
Fot. Marcin Pawelec
Fot. Marcin Pawelec
Nowohuckie Centrum Kultury i Krakowskie Centrum Choreograficzne zapraszają na prezentację spektaklu Płaczki Grupy Wokół Centrum. Choreografką przedstawienia jest Agata Moląg.
O spektaklu:
Beksa.
Płacze-nie-becze!
Że aż tchu brak.
Takie życie.
Taki zawód.
Czasem po prostu nie chce się z nikim gadać.
Czasem ból jest zbyt silny.
Wszystko się już stało, tego już nie zmienisz.
Rycz!
I daj żyć innym.
Profesjonalnie. Na pokaz.
Lament. Histeria. Szloch.
Że och!
Martwisz się czasem, czy „Twoje życie coś znaczy”? Co po sobie zostawisz? I kto za Tobą zapłacze? Nic się nie martw! Załatwi się. Takich.
tańczą: Agata Moląg, Monika Świeca, Marta Wołowiec
koncepcja i choreografia: Agata Moląg
premiera: 13 marca 2016 w ramach konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC!
Z recenzji:
Moląg tworzy spektakl dekonstruujący zarówno tabu śmierci i żałoby, jak i samą figurę płaczki, która zostaje poddana swoistej karnawalizacji. Płaczki, inaczej nazywane łzawicami, to kobiety, które były wynajmowane w celu okazywania rozpaczy oraz opłakiwania zmarłego przed i w trakcie uroczystości pogrzebowych. Choreografka ukazuje je jako twór hybrydyczny, czego znakiem są łączące tancerki węzły na sukienkach, a jednocześnie odpersonalizowany – będący pewnym schematem wyrażania nieprzedstawialnego, tutaj – traumy śmierci.
Alicja Müller, Między wizualną przyjemnością a krytycznym spojrzeniem – relacja z Festiwalu SPACER 2016, 6 czerwca 2016, taniecPOLSKA.pl
Grupa Wokół Centrum
Aby w pełnym wymiarze realizować misję artystyczną Krakowskiego Centrum Choreograficznego, w marcu 2015 roku tancerki Centrum zawiązały kolektyw Grupa Wokół Centrum. Idea powstania Grupy wyrosła z głębokiej potrzeby współpracy z innymi twórcami, zrzeszonymi lub niezależnymi, owocującej bogactwem inspiracji i różnorodnością w budowaniu scenicznego przekazu. Artystki wierzą, że tylko spotkania, a czasem nawet zderzenia odmiennych estetyk ruchowych, poglądów na sztukę, budują nową jakość. Interesuje je to, co powstaje na styku. Wymiana inicjuje w nic kreatywny rozwój, a poznawanie tego co odmienne, pozwala na stopniowe klarowanie się własnego języka scenicznego wyrazu. Czerpią z tego co prywatne, niesceniczne, parateatralne, czasem uznane powszechnie za nieprofesjonalne, aby budować kompozycje bliższe widzowi mentalnie. Artyzmu szukają w prostocie, przekazu w cytatach z życia, a smaku i waloru w ruchu. Nigdy nie zapominają o tym, że są tancerkami, a więc ruch jest ich głównym narzędziem. Jednocześnie nie zapominają też o tym, że uwielbiają być widzami. Pokazują więc na scenie tylko to, co same chciałyby zobaczyć. Trzon Grupy stanowią tancerki Centrum, trenujące ze sobą regularnie w stałym składzie: Agata Moląg, Monika Świeca i Marta Wołowiec. To one, w zależności od koncepcji, zapraszają do współpracy zagranicznych gości, niezależnych lub zrzeszonych twórców, tancerzy, performerów czy aktorów. Pierwszą deklaracją artystyczną była premiera spektaklu Makia w wykonaniu Marty Wołowiec i Moniki Świecy w choreografii Agaty Moląg. Grupa Wokół Centrum sprawuje opiekę nad wydarzeniami i obszarem działań edukacyjnych w KCC: tworzy program Małego Teatru Ruchu, Pracowni METAfizyczna oraz program warsztatów i kursów, produkuje własne spektakle, realizuje projekty artystyczne, nawiązuje kontakty i poszukuje zagranicznych partnerów.
http://www.krakowskiecentrumchoreograficzne.pl/
Uwaga! Ograniczona liczba miejsc na widowni!
Bilety: 20 zł: https://goo.gl/9UrSoi
Rezerwacja miejsc:
Biuro Organizacji Widowni
tel. 12 644 02 66 wew. 55
e-mail: rezerwacja@nck.krakow.pl