna Pastuszak
Choreografia: Katarzyna Pastuszak, Yuko Kawamoto
Kompozycja muzyczna i wykonanie muzyki na żywo: Joanna Duda i Jan Młynarski (J=J)
Wykonanie: Ishimoto Kae, Kawamoto Yuko, Rui Ishihara, Katarzyna Pastuszak, Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska,, Daniela Komędera, Jan Grządziela
Obiekty: Adriana Majdzińska, Grażyna Tomaszewska-Sobko, Mon Decoded (Monika Matsumoto Art)
Kostiumy: Daisuke Tsukuda
Wizualizacje: Joanna Duda
Reżyseria świateł: Bartosz Cybowski
Premiera: 14.10.2015, Nowa Synagoga – Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku
DR KATARZYNA PASTUSZAK (ur. 1980) — tancerka, reżyser, teatrolog, tłumacz, w latach 2009–2014 Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya. W 2015 nominowana do prestiżowej nagrody Splendor Gedanansis za reżyserię spektaklu Nomadka. Zdobywczyni prestiżowego stypendium Młoda Polska 2015 na realizację projektu Kantor_Tropy. W grudniu 2014 nakładem wydawnictwa Universitas ukazała się jej książka pt. Ankoku butô Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003–2015 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. The Power of Nature z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia), Dream Regime z Gekidan Kaitaisha czy Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Spektakl Nomadka w reżyserii K. Pastuszak został zaprezentowany podczas 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio i w Sisimiut Kulturhus na Grenlandii oraz w Teatrze Narodowym Grenlandii w Nuuk. Teatr Amareya prowadzony przez Pastuszak został rekomendowany przez jury Polskiej Platformy Tańca 2014 do prezentacji swojej twórczości w ramach bloku Wizytówka artysty.
Projekt realizowany przez Katarzynę Pastuszak w ramach stypendium Młoda Polska 2015 MKiDN oraz ze środków Miasta Gdańsk.
Projekt odbywa się dzięki wsparciu Agency for Cultural Affairs Rządu Japonii w ramach grantu w roku rozliczeniowym 2015.
Koproducentami i partnerami projektu są: Miasto Gdańsk; Theatre X (Tokio) – Misako Ueda; Nadbałtyckie Centrum Kultury Gdańsk; Instytut Polski Tokio; Instytut Adama Mickiewicza; Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka; Gdański Teatr Szekspirowski.
Więcej informacji o projekcie Maszyna choreograficzna 2015:
www.news.cricoteka.pl/maszyna-choreograficzna-schlemmer-analogie