Ludzie tańca

Zdjęcie: Kaya Kołodziejczyk

Wersja do druku

Udostępnij

Kaya Kołodziejczyk – tancerka i choreografka, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz szkoły tańca współczesnego P.A.R.T.S. w Brukseli (stypendium Unii Europejskiej i Rządu Flamandzkiego) oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main (MA).

 

W latach 2004-2009 była tancerką renomowanego zespołu Rosas Anny Teresy de Keersmaeker. Obecnie działa jako artystka niezależna, realizując własne projekty i biorąc udział w spektaklach innych twórców w Polsce i na świecie (tj. Belgia, Dania, Holanida). Współpracowała m.in. z Mette Ingvartsen, Krisem Verdonckiem, Szymonem Rogińskim, Rafałem Dziemidokiem,

Mariuszem Trelińskim, Davidem Wampach, Iwoną Pasińską czy Aleksandrą Wasilkowską

 

Od kilku lat artystka realizuje własne projekty choreograficzne (m.in. My Favourite Superhero, 2004; One for Francesca, 2002; Off Żak, TMTL czy Oh Noh) pokazywane w Belgii, Francji, Niemczech, Holandii i Polsce.

 

W 2007 roku Kołodziejczyk powołała do życia niezależny kolektyw artystyczny U/LOI  − Universal Law of Impermanence. Grupę tworzy kilkudziesięciu twórców tańca, muzyków i artystów wizualnych. Z U/LOI związani są m.in. tacy tancerze, jak: Ramona Nagabczyńska, Karol Tymiński, Karolina Wołkowiecka, Helena Gołąb i Magdalena Reiter. Najczęściej są to artyści polscy działający obecnie przede wszystkim zagranicą. Jako dramaturg z U/LOI współpracowała Joanna Szymajda, obecna wicedyrektor Instytutu Muzyki i Tańca. Wspólnie z kolektywem Kołodziejczyk zrealizowała jak dotąd kilka projektów, odbywających się głównie w przestrzeni nieteatralnej – miejskiej, postindustrialnej, galeryjnej − m.in. :PK: (Festiwal Dialog 4 Kultur w Łodzi, 2009), Brith out (premiera w ramach Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji „Rozdroże” w Warszawie,  jako część projektu „Rezonans”, 2009) oraz improv of 3/free styles (Inwazja Sztuki Niezależnej Re:wizje w Warszawie, 2007) Off Żak Projekt (II Gdański Festiwal Tańca, 2010).

 

W 2009 roku Kaya Kołodziejczyk została uznana przez krytyków czasopisma ballettanz za najciekawszą tancerkę młodego pokolenia. Od roku 2011 jest artystką związaną z europejskim networkiem dla twórców sztuk performatywnych APAP (advancing performing arts project): http://apapnet.eu/

 

Od roku 2012 jako tancerka i performerka bierze udział w operze Latający holender Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego i choreografii Tomasza Wygody (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie).

 

W sierpniu 2012 w Zakopanem odbyła się premiera zespołowej choreografii Kołodziejczyk – Widowiska tanecznego Harnasie, na podstawie Krzesanego Wojciecha Kilara i Harnasi Karola Szymanowskiego. W oparciu o pierwszy szkic partytury i oryginalne libretto kompozytora, choreografkatworzy spektakl czerpiący z autentycznego folkloru, również tego najbardziej współczesnego. Do projektu zaproszeni zostali wykonawcy z całej Polski, prezentujący różne estetyki i style taneczne. Spektakl był zwiastunem odbywającego się we wrześniu 2012 roku w Zakopanem IV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach”.

 

W listopadzie 2012 w ramach XIX Spotkań Sztuki Akcji ROZDROŻE 2012 w Centrum Sztuki Współczesnej odbyła się premiera najnowszego spektaklu artystki, przygotowanego pod szyldem U/LOI, wspólnie z Karoliną Wołkowiecką i Kinematic Ensemble. Oh, Noh to przedstawienie skonstruowane na podstawie japońskiego dramatu Izutsu autorstwa Zeami jednego z pierwszych i czołowych dramatopisarzy klasycznej szkoły teatru Noh; to spektakl multimedialny, swego rodzaju dekonstrukcja zasad obecnych w tradycji teatru Noh jak i próba zweryfikowania w niej paradoksalnego wizerunku kobiety jako performerki. Spektakl powstawał podczas rezydencji w Kaaitheater, La Brigittines, siedzibie Rosas (Bruksela) oraz w Tanzhaus (Zürich).

