Spotkania

Lublin/maat festival/border line 2013: Kaya Kołodziejczyk – spotkanie + „Die Klage der Kaiserin/Skarga cesarzowej”- zapis spektaklu Piny Bausch

Zdjęcie: Lublin/maat festival/border line 2013: Kaya Kołodziejczyk –   spotkanie +  „Die Klage der Kaiserin/Skarga cesarzowej”-  zapis spektaklu Piny Bausch

Fot. Patrycja Płanik.

Wersja do druku

Udostępnij

W czerwcu rezydentką 'maat festival – border line 2013′ będzie Kaya Kołodziejczyk – jedna z najciekawszych polskich tancerek, w 2009 uznana przez krytyków niemieckiego czasopisma ballettanz za najciekawszą tancerkę młodego pokolenia.

17 czerwca o godz. 19:00 w kawiarni 'SPÓŁDZIELNIA’ zapraszamy na spotkanie, podczas którego kurator programu Tomasz Bazan będzie rozmawiał z Kayą Kołodziejczyk o tańcu, ciele, tym co jest, a co nie jest tańcem oraz jaka jest kondycja polskiego tańca współczesnego w Polsce. Tego samego wieczoru zostaną wyświetlone fragmenty zapisu spektaklu DIE KLAGE DER KAISERIN (Skarga cesarzowej) Piny Bausch najbardziej wpływowej choreografki przełomu XX/XXI w.

„Na drodze mojej kariery artystycznej, zadaję sobie pytania dotyczące celów, realizacji czy skutków poznania nowych dróg artystycznych. Jestem w trakcie researchu, którego częścią jest dogłębne poznanie twórczości artystów realizujących swoje prace w latach 60/70 tych w różnych miejscach w USA. SOL jest tytułem autorskiego solowego spektaklu nad, którym rozpoczęłam intelektualną pracę na początku 2013 roku. W marcu gościłam na farmie (MAD BROOK FARM) Steva Paxtona i Lisy Nelson gdzie mogłam uczestniczyć w warsztatach i zapoznać się dogłębniej z dorobkiem prekursorów contact improwizacji. Idąc dalej za myślą poszukiwań, zaczęłam rozglądać się za twórcami związanymi z ruchem BACK TO LAND i zestawiać myśl powrotu do natury z dzisiejszymi potrzebami izolacji artystów celem koncentracji twórczej. (Przykład Bread and Puppet Theatre ). S.O.L jest w języku angielskim skrótem od Shit Out of Luck. Stosuje się go w odniesieniu do stanu, który wynika z nie posiadania już innych opcji życiowych, sytuacji bez wyjścia, przy czym to co pozostaje, jest mniej niż pożądana – czarny scenariusz (…)”

 

Kaya Kołodziejczyk

 

Skarga cesarzowej (Die Klage der Kaiserin)
Reż. Pina Bausch, Wielka Brytania 1989

Pełnometrażowy film wyreżyserowany przez Pinę Bausch nie opowiada historii – stanowi raczej kolaż scen, któremu strukturę nadają zmieniające się pory roku. Reżyserka konstruuje metaforę daremności ludzkiego działania oraz dążenia człowieka do miłości. Tradycyjną scenografię zastępują plenery: lasy, łąki, centrum miasta

***

Kaya Kołodziejczyk: Jest absolwentką HfMDK Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main (M.A.), P.A.R.T.S. Performing Arts Research and Training Studios w Brukseli oraz Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie. Jest stypendystką Fundacji Rudolfa Nurejewa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DanceWEB  2004, NCK Młoda Polska, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Szwajcarskiej Fundacji dla Kultury ProHelvetia. W latach 2004-2009 była tancerką renomowanego zespołu Rosas. Tańczyła w spektaklach stworzonych przez uznanych choreografów jak: Anna Teresa de Keersmaeker, Trisha Brown, William Forsythe, Thomas Hauert, Mette Ingvartsen. Współpracowała z artystami z różnych dziedzin sztuki: Kris Verdonck, David Wampach, Iwona Pasińska, Aleksandra Wasilkowska, Mariusz Treliński czy Szymon Rogiński. W 2007 roku Kołodziejczyk powołała do życia niezależny kolektyw artystyczny U/LOI  − Universal Law of Impermanence. Wspólnie z kolektywem Kołodziejczyk realizuje projekty, odbywające się głównie w przestrzeni nieteatralnej – miejskiej, postindustrialnej, galeryjnej – m. in. :PK: (Festiwal Dialog 4 Kultur w Łodzi, 2009) , Brith out (premiera w ramach Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże w Warszawie,  2008) czy Off Żak Projekt (Gdański Festiwal Tańca, 2010).

