Polska Sieć Tańca to pierwsza, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca i współpraca dwunastu ośrodków w całej Polsce. Ma inauguracje programu prezentacji, realizowanego w ramach Sieci w 2019 roku, w Centrum Kultury w Lublinie odbędzie się wieczór z Kieleckim Teatrem Tańca. W ramach wieczoru będzie można zobaczyć najnowszy spektakl Cudowny Mandaryn (chor. Grzegorz Pańtak) w zestawieniu z jednym z najstarszych spektakli zespołu, Stołem bez szczęścia (chor. Elżbieta Pańtak), który obchodzi 20-lecie premiery.
O spektaklach:
Cudowny Mandaryn
Wersja Cudownego Mandaryna, zrealizowana przez Grzegorza Pańtaka, zawiera założenia
oryginalnego libretta. Forma ruchowa kompozycji choreograficznej wynika ze sposobu
widzenia poszczególnych postaci baletu przez choreografa i chęci utrzymania napięcia
emocjonalnego tego dramatycznego spektaklu. Współczesny język tańca daje dziś możliwości kompilacji różnych stylistyk tanecznych, dzięki czemu zarówno choreograf, jak i wykonujący swoje role artyści tańca mogą nadawać indywidualny rys kreowanym postaciom.
Choreografia, kostiumy: Grzegorz Pańtak
Libretto: Menyhért Lengyel
Muzyka: Béla Bartók
Scenografia: Luigi Scoglio
Reżyseria światła, projekcje: Bogumił Palewicz
Film: Maria Łozińska
Obsada:
Dziewczyna: Małgorzata Kowalska
Mandaryn: Mateusz Wróblewski
Bandyci: Daniel Pustelnik, Kacper Czyż, Aleksander Staniszewski
Mieszczanin: Tomasz Słomka
Student: Dawid Pieróg
Prostytutki: Alicja Horwath-Maksymow, Izabela Zawadzka, Małgorzata Ziółkowska
Balet: Anna Jamioł, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Anna Szczotka, Marta Starostecka, Marta Rolska
czas trwania: 35 min.
Grzegorz Pańtak – tancerz, współzałożyciel i wicedyrektor Kieleckiego Teatru Tańca. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Tańczył partie solowe w realizacjach KTT w choreografii Piotra Galińskiego, Thierry’ego Vergera, Alaina Bernarda, Elżbiety Pańtak, Iry Nadii Kodiche, Zofii Rudnickiej, Billa Goodsona. Występował w Operze Wrocławskiej w operze Raj utracony Krzystzofa Pendereckiego, a także w operze Król Roger w reżyserii Mariusza Trelińskiego, zrealizowanej w koprodukcji Opery Wrocławskiej, Teatru Maryjskiego w Petersburgu oraz Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Edynburgu.
***
Stół bez szczęścia
Przepiękna, wzruszająca opowieść o samotności i walce o uwagę drugiego człowieka. Ukazuje przeżycia dziecka, które jest bacznym obserwatorem i świadkiem relacji istniejących między rodzicami. Spektakl w bardzo emocjonalny sposób pokazuje radość dziewczynki przeżywaną podczas, gdy rodzice okazują sobie uwagę i uczucie oraz smutek i strach dziecka widzącego niezgodę między ukochanymi osobami.
Trailer: https://youtu.be/jp1mfskn6XA
Czasami trzeba być obok i czyjąś małą dłoń
zamknąć w swojej dużej dłoni.
Czasami trzeba spojrzeć głęboko
i uważnie w beztroskie oczy dziecka
bo dziecko boi się świata.
Choreografia: Elżbieta Pańtak
Muzyka: Abel Korzeniowski
Obsada:
Dziecko: Arkadia Ślósarska
Matka: Joanna Polowczyk
Ojciec: Grzegorz Pańtak
Obsługa techniczna: Piotr Sarnecki, Paweł Lato, Paweł Mańkowski, Adam Bakalarz
Kostiumy: Elżbieta Pańtak
Reżyser oświetlenia: Grzegorz Pańtak
czas trwania: 25 min.
Elżbieta Szlufik-Pańtak – pedagog tańca, choreografka. Współzałożyciel i dyrektor Kieleckiego Teatru Tańca. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Studiowała taniec jazzowy w Center Jazz Paryż. Wykładowca tańca jazzowego i kompozycji tańca na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zrealizowała 60 spektakli, 160 krótkich form. Autorka choreografii do spektaklu pt. Siedem bram Jerozolimy, z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Powstały na podstawie spektaklu film otrzymał nominację do amerykańskiej nagrody International Emmy® Award w 2009 roku. Laureatka nagrody Talenty 1998 (nagroda Ministerstwa Kultury i Sztuki).
***
Polska Sieć Tańca to pierwsza, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca i współpraca dwunastu ośrodków w całej Polsce. Sieć wspiera cyrkulację rodzimych produkcji oraz wymianę artystyczną w naszym kraju, a jej otwartość zarówno na instytucjonalne teatry, jak i na niezależnych twórców, daje szansę na zaprezentowanie polskiej sztuki tańca w całej jej barwnej różnorodności.
W 2019 roku PST tworzą centra założycielskie Sieci: Lubelski Teatru Tańca, Kielecki Teatr Tańca, Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Krakowskie Centrum Choreograficzne, program Stary Browar Nowy Taniec, Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, oraz nowi partnerzy: Fundacji Polka dot, Centrum Sztuki Mościce, Krotoszyński Ośrodek Kultury, Suwalski Ośrodek Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Centrum Sztuki Tańca we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury.
Kierownikiem i pomysłodawcą Sieci jest Maciej Kuźmiński.
Głównym organizatorem Polskiej Sieci Tańca od 2019 roku jest Instytut Muzyki i Tańca.
Więcej informacji na stronie: www.pst.info.pl
Kalendarz wydarzeń