 

W czerwcu 2013 na zamówieniu Filharmonii Wrocławskiej oraz Instytutu Muzyki i Tańca zrealizowała spektakl do muzyki Witolda Lutosławskiego (granej na żywo). Pokaz towarzyszł XXVII Kongresowi ISPA – International Society for the Performing Arts we Wrocławiu (prezentacja na Zamku Książ w Wałbrzychu).

 

W sierpniu 2013 roku w Trafostacji Sztuki w Szczecinie przygotowała choreografię do prawykonania utworu EXKURS Szymona Brzóski. Celem dialogu artystycznego pomiędzy twórcami, Kołodziejczyk i Brzóską, było wykorzystanie postaci mitycznego ptaka Feniksa, symbolu Słońca oraz wiecznego odradzania się życia. Projekt został zrealizowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca Kolekcja – priorytet Zamówienia kompozytorskie.

 

Latem 2013 roku brała udział w programie szkoleniowych letnich praktyk, adresowanym do studentów, artystów i wszystkich zainteresowanych sztuką, przez Grupę The Bread and Puppet Theatre w Vermont (USA). Pobyt ten, wraz z rezydencją w ramach „maat festival – border line 2013” w Lublinie (czerwiec), platformy dedykowanej tancerzom, stał się dla artystki punktem wyjścia do pracy nad nowym spektaklem. Pokaz work in progress przedstawienia SOL odbył się w ramach XII Międzynarodowego Festiwalu „Ciało/Umysł” w Warszawie, natomiast premiera zaplanowana jest na grudzień 2013 w ramach maat festivalu. Przez cały rok 2013 w Centrum Kultury w Lublinie w MAAT STUDIO odbyło się osiem rezydencji artystów/tancerzy, których praca dokumentowana była przez Patrycję Płanik. Rezultaty pracy w formie prezentacji spektakli i filmów dokumentalnych będzie można obejrzeć podczas kończącego tegoroczny cykl rezydencji festiwalu w dniach 14-17 grudnia 2013. Oprócz Kołodziejczyk rezydentami pierwszej edycji „maat festival – border line” zostali: Magdalena Jędra, Anita Wach, Anna Steller, Rafał Urbacki, Przemek Kamiński, Korina Kordova, Barbara Bujakowska i Mikołaj Mikołajczyk.

 

W listopadzie 2013 roku z tancerzami Opery na Zamku w Szczecinie zrealizowała jedną z części tryptyku Ogniwa do muzyki Witolda Lutosławskiego – Aria di Prefiche do Muzyki żałobnej Lutosławskiego. Premiera spektaklu Ogniwa odbyła się w ramach projektu „Taniec z Lutosławskim”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 

 

Jako wykładowca tańca współczesnego i ruchu scenicznego Kołodziejczyk współpracuje z Uniwersytetami we Frankfurcie nad Menem i Giessen (Niemcy), Belgii- P.A.R.T.S., La Rafinerie, USA  –  San Diego State University, Architanz – Japonia, Tanzhaus – Zurich oraz jest gościnnym pedagogiem w teatrach Staat Theatre Kassel, Ballet National de Marseille czy Charleroi Dances.

 

Jest ponadto stypendystką Fundacji Rudolfa Nurejewa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DanceWEB  2004, Młoda Polska NCK, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Instytutu Muzyki i Tańca (w ramach programu Wspieranie aktywności międzynarodowej). Była również uczestniczką programu „Rezonans” realizowanego przy wsparciu Szwajcarskiej Fundacji dla Kultury ProHelvetia.

Foto promocyjne SOL. Fot. Magda Starowieyska.
Kaya Kołodziejczyk (z prawej) i Karolina Wołkowiecka. Fot. Marta Ankiersztejn.
Kaya Kołodziejczyk w Oh, noh. Fot. Marta Ankiersztejn.
Kaya Kołodziejczyk (z przodu) i Karolina Wołkowiecka w Oh, noh. Fot. Marta Ankiersztejn.
Kaya Kołodziejczyk w Oh, noh. Fot. Marta Ankiersztejn.
Fot, Greg Kunicki.
Fot. Yosuke Demukai.
Fot.Yosuke Demukai.
Fot.Yosuke Demukai.
PK.
Kaya Kołodziejczyk w KK o ATDK. (re//mix Anna Teresa de Keersmaeker). Fot. Marta Ankiersztejn.
Fot. Greg Kunicki.
Fot. Magda Starowieyska.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close