Autorskie realizacje choreograficzne to: One for Francesca, My Favourite Superhero, TMTL, PK, Audycja IV, Oh, Noh, Opera Harnasie na podstawie Krzesanego Wojciecha Kilara i Harnasi Karola Szymanowskiego. Spekatkle te pokazywane były w Belgii, Francji, Niemczech, Holandii i Polsce. W 2009 roku Kaya Kołodziejczyk została uznana przez krytyków niemieckiego czasopisma ballettanz za najciekawszą tancerkę młodego pokolenia.  Od roku 2011 jest artystką związaną z europejskim networkiem dla twórców sztuk performatywnych APAP (advancing performing arts project).

Jako wykładowca tańca współczesnego i teorii ruchu scenicznego współpracuje z Uniwersytetami we Frankfurcie nad Menem i Giessen (Niemcy), P.A.R.T.S. oraz La Rafinerie (Belgia), San Diego State University, (USA), Architanz (Japonia) oraz Tanzhaus (Szwajcaria). Jest gościnnym pedagogiem w teatrach Staat Theatre Kassel, Thetre St. Gallen, Ballet National de Marseille oraz Polskim Teatrze Tańca.

'maat festival/border line 2013′ idea/koncept: Tomasz Bazan (kurator programu) multimedia/video: Patrycja Płanik produkcja: Ksenia Duńska technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz współpraca: Barbara Szymańska, Małgorzata Drozd, Maciej Rukasz, Dominika Płanik, Matylda Chmielewska

program kuratorski Tomasza Bazana 'Maat Festival’ zrealizowany ze środków Centrum Kultury w Lublinie Miejskiej Instytucji Kultury oraz Teatru Maat Projekt

