Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na Wieczór Tańca Kierunek → Choreografia. W ramach tego cyklu spotkań studenci choreografii i technik tańca pokazują publiczności swoje prace i etiudy. Tym razem widzowie zobaczą pięć prac nie tylko studentów, ale także absolwentów tej specjalności. Po pokazach, o godz. 19.15, odbędzie się również spotkanie z autorami i redaktorkami publikacji Kontakt Improwizacja w Polsce, które poprowadzi Sonia Nieśpiałowska-Owczarek.
Wejściówki: 5 zł
Program wieczoru:
Biegnący
Odczuwamy jak barbarzyńcy.
Miłość, głód, strach. Zimno.
Tylko noc jest inna.
Przepalona.
Migotliwe widmo żarówek
zastąpiło ogień.
Wiatr zrywa się z umysłem.
(Andrzej Molenda)
Człowiek zawsze biegał, w pierwotnym rytmie przebywał kolejne odcinki czasu. Biegł, żeby zdobyć wszystko to, co było mu potrzebne do egzystencji. Ponad 40 lat temu wbiegł w moment, w którym przymocował do małego kadłuba sondy Voyager Złoty Dysk. Zapisał na nim wszystko to, co wydawało mu się esencją jego maratonu i wysłał w ciemną przestrzeń kosmosu. Niedługo stracimy kontakt z sondą, być może na zawsze. Gdzie od tamtego czasu dobiegliśmy? Po jakiej ziemi będą musiały biec nasze dzieci? Czy jesteśmy tak różni od ludzi pierwotnych, czy może odczuwamy jak barbarzyńcy?
Reżyseria, choreografia: Zuzanna Kasprzyk
Dramaturgia, asystent choreografa: Andrzej Molenda
Kostiumy, scenografia: Anna Adamiak, Radosław Pacholczyk
Tańczą: studenci II roku st. licencjackich (stacjonarne) – Kacper Klimczak, Justyna Olczak, Julianna Walczak, Irena Wiktor, Zuzanna Wojciechowska, Martyna Wójcik, Ulyana Zaruba
Spektakl zrealizowany w ramach programu rezydencyjnego Młodzi na Scenę Teatru Tańca i Ruchu Rozbark w Bytomiu oraz pod patronatem Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.
Moment Musicaux
Interpretacja ruchowa jednego z utworów fortepianowych Siergieja Rachmaninowa, zrealizowana w ramach przedmiotu Interpretacja ruchowa form muzycznych.
Muzyka: Siergiej Rachmaninow, Moment Musicaux op. 16 nr 4, e-moll
Interpretacja ruchowa: Elżbieta Aleksandrowicz
Wykonują: studenci I roku st. magisterskich (stacjonarne) – Magdalena Dolata, Łukasz Kin, Anna Kukulska, Monika Pluta, Beata Wierzchołowska, Damian Zatoński
Na serio?
Tańczą: Joanna Kukiełka – I rok st. magisterskich (niestacjonarne) oraz Aleksandra Nowicka – III rok st. licencjackich (niestacjonarne)
Muzyka: Cosmo Sheldrake Come Along
Przed jutrem
Zanim pójdę, obejrzę się raz jeszcze,
raz jeszcze spojrzę na to co było.
I zachowam w sercu.
Materią spektaklu są wspomnienia. Przywoływane z pamięci odczucia i emocje – zarówno te radosne, jak i pełne rozpaczy. Niekiedy pozwalają na nowo przeżyć szczęście, niekiedy zaś czynią nas więźniami dawnych smutków. Sprawiają, że najważniejsze chwile naszego życia nigdy nie znikają na zawsze.
Spektakl prezentowany był na wielu scenach teatralnych w kraju, m.in. w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim i innych.
Reżyseria i choreografia: Marlena Bełdzikowska
Muzyka: Bartosz Straburzyński
Reżyseria świateł: Monika Sidor
Boso i kolorowo
Inspirowana praktyką Merce’a Cunninghama improwizacja, w której zdarzeniami rządzi przypadek. Laboratorium, w którym spotykają się instrumenty, wokal oraz ruch – bez podanych wcześniej reguł gry. Każdy z wykonawców staje się więc współtwórcą, powstającej w czasie realnym, kompozycji.
skrzypce – Julia Iskrzycka
fortepian – Elżbieta Aleksandrowicz
wokal – Ewa Ciesielska (specjalizacja: musical)
ruch – studenci i absolwenci (specjalizacja: choreografia i techniki tańca)
O książce „Kontakt Improwizacja w Polsce”
Spotkanie z autorami i redaktorkami publikacji zawierającej teksty na temat kontakt improwizacji w Polsce, techniki obecnej w polskim tańcu od 25 lat. Ich autorami są artyści, praktycy i teoretycy, a wydanie książki poprzedziła pierwsza w naszym kraju konferencja performatywna dotycząca tej techniki (6-7 lipca 2019 roku w Warszawie). Składały się na nią wykłady połączone z prezentacją archiwalnych materiałów, wykłady performatywne, pokazy praktyczne i panele dyskusyjne. Założeniem konferencji, jak i książki, jest dzielenie się wiedzą i praktyką oraz otwarcie nowych perspektyw w badaniu polskiego tańca współczesnego poprzez skupienie się na roli, jaką odegrała technika kontakt improwizacji w twórczości i kształtowaniu się metod polskich tancerzy, choreografów i pedagogów. Pozycja zawiera niepublikowane zdjęcia z archiwów artystów, wybór literatury przedmiotu oraz biogramy autorów.
Konferencja i publikacja są wspólnym przedsięwzięciem Festiwalu Warsaw Flow i Fundacji Artystycznej Perform, której prezesem jest Paulina Święcańska, Instytutu Choreografii i Technik Tańca, kierowanego przez Jacka Owczarka na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego.
Teksty do publikacji napisali: Anna Banach, Anu Czerwiński, Sebastian Flegiel, Małgorzata Gajdemska, Katarzyna Gilgenast, Jakub Gontarski, Marta Grabowska, Hanna Jurczak, Dorota Kamecka, Paweł Konior, Angelika Mizińska, Wojciech Mochniej, Melissa Monteros, Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Iwona Olszowska, Ksenia Opria, Jacek Owczarek, Maga Radłowska-Judd, Michał Ratajski, Agnieszka Rybak, Paulina Święcańska, Filip Wencki i Ewa Wolf.
Prowadzenie spotkania: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek
Koordynacja i reżyseria Wieczoru Tańca: Agnieszka Łuczyńska, Anna Wytych-Wierzgacz
Więcej informacji: www.amuz.lodz.pl, FB