
materiały organizatora
materiały organizatora
Tegoroczna, dziesiąta i ostatnia edycja MAAT Festival odbywa się pod hasłem „Testy ciał” i zamyka dziesięciolecie poszukiwań i badań eksperymentalnych nad przemianami ciał. Organizatorzy stawiali zawsze w centrum ciało niedoskonałe, pełne pomyłek, biedne, poszukujące, ślepe, nieograniczone konwenansem i powinnością względem oczekiwań. Na rozpoczęcie festiwalu jego kurator – Tomasz Bazan – pokaże swój spektakl Manfred Macx.
Będzie to solo inspirowane futurystyczną powieścią Accelerando, a w nim – rekonstrukcja ostatniego dzieła fikcyjnego choreografa-geniusza Manfreda Macxa, złożona z odnalezionych zapisów video. To opowieść o artyście ekstremalnym, który w sztuce szuka ostatecznej wolności, aż po całkowite wyzwolenie się z ciała.
Spektakl Manfred Macx to szczególny przypadek tzw. mockumentu („udawanego” dokumentu). Macx to bohater powieści Charlesa Strossa, która opowiada o dążeniu człowieka, do porzucenia ciała będącego już tylko zużytym pojemnikiem, i marzeniu, by stać się czystą świadomością. Tomasz Bazan sięgnął po temat, ukrywając się za podwójnym alter ego – nieistniejącego, wykreowanego artysty i zaproszonego do projektu realnego tancerza – Patryka Rybarskiego (m.in. nagradzanego mistrza pole dance).
Solo jest efektem moich przemyśleń na temat sytuacji artysty i momentu tworzenia, ale w specyficznych okolicznościach – pomiędzy wypaleniem systemowym, a marzeniem bezkompromisowego konstruowania form ciała w przestrzeni fizykalnej. Ciało jest dla mnie ostatecznym środkiem i odniesieniem, zmywającym warstwy dramaturgii, koncepcji, odniesień.
Tomasz Bazan
reżyseria i choreografia, dramaturgia: Tomasz Bazan
taniec: Patryk Rybarski, Krystyna Lama Szydłowska
wizualizacje: Marcin Kossakowski
muzyka, przestrzeń dźwięku: Edka Jarząb
producent: Krzysztof Kwiatkowski
produkcja: Fundacja Ciało/Umysł, MAAT FESTIVAL
czas trwania: 60 min
Wstęp wolny
Tomasz Bazan (ur. 1982) – tancerz, reżyser i choreograf; twórca i kurator dziesięciu edycji międzynarodowego festiwalu eksperymentalnego tańca i ruchu Maat Festival. Ukończył wydział kulturoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (specjalizacja krytyka i animacja dzieł sztuk plastycznych). Współpracuje z teatrami dramatycznymi, tancerzami, choreografami, dramaturgami i reżyserami w Polsce i za granicą. Twórca interdyscyplinarnych projektów oscylujących wokół spektakli tanecznych, teatralnych, instalacji kolektywnych, performansów, pokazywanych w Polsce i na świecie (m.in. Niemcy, USA, Norwegia, Ukraina, Białoruś, Francja, Wielka Brytania, Japonia, Izrael), w których wypracował własny, rozpoznawalny i doceniany przez krytykę styl.