
Makia. Fot. Katarzyna Machniewicz
Makia. Fot. Katarzyna Machniewicz
Krakowskie Centrum Choreograficzne zaprasza na pokaz dwóch spektakli jednego wieczoru: Makia Grupy Wokół Centrum oraz Project Monster Tomasza Bazana.
Spektakl Project Monster z powodu kontuzji Tomasza Bazana został odwołany.
Makia
Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy. Dla nas interesujące stają się nie tyle zasady same w sobie, ale analogie jakie można odnaleźć i użyć do pracy z tancerzem na płaszczyźnie różnych aspektów obecności scenicznej, koncentracji i połączenia ciała i umysłu, intencji i ruchu, i wreszcie relacji performer – widz.
Energia podąża za uwagą, Uwaga podąża za energią.
To, na czym się skupiamy rozwija się.
Ogniskując świadomość na jakiejś rzeczy powodujemy ruch energii.
Tworząc myślokształt nadajemy mu energię.
Percepcja jest ściśle związana z bodźcami zmysłowymi.
Ciało podąża za koncentracją.
Możemy świadomie obserwować swoją uwagę.
To, na czym skupia się umysł, staje się rzeczywistością.
Grupa Wokół Centrum to kolektyw artystyczny, działający w ramach Nowohuckiego Centrum Kultury – Krakowskiego Centrum Choreograficznego, którego trzon stanowią tancerki Agata Moląg, Monika Świeca i Marta Wołowiec. Grupa, w zależności od projektu, zaprasza do współpracy twórców innych dziedzin sztuki, wierząc, że wymiana inicjuje kreatywny rozwój, a poznawanie tego co odmienne, pozwala na stopniowe klarowanie się własnego języka scenicznego wyrazu. „Czerpiemy z tego, co prywatne, niesceniczne, parateatralne. Artyzmu szukamy w prostocie, przekazu w cytatach z życia, a smaku i waloru w ruchu. Nigdy nie zapominamy o tym, że jesteśmy tancerzami, a więc ruch jest naszym głównym narzędziem.”. Kolektyw sprawuje opiekę nad wydarzeniami i obszarem działań edukacyjnych w Krakowskim Centrum Choreograficznym, produkuje własne spektakle, realizuje projekty artystyczne, nawiązuje kontakty i poszukuje zagranicznych partnerów.
tańczą: Monika Świeca, Marta Wołowiec / Grupa Wokół Centrum
koncepcja i choreografia: Agata Moląg (Syrek)
muzyka: Flying Lotus, BADBADNOTGOOD, Nicolas Jaar, Billie Holiday
Project Monster
Przedstawienie mówi o konsekwencjach spotkania widowni z performerem. Kim jest on i kim są oni? Jak on postrzega ich i oni jego – i czy rzeczywiście dochodzi tu do spotkania? Naszym celem jest rozszczelnienie tej pozornej oczywistości. Niech on stanie się dla was medium: urzeczywistni to, czego sami się boicie, co was żenuje, czego sami nigdy byście nie zrobili. Czy wtedy będziecie bliżej siebie, a może dalej?
Jesteście bezpieczni w konwencjonalnej sytuacji widz – artysta. Czy na pewno? Spróbujemy zrealizować wasze ukryte pragnienia złożone z sekretnie wyszukiwanych w Internecie treści, które szybko kasujecie z historii. Kto kim tu gra? I kto wygrywa? Kto komu zrobi dobrze i za jaką cenę? To będzie sen, ale to nie będzie snem. Cofnijmy się do 1999 roku, na moment przed tym, kiedy wszystkie zegary pokażą 000, a wy byliście 17 lat młodsi. Dokonamy przekroczenia – do tyłu. Nie bójcie się, nasz potwór będzie miał śliczną twarz.
choreografia i taniec: Tomasz Bazan
dramaturgia: Paweł Soszyński
muzyka: Bartosz Dziadosz (PLEQ) / Marcin Janus
wideo, instalacje, design: Marcin Kosakowski
współpraca: Tomasz Fabiański
produkcja: Maat Festival
partnerzy: Loocas Dance Center, Komuna//Warszawa, Krakowskie Centrum Choreograficzne, Towarzystwo Edukacji Kulturalnej.
Tomasz Bazan – tancerz, reżyser i choreograf; twórca i kurator dziewięciu edycji międzynarodowego festiwalu eksperymentalnego tańca i ruchu Maat Festival. Ukończył wydział kulturoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej o specjalizacji krytyka i animacja dzieł sztuk plastycznych. Współpracuje z teatrami dramatycznymi, tancerzami, choreografami, dramaturgami i reżyserami w Polsce oraz zagranicą. Zrealizował szereg interdyscyplinarnych projektów, oscylujących wokół spektakli tanecznych, teatralnych, instalacji kolektywnych, performansów pokazywanych w wielu miejscach niemal w całej Polsce i za granicami kraju (m.in. Niemcy, USA, Norwegia, Ukraina, Białoruś, Francja, Słowacja, Wielka Brytania, Japonia, Hiszpania, Belgia, Izrael), tworząc z czasem swój własny, rozpoznawalny styl. Krytyka uznała działania Tomasza Bazana za jednego z najważniejszych tego typu artystów w Polsce.
Paweł Soszyński – krytyk teatralny, pisarz. Od 2009 związany z internetowym magazynem kulturalnym „Dwutygodnik”. W 2010 roku ukazała się jego powieść Osoby. Project Monster to jego debiut dramaturgiczny.
Bilety na cały wieczór: 30 zł.
W dniach 16-17 grudnia Tomasz Bazan oraz Grupa Wokół Centrum poprowadzą w Krakowskim Centrum Choreograficznym warsztaty.