
Projekt graficzny: Angelika Topolewska-Pleskot.
Projekt graficzny: Angelika Topolewska-Pleskot.
Maat Festival jest pierwszym rezydencyjny festiwalem w Polsce, który zapewnia laboratoryjne warunki pracy zaproszonym tancerzom: finalnie powstają prace, które w ściśle określonej przestrzeni prezentacji są obserwowane i poddawane analizie. IX edycja platformy rezydencji bada w tym roku związki pomiędzy ciałem performera/tancerza a wszystkim tym, co klasyfikować można jako „narodowe” w szerokim ujęciu próby określenia statusu artysty. W ramach festiwalu Tomasz Bazan pokaże spektakl Project Monster.
Przedstawienie mówi o konsekwencjach spotkania widowni z performerem. Kim jest on i kim są oni? Jak on postrzega ich i oni jego – i czy rzeczywiście dochodzi tu do spotkania? Naszym celem jest rozszczelnienie tej pozornej oczywistości. Niech on stanie się dla was medium: urzeczywistni to, czego sami się boicie, co was żenuje, czego sami nigdy byście nie zrobili. Czy wtedy będziecie bliżej siebie, a może dalej?
Jesteście bezpieczni w konwencjonalnej sytuacji widz – artysta. Czy na pewno? Spróbujemy zrealizować wasze ukryte pragnienia złożone z sekretnie wyszukiwanych w Internecie treści, które szybko kasujecie z historii. Kto kim tu gra? I kto wygrywa? Kto komu zrobi dobrze i za jaką cenę? To będzie sen, ale to nie będzie snem. Cofnijmy się do 1999 roku, na moment przed tym, kiedy wszystkie zegary pokażą 000, a wy byliście 17 lat młodsi. Dokonamy przekroczenia – do tyłu. Nie bójcie się, nasz potwór będzie miał śliczną twarz.
choreografia i taniec: Tomasz Bazan
dramaturgia: Paweł Soszyński
muzyka: Bartosz Dziadosz (PLEQ) / Marcin Janus
wideo, instalacje, design: Marcin Kosakowski
współpraca: Tomasz Fabiański
produkcja: Maat Festival
partnerzy: Loocas Dance Center, Komuna//Warszawa, Krakowskie Centrum Choreograficzne, Towarzystwo Edukacji Kulturalnej.
Tomasz Bazan – tancerz, reżyser i choreograf; twórca i kurator dziewięciu edycji międzynarodowego festiwalu eksperymentalnego tańca i ruchu Maat Festival. Ukończył wydział kulturoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej o specjalizacji krytyka i animacja dzieł sztuk plastycznych. Współpracuje z teatrami dramatycznymi, tancerzami, choreografami, dramaturgami i reżyserami w Polsce oraz zagranicą. Zrealizował szereg interdyscyplinarnych projektów, oscylujących wokół spektakli tanecznych, teatralnych, instalacji kolektywnych, performansów pokazywanych w wielu miejscach niemal w całej Polsce i za granicami kraju (m.in. Niemcy, USA, Norwegia, Ukraina, Białoruś, Francja, Słowacja, Wielka Brytania, Japonia, Hiszpania, Belgia, Izrael), tworząc z czasem swój własny, rozpoznawalny styl. Krytyka uznała działania Tomasza Bazana za jednego z najważniejszych tego typu artystów w Polsce.
Paweł Soszyński – krytyk teatralny, pisarz. Od 2009 związany z internetowym magazynem kulturalnym „Dwutygodnik”. W 2010 roku ukazała się jego powieść Osoby. Project Monster to jego debiut dramaturgiczny.
Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, za okazaniem wejściówki. Wejściówki są do pobrania w kasie Centrum Kultury w Lublinie od 1 grudnia 2017 roku.
***
Maat Festival „Ciało narodowe”
Narodowe ciało artystów to tkanka/matryca, skupiająca w sobie zarówno to, co lokalne, jak i – to, co nie dające się uchwycić w cyfrowej fali ery „post”. Czy „kolekcja narodowa” kształtowana będzie w przyszłości z rozbitych pryzmatów różnych pól i linków, dotyczących globalnej zbiorowości bez mitotwórczego etosu bohatera? Jak postulują organizatorzy: „Oddajmy ciała naszym narodowym artystom! Spotkajmy się !”. Wyjątkowości temu programowi dodaje fakt, że podobnej, tak rozbudowanej formy w Polsce nie sposób znaleźć. Każdorazowo obok rezydencji artystycznej powstaje fabularyzowany dokument filmowy, dotyczący postaci danego twórcy – w końcowym zamierzeniu powstaną, dzięki temu unikatowe materiały filmowe.
Więcej: rundance.pl
idea koncept, kurator programu: Tomasz Bazan
produkcja: Joanna Kolstrung, Arkadiusz Sławek
współpraca: Karol Rębisz, Tomasz Fabiański, Maciej Rukasz, Ewelina Kruszewska
Zrealizowano ze środków Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.