Centrum Kultury w Lublinie zaprasza na finał VII edycji Maat Festival „Kantor Now” – pierwszej polskiej platformy rezydencji. Po raz pierwszy prezentacje finałowe odbędą się również w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka w Krakowie. Karol Tymiński pokaże spektakl Play. Ground.. Play. Ground. jest performansem zainspirowanym Umarłą klasą Tadeusza Kantora. Tymiński w swojej pracy przygląda się metodom poznawczym dzieci i towarzyszącym im zabawom. Scena tutaj staje się laboratorium, w którym performer odkrywa istotę fizycznej materii, tworząc w ten sposób choreografię spektaklu.
Choreografia i wykonanie: Karol Tymiński
Czas trwania: 30 minut
Karol Tymiński jest warszawskim choreografem/performerem, współtwórcą Centrum w Ruchu, absolwentem Performing Arts Research and Training Studios (P.A.R.T.S.) w Brukseli i Warszawskiej Szkoły Baletowej. Tymiński w swoich pracach przedstawia ideę performera jako naczynia, które może być wypełnione każdą ideą lub historią. Jego postacie często oscylują pomiędzy różnymi rolami; kobiecością, męskością czy nawet wykracające poza przyjęte definicje płci kulturowej (gender). Rozwijając swój język choreograficzny Tymiński odchodzi od formalnych założeń. Skłania się on ku eksploracji mechanizmów ruchu, których finalna forma jest wypadkową tych eksploracji. Poszukiwania te prowadzą ku dogłębnej obserwacji ciała jako źródła ruchu i głównego medium. W swoich pracach Tymiński pozwala na zgłębienie fizycznych aspektów ciała performera. Ciało, jego struktura, ograniczenia, następujące w nim procesy stają się polem eksperymentu, czyniąc je niemalże głównym tematem spektaklu. Artysta poprzez te obserwacje mówi o ludzkiej kondycji starając się sięgnąć emocji performera, penetrując jego fizyczność. Działania te mają często wymiar rytualny jak to się dzieje w spektaklu Beep, który prezentowany w 2014 podczas Festiwalu ImPulsTanz został uznany przez Helmuta Ploebsta na łamach „Der Standard” za jeden z najbardziej radykalnych i ekscytujących spektakli ostatnich lat.
Do autorskich spektakli artysty zaliczane są: Liminal (2015), Pussy (2014), Beep (2013), Doll house (2011), Orlando (2008), Crete for C (2006). Najnowsze produkcje: This is a musical (prod. Ciało/Umysł – 2015), Play.Ground. (prod. Maat Festival – 2015). W trakcie swej kariery Tymiński występował w Nowym Jorku, San Diego, Wielkiej Brytanii, Polsce, Litwie, Czechach, Holandii, Islandii, Niemczech, Belgii, Francji, Włoszech, Austrii i Hiszpanii. Artystyczne działania Karola zostały docenione poprzez wsparcie ze strony Komisji Europejskiej, Open Latitude, Stary Browar Nowy Taniec, Fundację Ciało/Umysł, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ImPulsTanz, Advancing Performing Arts Project (APAP), Tanzfabrik Berlin, Instytut Muzyki i Tańca, Movement Research, Mica Moca, Instytut Adama Mickiewicza, Fundację Burdąg i Prezydenta Miasta Radom.
Po spektaklu, o godzinie 20.30 odbędzie się spotkanie ze Sławkiem Bendratem i Karolem Tymińskim, które poprowadzi krytyczka tańca Anna Królica.
***
Bilety dostępne w kasie Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie od 23 listopada 2015 roku. Bilety dostępne na stronie internetowej: bilety.cricoteka.pl i w kasie Cricoteki.
VII MAAT FESTIVAL „KANTOR NOW!” 2015
idea, koncept: Tomasz Bazan / zespół kuratorski: Tomasz Bazan, Patrycja Płanik, Anna Królica / multimedia/wideo: Patrycja Płanik / rezydenci programu: Justyna Jasłowska, Karol Tymiński, Ramona Nagabczyńska, Marta Ziółek, Sławek Bendrat oraz: Anita Wach, Magdalena Tuka, Mikołaj Mikołajczyk, Patrycja Płanik, Marcin Janus, Tomasz Bazan, Daiusuke Yoshimoto, Jan Duszyński/ produkcja: Maria Sapeta/ technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz / współpraca: Małgorzata Drozd, Małgorzata Bartkiewicz, Maciej Rukasz, Damian Dubielis, Joanna Jankowska, Marta Seredyńska /program kuratorski Tomasza Bazana Maat Festival zrealizowany ze środków Centrum Kultury w Lublinie, Teatru Maat Projekt/ Współpraca: Izabela Zawadzka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie, Instytut Polski w Tokio.
Do pobrania:
Anna Królica, Kantor jako wizjoner ciała