Warsztaty

Lublin/VII Maat Festival „Kantor Now”: Warsztaty butoh z Daisuke Yoshimoto

Zdjęcie: Lublin/VII Maat Festival „Kantor Now”: Warsztaty butoh z Daisuke Yoshimoto

Fot. Patrycja Płanik.

Wersja do druku

Udostępnij

Organizatorzy VII Maat Festival „Kantor Now” zapraszają na warsztaty tańca butoh prowadzone przez jednego z największych mistrzów tego tańca, legendarnego już Japończyka Daisuke Yoshimoto. Warsztaty są niepowtarzalną okazją do zetknięcia z butoh i zdobyciem nowych doświadczeń w technikach improwizacji tanecznej i obecności scenicznej. Podczas warsztatów uczestnicy prowadzeni przez Yoshimoto będą krok po kroku odkrywać zasady metamorfozy ciała. Warsztaty będą skupiały się na improwizacjach badających organiczność ruchu oraz nowe formy relacji i interakcji między ciałem a jego otoczeniem zewnętrznym. Warsztaty z Daisuke Yoshimoto to nie tylko wprowadzenie do butoh, ale także porywająca lekcja „teatru butoh” i twórczego przekraczania własnych granic.

Taniec butoh to taniec specyficzny, i jak naucza sam mistrz, przede wszystkim należy go czuć, a nie rozumieć. Należy wyłączyć myślenie i po prostu „być”. Aby osiągnąć taki stan, Yoshimoto biega codziennie 10 kilometrów (kiedyś 20), trzy godziny przed występem robi 300 pompek i tyle samo brzuszków. Prawie cały dzień nic nie je, żeby wyraźnie było widać wszystkie mięśnie. Butoh wymaga kondycji, ogromnej kontroli i świadomości własnego ciała. Tego też mistrz uczy swoich przyjaciół (nie uznaje słowa uczeń).

Warsztaty bezpłatne – wymagane zapisy: zapisy.maat@gmail.com.

Organizatorzy proszą o dołączenie listu motywacyjnego – dostępnych jest 15 miejsc.

Daisuke Yoshimoto ukończył kierunek sztuki na Wydziale Teatru na Uniwersytecie Nippon w 1967 roku. Od pierwszych lat swej scenicznej aktywności współpracował i współtworzył spektakle z największymi twórcami butoh, m.in. z Kazuo Ohno (jako menadżer przy La Argentina, 1977 i Mojej matce, 1981), Hisayo Iwaki, Yukihiko Sakai.

Swoje pierwsze przedstawienie butoh Głowa kobiety ptaka przygotował w 1983 roku. Występował w wielu krajach, np. w Austrii, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, na Ukrainie i Węgrzech, we Włoszech i USA. Polskę po raz pierwszy odwiedził w 1972 roku, jako menedżer grupy Ner-Kyōgen z Tokio, uczestnicząc w międzynarodowym festiwalu teatrów studenckich organizowanym przez Bogusława Litwińca i Teatr Kalambur we Wrocławiu. W latach 90. wielokrotnie gościł w Polsce, prezentując swoje spektakle Eros i Tanatos (2004) oraz Ruiny ciała (2008), m.in. w Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie oraz Wrocławiu (na zaproszenie Ośrodka i Instytutu Grotowskiego). W 1997 roku pełnił funkcję programowego konsultanta festiwalu tańca butoh, którego pomysłodawcą i realizatorem był Ośrodek Grotowskiego. W 2004 roku współpracował z Teatrem ZAR w ramach projektu Ewangelie dzieciństwa, tańcząc w spektaklu Łazarz. W roku 2010 wspólnie z Jackiem Ostaszewskim i grupą Osjan wystąpił w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej ze spektaklem Ruiny ciała, a także na 40-lecie zespołu na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. W 2012 roku Daisuke Yoshimoto był gościem festiwalu „Konfrontacje Teatralne” (13-20 października,  Centrum Kultury w Lublinie).

