Spektakle

Poznań/„Archiwum ciała”: Kaya Kołodziejczyk „Brith Out”

Zdjęcie: Poznań/„Archiwum ciała”: Kaya Kołodziejczyk „Brith Out”

Fot. Patrycja Płanik.

Wersja do druku

Udostępnij

Proces kreacji zainspirowany został poszukiwaniami odpowiedzi na kilka pytań: Czy możliwe jest wyabstrahowanie z przestrzennych i socjalnych relacji znaków odnoszących nas do dziedzictwa i tradycji? Czy pop może oznaczać folk? Czy rekonstrukcja jest możliwa i jaką formę może przyjąć? W jakim kierunku podąża ruch, kiedy następuje ograniczenie jego przestrzeni?

Jednym z głównych motywów strukturyzujących pracę performerów w pierwszej fazie była rekonstrukcja zarówno taneczna, jak i muzyczna „Krzesanego” Conrada Drzewieckiego. Inspirowana tańcem podhalańskim choreografia, której premiera odbyła się w 1977 roku w Poznaniu, po trzydziestu latach wraca jako punkt wyjścia dla tancerzy pod przywództwem Kai Kołodziejczyk – tym razem w Belgradzie. Tam bowiem rozpoczęły się prace do spektaklu Brith Out i kończą się instalacją ułożoną dla pięciu tancerzy w przestrzeni galeryjnej. Nie ma śladu po tańcu w kole, nie ma ludowych kostiumów, powstaje zupełnie nowe dzieło, wyrastające z tej wydobytej choreografii i tradycji Podhala – choreograficzny palimpsest.

Wykorzystanie technik improwizacji opartych na neurologii oraz wizualizacji umożliwiło rozwinięcie indywidualnego potencjału tancerzy, z których każdy reprezentuje odmienną szkołę tańca i estetykę ruchu. Intymne i kameralne instalacje ruchowo-taneczne, w sytuacji wyjątkowej fizycznej bliskości obiektu, konfrontują widza z różnorodnością prezentowaną przez wykonawców, jak i z własnymi oczekiwaniami co do recepcji ciała w ruchu, w kontekście galeryjno-teatralnej przestrzeni.

Brith Out… to spektakl / instalacja taneczna dla pięciu tancerzy. Praca nad nim rozpoczęła się w Belgradzie (październik 2007) w ramach interdyscyplinarnego projektu artystycznego „Rezonans” Polska-Serbia-Szwajcaria organizowanego przy wsparciu m.in. szwajcarskiej Fundacji dla Kultury ProHelvetia. Premiera Warszawska odbyła się podczas Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże 2008 w Centrum Sztuki Współczesnej/Zamku Ujazdowskim.

TRAILER

choreografia: Kaya Kołodziejczyk, tańczą: Kaya Kołodziejczyk, Karolina Wołkowiecka, Filip Szatarski, Karol Tymiński, Ramona Nagabczyńska, Herman Venderuckx, Igor Koruga, Lech Rowiński

 

O programie performatywnym Archiwum ciała

powiązane

Ludzie

Karol Tymiński

Karol Tymiński

Proces kreacji zainspirowany został poszukiwaniami odpowiedzi na kilka pytań: Czy możliwe jest wyabstrahowanie z przestrzennych i socjalnych relacji znaków odnoszących nas do dziedzictwa i tradycji? Czy pop może oznaczać folk? Czy rekonstrukcja jest możliwa i jaką formę może przyjąć? W jakim kierunku podąża ruch, kiedy następuje ograniczenie jego przestrzeni? Jednym z głównych motywów strukturyzujących pracę performerów w pierwszej fazie była rekonstrukcja zarówno taneczna, jak i muzyczna „Krzesanego” Conrada Drzewieckiego. Inspirowana tańcem podhalańskim choreografia, której premiera odbyła się w 1977 roku w Poznaniu, po trzydziestu latach wraca jako punkt wyjścia dla tancerzy pod przywództwem Kai Kołodziejczyk – tym razem w Belgradzie. Tam bowiem rozpoczęły się prace do spektaklu Brith Out i kończą się instalacją ułożoną dla pięciu tancerzy w przestrzeni galeryjnej. Nie ma śladu po tańcu w kole, nie ma ludowych kostiumów, powstaje zupełnie nowe dzieło, wyrastające z tej wydobytej choreografii i tradycji Podhala – choreograficzny palimpsest. Wykorzystanie technik improwizacji opartych na neurologii oraz wizualizacji umożliwiło rozwinięcie indywidualnego potencjału tancerzy, z których każdy reprezentuje odmienną szkołę tańca i estetykę ruchu. Intymne i kameralne instalacje ruchowo-taneczne, w sytuacji wyjątkowej fizycznej bliskości obiektu, konfrontują widza z różnorodnością prezentowaną przez wykonawców, jak i z własnymi oczekiwaniami co do recepcji ciała w ruchu, w kontekście galeryjno-teatralnej przestrzeni.   Brith Out… to spektakl / instalacja taneczna dla pięciu tancerzy. Praca nad nim rozpoczęła się w Belgradzie (październik 2007) w ramach interdyscyplinarnego projektu artystycznego „Rezonans” Polska-Serbia-Szwajcaria organizowanego przy wsparciu m.in. szwajcarskiej Fundacji dla Kultury ProHelvetia. Premiera Warszawska odbyła się podczas Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże 2008 w Centrum Sztuki Współczesnej/Zamku Ujazdowskim.       TRAILER   choreografia: Kaya Kołodziejczyk, tańczą: Kaya Kołodziejczyk, Karolina Wołkowiecka, Filip Szatarski, Karol Tymiński, Ramona Nagabczyńska, Herman Venderuckx, Igor Koruga, Lech Rowiński     O programie performatywnym Archiwum ciała  

