Spektakle

Łódź/„Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności”: Tomasz Bazan „Kinetic excercises”

Zdjęcie: Łódź/„Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności”: Tomasz Bazan „Kinetic excercises”

Wersja do druku

Udostępnij

Muzeum Sztuki w Łodzi ms¹ zaprasza na pokaz interaktywnego performansu Tomasza Bazana, zatytułowanego  Kinetic excercises. Prezentacja odbędzie się w ramach wernisażu wystawy Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności.

Od artysty:

„W swoim nowym spektaklu chcę skupić się na dwóch aspektach. Pierwszym z nich jest twórczość Katarzyny Kobro. W pracach tej artystki najbardziej interesuje mnie niesamowity potencjał ruchu kryjący się w napięciach kinetycznych jej rzeźb. Świadomie pomijam cały kontekst konstruktywizmu: jako choreograf chcę wejść w dialog z Kobro, próbując odczytać jej rzeźby pod kątem potencjału ruchowego, używając instrumentu własnego ciała – «zeskanować» kąty, wypukłości, zestawienia kolorów i przenieść je na matrycę pracy tkanki ciała.

W mojej pracy jako choreografa jedną z najważniejszych rzeczy  jest zawsze próba dialogu z architekturą i przestrzenią, jako niekończący się dowód na istnienie ruchu statycznego w wytworach człowieka. W pracach Kobro odnajduję tą rzeczywistość i specyfikę. Linie proste, odcinki, zakrzywienia, bryły niemożliwe, bryły konstruktywistyczne, formy osiągające lekkość: te wszystkie cechy, których doszukuję się w twórczości Kobro, sprawiają, że dostrzegam w nich potencjał do poszukiwania modułów choreografii, potencjał do powołania pewnej metody warsztatowej, studyjnej, w kierunku nawiązania dialogu z myśleniem tej artystki, a przede wszystkim z jej fizykalnymi wytworami. Podobnie jak bryły i obiekty nie były w twórczości Kobro rzeźbami, ale sposobami myślenia o kształtowaniu przestrzeni, jej organizacji, tak ciało nie jest tylko matrycą dla ruchu i zakodowanej choreografii.

Drugiem aspektem, który chcę zbadać pod kątem mojej fizycznej obecności w Muzeum Sztuki w Łodzi, jest sala neoplastyczna zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego specjalnie dla obiektów Kobro: to niejako partytura, w której umieszczono elementy składowe, nawiązujące do analizy klasycznej opery. Próbując kodować moje struktury i moduły choreografii, chcę zbadać, jaki wpływ na nie będzie miała właśnie ta przestrzeń.

TOMASZ BAZAN: tancerz, reżyser i choreograf; twórca i kurator siedmiu edycji międzynarodowego festiwalu eksperymentalnego tańca i ruchu MAAT FESTIVAL. Ukończył  specjalizację krytyka i animacja dzieł sztuk plastycznych na Wydziale Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie- Skłodowskiej. Szeroko pojmowanego tańca uczył się u wielu znakomitych tancerzy i mistrzów sztuk walki w Polsce i poza granicami kraju (spotkania, warsztaty, konferencje, staże, coachingi). Współpracuje z wybitnymi teatrami, tancerzami, choreografami, dramaturgami i reżyserami w Polsce oraz poza granicami kraju (m.in. Nowy Teatr  w Warszawie, Renate Jett, Małgorzata Szczęśniak, Jacek Poniedziałek, Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” Włodzimierza Staniewskiego, , Teatr Wielki – Opera Narodowa, Art Stations Foundation/ Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu, Teatr Provisorium w Lublinie, Teatr Nowy w Łodzi, Teatr Dramatyczny i Teatr Powszechny w Warszawie i TRWarszawa).

Od 2012 oku. należy do najbliższych współpracowników Krzysztofa Garbaczewskiego. Dołączył do obsady Życia seksualnego Dzikich w Nowym Teatrze w Warszawie. Z mitem „Nowego Jorku Europy” spotkał się na Festiwalu Łódź 4 Kultur, gdzie wziął udział w projekcie Łódzkie podwórka. Spektakl multimedialny powstał na motywach „Samotności pól bawełnianych” Bernard-Marie Koltèsa. W maju 2013 roku w Komunie//Warszawa wcielił się w jedną z wersji Bertolta Brechta w herb brecht (obok Marcina Cecki, Krzysztofa Garbaczewskiego i Joanny Dudy).

1 sierpnia 2013 roku miała miejsce premiera spektaklu Kamienne niebo zamiast gwiazd Marcina Cecko. Tomasz Bazan stworzył postać Warsa i stał się jedną z twarzy spektaklu – koprodukcji Muzeum Powstania Warszawskiego i Nowego Teatru w Warszawie. W kwietniu 2016 roku występował na deskach słynnej berlińskiego teatru Volksbühne w spektaklu Locus Solus w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP (2012, 2015).

Zrealizował szereg interdyscyplinarnych projektów oscylujących wokół spektakli, happeningów, instalacji kolektywnych, performansów, które  pokazywane były w wielu prestiżowych miejscach niemal w całej Polsce i za granicą (Niemcy, Stany Zjednoczone , Norwegia, Ukraina, Białoruś, Francja, Słowacja, Wielka Brytania, Japonia, Hiszpania, Belgia, Izrael) ,tworząc z czasem swój własny, rozpoznawalny styl. Krytyka uznała działania Tomasza Bazana za jedne z najważniejszych tego typu w Polsce.

***

O wystawie

Strona Muzeum: http://msl.org.pl/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close