powiązane

Ludzie

Kaya Kołodziejczyk

Kaya Kołodziejczyk

  • tancerka
  • choreografka

W czerwcu rezydentką 'maat festival – border line 2013′ będzie Kaya Kołodziejczyk – jedna z najciekawszych polskich tancerek, w 2009 uznana przez krytyków niemieckiego czasopisma ballettanz za najciekawszą tancerkę młodego pokolenia.   17 czerwca o godz. 19:00 w kawiarni 'SPÓŁDZIELNIA’ zapraszamy na spotkanie, podczas którego kurator programu Tomasz Bazan będzie rozmawiał z Kayą Kołodziejczyk o tańcu, ciele, tym co jest, a co nie jest tańcem oraz jaka jest kondycja polskiego tańca współczesnego w Polsce. Tego samego wieczoru zostaną wyświetlone fragmenty zapisu spektaklu DIE KLAGE DER KAISERIN (Skarga cesarzowej) Piny Bausch najbardziej wpływowej choreografki przełomu XX/XXI w.   „Na drodze mojej kariery artystycznej, zadaję sobie pytania dotyczące celów, realizacji czy skutków poznania nowych dróg artystycznych. Jestem w trakcie researchu, którego częścią jest dogłębne poznanie twórczości artystów realizujących swoje prace w latach 60/70 tych w różnych miejscach w USA. SOL jest tytułem autorskiego solowego spektaklu nad, którym rozpoczęłam intelektualną pracę na początku 2013 roku. W marcu gościłam na farmie (MAD BROOK FARM) Steva Paxtona i Lisy Nelson gdzie mogłam uczestniczyć w warsztatach i zapoznać się dogłębniej z dorobkiem prekursorów contact improwizacji. Idąc dalej za myślą poszukiwań, zaczęłam rozglądać się za twórcami związanymi z ruchem BACK TO LAND i zestawiać myśl powrotu do natury z dzisiejszymi potrzebami izolacji artystów celem koncentracji twórczej. (Przykład Bread and Puppet Theatre ). S.O.L jest w języku angielskim skrótem od Shit Out of Luck. Stosuje się go w odniesieniu do stanu, który wynika z nie posiadania już innych opcji życiowych, sytuacji bez wyjścia, przy czym to co pozostaje, jest mniej niż pożądana – czarny scenariusz (…)”   Kaya Kołodziejczyk   Skarga cesarzowej (Die Klage der Kaiserin) Reż. Pina Bausch, Wielka Brytania 1989 Pełnometrażowy film wyreżyserowany przez Pinę Bausch nie opowiada historii – stanowi raczej kolaż scen, któremu strukturę nadają zmieniające się pory roku. Reżyserka konstruuje metaforę daremności ludzkiego działania oraz dążenia człowieka do miłości. Tradycyjną scenografię zastępują plenery: lasy, łąki, centrum miasta   *** Kaya Kołodziejczyk: Jest absolwentką HfMDK Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main (M.A.), P.A.R.T.S. Performing Arts Research and Training Studios w Brukseli oraz Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie. Jest stypendystką Fundacji Rudolfa Nurejewa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DanceWEB  2004, NCK Młoda Polska, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Szwajcarskiej Fundacji dla Kultury ProHelvetia. W latach 2004-2009 była tancerką renomowanego zespołu Rosas. Tańczyła w spektaklach stworzonych przez uznanych choreografów jak: Anna Teresa de Keersmaeker, Trisha Brown, William Forsythe, Thomas Hauert, Mette Ingvartsen. Współpracowała z artystami z różnych dziedzin sztuki: Kris Verdonck, David Wampach, Iwona Pasińska, Aleksandra Wasilkowska, Mariusz Treliński czy Szymon Rogiński. W 2007 roku Kołodziejczyk powołała do życia niezależny kolektyw artystyczny U/LOI  − Universal Law of Impermanence. Wspólnie z kolektywem Kołodziejczyk realizuje projekty, odbywające się głównie w przestrzeni nieteatralnej – miejskiej, postindustrialnej, galeryjnej – m. in. :PK: (Festiwal Dialog 4 Kultur w Łodzi, 2009) , Brith out (premiera w ramach Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże w Warszawie,  2008) czy Off Żak Projekt (Gdański Festiwal Tańca, 2010). Autorskie realizacje choreograficzne to: One for Francesca, My Favourite Superhero, TMTL, PK, Audycja IV, Oh, Noh, Opera Harnasie na podstawie Krzesanego Wojciecha Kilara i Harnasi Karola Szymanowskiego. Spekatkle te pokazywane były w Belgii, Francji, Niemczech, Holandii i Polsce. W 2009 roku Kaya Kołodziejczyk została uznana przez krytyków niemieckiego czasopisma ballettanz za najciekawszą tancerkę młodego pokolenia.  Od roku 2011 jest artystką związaną z europejskim networkiem dla twórców sztuk performatywnych APAP (advancing performing arts project). Jako wykładowca tańca współczesnego i teorii ruchu scenicznego współpracuje z Uniwersytetami we Frankfurcie nad Menem i Giessen (Niemcy), P.A.R.T.S. oraz La Rafinerie (Belgia), San Diego State University, (USA), Architanz (Japonia) oraz Tanzhaus (Szwajcaria). Jest gościnnym pedagogiem w teatrach Staat Theatre Kassel, Thetre St. Gallen, Ballet National de Marseille oraz Polskim Teatrze Tańca.   'maat festival/border line 2013′ idea/koncept: Tomasz Bazan (kurator programu) multimedia/video: Patrycja Płanik produkcja: Ksenia Duńska technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz współpraca: Barbara Szymańska, Małgorzata Drozd, Maciej Rukasz, Dominika Płanik, Matylda Chmielewska program kuratorski Tomasza Bazana 'Maat Festival’ zrealizowany ze środków Centrum Kultury w Lublinie Miejskiej Instytucji Kultury oraz Teatru Maat Projekt  

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close