Filip Szatarski

Filip Szatarski

Proces kreacji zainspirowany został poszukiwaniami odpowiedzi na kilka pytań: Czy możliwe jest wyabstrahowanie z przestrzennych i socjalnych relacji znaków odnoszących nas do dziedzictwa i tradycji? Czy pop może oznaczać folk? Czy rekonstrukcja jest możliwa i jaką formę może przyjąć? W jakim kierunku podąża ruch, kiedy następuje ograniczenie jego przestrzeni? Jednym z głównych motywów strukturyzujących pracę performerów w pierwszej fazie była rekonstrukcja zarówno taneczna, jak i muzyczna „Krzesanego” Conrada Drzewieckiego. Inspirowana tańcem podhalańskim choreografia, której premiera odbyła się w 1977 roku w Poznaniu, po trzydziestu latach wraca jako punkt wyjścia dla tancerzy pod przywództwem Kai Kołodziejczyk – tym razem w Belgradzie. Tam bowiem rozpoczęły się prace do spektaklu Brith Out i kończą się instalacją ułożoną dla pięciu tancerzy w przestrzeni galeryjnej. Nie ma śladu po tańcu w kole, nie ma ludowych kostiumów, powstaje zupełnie nowe dzieło, wyrastające z tej wydobytej choreografii i tradycji Podhala – choreograficzny palimpsest. Wykorzystanie technik improwizacji opartych na neurologii oraz wizualizacji umożliwiło rozwinięcie indywidualnego potencjału tancerzy, z których każdy reprezentuje odmienną szkołę tańca i estetykę ruchu. Intymne i kameralne instalacje ruchowo-taneczne, w sytuacji wyjątkowej fizycznej bliskości obiektu, konfrontują widza z różnorodnością prezentowaną przez wykonawców, jak i z własnymi oczekiwaniami co do recepcji ciała w ruchu, w kontekście galeryjno-teatralnej przestrzeni.   Brith Out… to spektakl / instalacja taneczna dla pięciu tancerzy. Praca nad nim rozpoczęła się w Belgradzie (październik 2007) w ramach interdyscyplinarnego projektu artystycznego „Rezonans” Polska-Serbia-Szwajcaria organizowanego przy wsparciu m.in. szwajcarskiej Fundacji dla Kultury ProHelvetia. Premiera Warszawska odbyła się podczas Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże 2008 w Centrum Sztuki Współczesnej/Zamku Ujazdowskim.       TRAILER   choreografia: Kaya Kołodziejczyk, tańczą: Kaya Kołodziejczyk, Karolina Wołkowiecka, Filip Szatarski, Karol Tymiński, Ramona Nagabczyńska, Herman Venderuckx, Igor Koruga, Lech Rowiński     O programie performatywnym Archiwum ciała  