TRAILER

Więcej o festiwalu: www.teatrmaat.pl

powiązane

Ludzie

Tomasz Bazan

Tomasz Bazan

Organizatorzy VII Maat Festival „Kantor Now” zapraszają na warsztaty tańca butoh prowadzone przez jednego z największych mistrzów tego tańca, legendarnego już Japończyka Daisuke Yoshimoto. Warsztaty są niepowtarzalną okazją do zetknięcia z butoh i zdobyciem nowych doświadczeń w technikach improwizacji tanecznej i obecności scenicznej. Podczas warsztatów uczestnicy prowadzeni przez Yoshimoto będą krok po kroku odkrywać zasady metamorfozy ciała. Warsztaty będą skupiały się na improwizacjach badających organiczność ruchu oraz nowe formy relacji i interakcji między ciałem a jego otoczeniem zewnętrznym. Warsztaty z Daisuke Yoshimoto to nie tylko wprowadzenie do butoh, ale także porywająca lekcja „teatru butoh” i twórczego przekraczania własnych granic. Taniec butoh to taniec specyficzny, i jak naucza sam mistrz, przede wszystkim należy go czuć, a nie rozumieć. Należy wyłączyć myślenie i po prostu „być”. Aby osiągnąć taki stan, Yoshimoto biega codziennie 10 kilometrów (kiedyś 20), trzy godziny przed występem robi 300 pompek i tyle samo brzuszków. Prawie cały dzień nic nie je, żeby wyraźnie było widać wszystkie mięśnie. Butoh wymaga kondycji, ogromnej kontroli i świadomości własnego ciała. Tego też mistrz uczy swoich przyjaciół (nie uznaje słowa uczeń). Warsztaty bezpłatne – wymagane zapisy: zapisy.maat@gmail.com. Organizatorzy proszą o dołączenie listu motywacyjnego – dostępnych jest 15 miejsc. Daisuke Yoshimoto ukończył kierunek sztuki na Wydziale Teatru na Uniwersytecie Nippon w 1967 roku. Od pierwszych lat swej scenicznej aktywności współpracował i współtworzył spektakle z największymi twórcami butoh, m.in. z Kazuo Ohno (jako menadżer przy La Argentina, 1977 i Mojej matce, 1981), Hisayo Iwaki, Yukihiko Sakai. Swoje pierwsze przedstawienie butoh Głowa kobiety ptaka przygotował w 1983 roku. Występował w wielu krajach, np. w Austrii, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, na Ukrainie i Węgrzech, we Włoszech i USA. Polskę po raz pierwszy odwiedził w 1972 roku, jako menedżer grupy Ner-Kyōgen z Tokio, uczestnicząc w międzynarodowym festiwalu teatrów studenckich organizowanym przez Bogusława Litwińca i Teatr Kalambur we Wrocławiu. W latach 90. wielokrotnie gościł w Polsce, prezentując swoje spektakle Eros i Tanatos (2004) oraz Ruiny ciała (2008), m.in. w Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie oraz Wrocławiu (na zaproszenie Ośrodka i Instytutu Grotowskiego). W 1997 roku pełnił funkcję programowego konsultanta festiwalu tańca butoh, którego pomysłodawcą i realizatorem był Ośrodek Grotowskiego. W 2004 roku współpracował z Teatrem ZAR w ramach projektu Ewangelie dzieciństwa, tańcząc w spektaklu Łazarz. W roku 2010 wspólnie z Jackiem Ostaszewskim i grupą Osjan wystąpił w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej ze spektaklem Ruiny ciała, a także na 40-lecie zespołu na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. W 2012 roku Daisuke Yoshimoto był gościem festiwalu „Konfrontacje Teatralne” (13-20 października,  Centrum Kultury w Lublinie). TRAILER Więcej o festiwalu: www.teatrmaat.pl

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close