
Fot. Andrzej Stawiński.
Fot. Andrzej Stawiński.
Maat Festival jest pierwszym rezydencyjny festiwalem w Polsce, który zapewnia laboratoryjne warunki pracy zaproszonym tancerzom: finalnie powstają prace, które w ściśle określonej przestrzeni prezentacji są obserwowane i poddawane analizie. IX edycja platformy rezydencji bada w tym roku związki pomiędzy ciałem performera/tancerza a wszystkim tym, co klasyfikować można jako „narodowe” w szerokim ujęciu próby określenia statusu artysty. W ramach festiwalu Kaya Kołodziejczyk pokaże premierowy spektakl Ocieram.
Performans jest interdyscyplinarną i interaktywną instalacją choreograficzną, zaprojektowana jako rzeźba przestrzenna. Poprzez analizę zjawisk istniejących w naturalnym środowisku artystycznym będących częścią ekosystemu, autorka OCIERA się o ostateczność. Dzieli się z widzem niepokojącymi doświadczeniami napotkanymi naokoło siebie – od anomalii pogodowych – aż po katastrofy, nieodłącznie towarzyszące współczesnej cywilizacji. Chcąc zaangażować publiczność do doświadczenia życia zbiorowego i możliwości wyboru, komponuje ciąg choreograficzny w sposób nieświadomy, bezsilny. Artystka poszukując zmiany, demonstruje nowe rozwiązania, lekceważy zagrożenia, dąży do zrozumienia odmiennej nowej rzeczywistości. OCIERA się o „świeże”.
koncepcja, choreografia, wykonanie: Kaya Kołodziejczyk
przestrzeń sceniczna: Magdalena Fela Jaszczuk
przestrzeń wizualna: Pola Dwurnik
muzyka i wykonanie na żywo: Piotr Fiedorowicz
Kaya Kołodziejczyk
Wśród jej autorskich realizacji choreograficznych znajdują się prace z pogranicza sztuk, prezentujące różne estetyki i style taneczne. Są to m.in. Audycja V – 2016 , meta opera w 20 scenach Andrzeja Krzanowskiego, Aria di Prefiche jedna z części tryptyku Ogniwa do muzyki Witolda Lutosławskiego, Oh, Noh przedstawienie skonstruowane na podstawie japońskiego dramatu Izutsu z muzyką Szymona Brzóski czy SOL (premiera w ramach Festiwalu Maat w 2013 roku ). Jest również autorką choreografii do spektakli w Teatrze Powszechnym w Warszawie Krzyczcie, Chiny! Pawła Łysaka i Księgi Jakubowe Eweliny Marciniak oraz produkcji filmowych m.in. Córki dancingu, nagradzany w Polsce i zagranicą film Agnieszki Smoczyńskiej, Panie Dulskie w reżyserii Filipa Bajona czy Demon Marcina Wrony. Od roku 2016 współpracuje z Mają Kleczewską, występując w spektaklach Głos ludzki, Malowany ptak, Wściekłość, Golem.
Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, za okazaniem wejściówki. Wejściówki są do pobrania w kasie Centrum Kultury w Lublinie od 1 grudnia 2017 roku.
***
Maat Festival „Ciało narodowe”
Narodowe ciało artystów to tkanka/matryca, skupiająca w sobie zarówno to, co lokalne, jak i – to, co nie dające się uchwycić w cyfrowej fali ery „post”. Czy „kolekcja narodowa” kształtowana będzie w przyszłości z rozbitych pryzmatów różnych pól i linków, dotyczących globalnej zbiorowości bez mitotwórczego etosu bohatera? Jak postulują organizatorzy: „Oddajmy ciała naszym narodowym artystom! Spotkajmy się !”. Wyjątkowości temu programowi dodaje fakt, że podobnej, tak rozbudowanej formy w Polsce nie sposób znaleźć. Każdorazowo obok rezydencji artystycznej powstaje fabularyzowany dokument filmowy, dotyczący postaci danego twórcy – w końcowym zamierzeniu powstaną, dzięki temu unikatowe materiały filmowe.
Więcej: rundance.pl
idea koncept, kurator programu: Tomasz Bazan
produkcja: Joanna Kolstrung, Arkadiusz Sławek
współpraca: Karol Rębisz, Tomasz Fabiański, Maciej Rukasz, Ewelina Kruszewska
Zrealizowano ze środków Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.