Kaya Kołodziejczyk

Kaya Kołodziejczyk

  • tancerka
  • choreografka

Proces kreacji zainspirowany został poszukiwaniami odpowiedzi na kilka pytań: Czy możliwe jest wyabstrahowanie z przestrzennych i socjalnych relacji znaków odnoszących nas do dziedzictwa i tradycji? Czy pop może oznaczać folk? Czy rekonstrukcja jest możliwa i jaką formę może przyjąć? W jakim kierunku podąża ruch, kiedy następuje ograniczenie jego przestrzeni? Jednym z głównych motywów strukturyzujących pracę performerów w pierwszej fazie była rekonstrukcja zarówno taneczna, jak i muzyczna „Krzesanego” Conrada Drzewieckiego. Inspirowana tańcem podhalańskim choreografia, której premiera odbyła się w 1977 roku w Poznaniu, po trzydziestu latach wraca jako punkt wyjścia dla tancerzy pod przywództwem Kai Kołodziejczyk – tym razem w Belgradzie. Tam bowiem rozpoczęły się prace do spektaklu Brith Out i kończą się instalacją ułożoną dla pięciu tancerzy w przestrzeni galeryjnej. Nie ma śladu po tańcu w kole, nie ma ludowych kostiumów, powstaje zupełnie nowe dzieło, wyrastające z tej wydobytej choreografii i tradycji Podhala – choreograficzny palimpsest. Wykorzystanie technik improwizacji opartych na neurologii oraz wizualizacji umożliwiło rozwinięcie indywidualnego potencjału tancerzy, z których każdy reprezentuje odmienną szkołę tańca i estetykę ruchu. Intymne i kameralne instalacje ruchowo-taneczne, w sytuacji wyjątkowej fizycznej bliskości obiektu, konfrontują widza z różnorodnością prezentowaną przez wykonawców, jak i z własnymi oczekiwaniami co do recepcji ciała w ruchu, w kontekście galeryjno-teatralnej przestrzeni.   Brith Out… to spektakl / instalacja taneczna dla pięciu tancerzy. Praca nad nim rozpoczęła się w Belgradzie (październik 2007) w ramach interdyscyplinarnego projektu artystycznego „Rezonans” Polska-Serbia-Szwajcaria organizowanego przy wsparciu m.in. szwajcarskiej Fundacji dla Kultury ProHelvetia. Premiera Warszawska odbyła się podczas Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże 2008 w Centrum Sztuki Współczesnej/Zamku Ujazdowskim.       TRAILER   choreografia: Kaya Kołodziejczyk, tańczą: Kaya Kołodziejczyk, Karolina Wołkowiecka, Filip Szatarski, Karol Tymiński, Ramona Nagabczyńska, Herman Venderuckx, Igor Koruga, Lech Rowiński     O programie performatywnym Archiwum ciała  

Ramona Nagabczyńska

Ramona Nagabczyńska

Proces kreacji zainspirowany został poszukiwaniami odpowiedzi na kilka pytań: Czy możliwe jest wyabstrahowanie z przestrzennych i socjalnych relacji znaków odnoszących nas do dziedzictwa i tradycji? Czy pop może oznaczać folk? Czy rekonstrukcja jest możliwa i jaką formę może przyjąć? W jakim kierunku podąża ruch, kiedy następuje ograniczenie jego przestrzeni? Jednym z głównych motywów strukturyzujących pracę performerów w pierwszej fazie była rekonstrukcja zarówno taneczna, jak i muzyczna „Krzesanego” Conrada Drzewieckiego. Inspirowana tańcem podhalańskim choreografia, której premiera odbyła się w 1977 roku w Poznaniu, po trzydziestu latach wraca jako punkt wyjścia dla tancerzy pod przywództwem Kai Kołodziejczyk – tym razem w Belgradzie. Tam bowiem rozpoczęły się prace do spektaklu Brith Out i kończą się instalacją ułożoną dla pięciu tancerzy w przestrzeni galeryjnej. Nie ma śladu po tańcu w kole, nie ma ludowych kostiumów, powstaje zupełnie nowe dzieło, wyrastające z tej wydobytej choreografii i tradycji Podhala – choreograficzny palimpsest. Wykorzystanie technik improwizacji opartych na neurologii oraz wizualizacji umożliwiło rozwinięcie indywidualnego potencjału tancerzy, z których każdy reprezentuje odmienną szkołę tańca i estetykę ruchu. Intymne i kameralne instalacje ruchowo-taneczne, w sytuacji wyjątkowej fizycznej bliskości obiektu, konfrontują widza z różnorodnością prezentowaną przez wykonawców, jak i z własnymi oczekiwaniami co do recepcji ciała w ruchu, w kontekście galeryjno-teatralnej przestrzeni.   Brith Out… to spektakl / instalacja taneczna dla pięciu tancerzy. Praca nad nim rozpoczęła się w Belgradzie (październik 2007) w ramach interdyscyplinarnego projektu artystycznego „Rezonans” Polska-Serbia-Szwajcaria organizowanego przy wsparciu m.in. szwajcarskiej Fundacji dla Kultury ProHelvetia. Premiera Warszawska odbyła się podczas Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże 2008 w Centrum Sztuki Współczesnej/Zamku Ujazdowskim.       TRAILER   choreografia: Kaya Kołodziejczyk, tańczą: Kaya Kołodziejczyk, Karolina Wołkowiecka, Filip Szatarski, Karol Tymiński, Ramona Nagabczyńska, Herman Venderuckx, Igor Koruga, Lech Rowiński     O programie performatywnym Archiwum ciała  

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close