Lublin/maat festival/border line 2013: Finał „Przyjdź! Bądź! Proces!”

Zdjęcie: Lublin/maat festival/border line 2013: Finał „Przyjdź! Bądź! Proces!”

Profil. Fot. z materiałów NCK w Krakowie.

Wersja do druku

Udostępnij

Centrum Kultury w Lublinie i Teatr Maat projekt zapraszają na finał pierwszego polskiego festiwalu rezydencyjnego – wspólnej przestrzeni tancerzy, którzy w specjalnie spreparowanym miejscu prezentacji będą ciałem mówić do odbiorców. Przez cały rok 2013 w Centrum Kultury w Lublinie w MAAT STUDIO odbyło się osiem rezydencji artystów/tancerzy, a ich praca dokumentowana była przez Patrycję Płanik. Ten proces organizatorzy chcą teraz pokazać i na procesie tworzenia skupić uwagę publiczności. Udział wezmą: Magdalena Jędra, Anna Steller, Anita Wach, Kaya Kołodziejczyk, Rafał Urbacki, Przemek Kamiński, Korina Kordova, Barbara Bujakowska, Mikołaj Mikołajczyk.

 

Podczas Maat Festival organizatorzy chcą pokazać też filmy dokumentalne, które powstały w ramach pracy i są jej nieodłącznym elementem: O nas bez nas – organizm Maat, norweski film-dokument Orlando z główną rolą Jacka Poniedziałka, IV Maat Festival   summary of the body. Nieodłączną częścią prezentacji prac rezydentów będą również pokazy dokumentów o ich procesie twórczym: Dance.doc realizowanych przez Patrycję Płanik przez cały rok trwania festiwalu. Na zakończenie zostanie pokazane Whatever – live act w reżyserii Tomasza Bazana z udziałem Anity Wach, Anny Steller, Jana Boreckiego z muzyką na żywo kompozytora Jana Duszyńskiego. W ramach festiwalowych wydarzeń odbędzie się też promocja książki Sally Banes w tłumaczeniu i ze wstępem Jadwigi Majewskiej Terpsychora w tenisówkach oraz książki Anny Królicy Pokolenie solo

 

Twórcy festiwalu: „Przez cztery kolejne edycje MAAT FESTIVAL w latach 2009-2012 poszukiwaliśmy nowych wymiarów ciała w ruchu i tańcu, zawężając poszukiwania do artystów reprezentujących radykalną postawę wobec ciała, skupiających się na próbie redefinicji technik tańca, dramaturgii teatru tańca, jak i samego postrzegania ciała w ruchu. Podczas naszego programu zwróciliśmy szczególną uwagę na prezentacje wybitnych osobowości artystycznych z dziedziny szeroko pojętego najnowszego tańca współczesnego. Cztery kolejne edycje w latach 2009-2012 pozwoliły nam spotkać się z kilkudziesięcioma artystami, którzy skupili się w swojej pracy na laboratoryjnym procesie rozwoju i wpisali ryzyko w centrum swoich poszukiwań – co przez ten czas samoistnie określiło specyfikę i nakreśliło program festiwalu, lokując go w jego oryginalnej niszy. Wraz z publicznością uczestniczyliśmy co roku w niezwykłym, laboratoryjno-performatywnym święcie stawiającym ciało i jego przemiany w centrum zaintesowania. W tej wędrówce idei określały nas idiomy: Body Form Movement (2009), Body Space (2010), Peryphery of the Body (2011), Summary of the Body (2012). Przez cztery lata staraliśmy się razem z publicznością dostrzec najciekawsze zjawiska w polskim tańcu, które pojawiły się na przestrzeni ostatnich lat, a w światowym tańcu odszukać to, co w Europie nadal uważane jest za egzotyczne – Wschód i Japonię – obserwując różnicę w postrzeganiu tancerza i techniki tanecznej (Katsura Kan [USA, Japonia], Daisuke Yoshimoto [Japonia], Ryuzo Fukuhara [Słowenia, Japonia]).” 

Rok 2013 jest momentem przełomu w formule programu kuratorskiego maat festival – przekształcił się on w międzynarodowy program rezydencyjny i stał się niejako „domem tańca”, w którym z zaproszonymi artystami organizatorzy mogli spotykać się przez cały rok. Tym sposobem stał się pierwszym w Polsce rezydencyjnym festiwalem w takim wymiarze  – jego program realizowany był w postaci rezydencji artystycznych rozciągniętych na przestrzeni całego roku z finałem w grudniu 2013. Wyjątkowości temu programowi dodaje fakt, że podobnej, tak rozbudowanej formy w Polsce nie sposób znaleźć. Każdorazowo obok rezydencji artystycznej powstał fabularyzowany dokument filmowy dotyczący postaci danego twórcy – w końcowym zamierzeniu powstaną dzięki temu unikatowe materiały filmowe.

Organizatorzy mają nadzieję, że program kuratorski maat festival stanie się wpisaną na stałe w polskie środowisko artystyczne platformą sztuk performatywnych i szeroko pojętego tańca.

idea/koncept: Tomasz Bazan (kurator programu) / multimedia/video: Patrycja Płanik / produkcja: Maria Sapeta / technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz / współpraca: Barbara Szymańska, Małgorzata Drozd, Maciej Rukasz, Dominika Płanik, Matylda Chmielewska, Małgorzata Bartkiewicz, Ksenia Duńska / program kuratorski Tomasza Bazana ‘Maat Festival’ zrealizowany ze środków Centrum Kultury w Lublinie Miejskiej Instytucji Kultury oraz Teatru Maat Projekt – pod honorowym patronatem PREZYDENTA MIASTA LUBLIN, MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO oraz pod patronatem medialnym portalu TANIECPOLSKA.PL , E-TEATR / wspierają nas: CAFFE SPÓŁDZIELNIA Lublin, Hotel VICTORIA Lublin, caffe KAWKA Lublin, DOM ŻOŁNIERZA Lublin

 

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny wyłącznie za okazaniem bezpłatnych wejściówek – do pobrania w kasie Centrum Kultury w Lublinie od 2 grudnia.

 

Trailer

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

Lublin: Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close