Spektakle

Lusławice: Balet Dworski „Cracovia Danza” – „Ballet de la Musique”

Zdjęcie: Lusławice: Balet Dworski „Cracovia Danza” – „Ballet de la Musique”

Fot. Tomasz Korczyński

Wersja do druku

Udostępnij

Po festiwalowym, plenerowym pokazie na Dziedzińcu Wawelskim, Balet Dworski „Cracovia Danza” zaprasza na sceniczną polską premierę spektaklu Ballet de la Musique. Taneczna opowieść w choreografii i inscenizacji Romany Agnel, w której muzyka otrzymała główną rolę zostanie pokazana 25 października w Europejskim Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Przedstawienie będzie opowiadać o odwiecznej walce między instrumentami, o zawiłych relacjach pomiędzy dźwiękami, taktami i harmonią. Tancerzom będzie towarzyszył Zespół Muzyki Dawnej „Intrada”.

Romana Agnel, dyrektor Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”: Moją ideą było pokazanie muzyki od strony widowiska baletowego. Chciałam, aby stała się ona innym bohaterem niż zazwyczaj, nie była tylko podkładem do tańca, ale zaczęła być postrzegana również jako temat, który można przedstawić wizualnie. W „Ballet de la Musique” czyli „balet muzyki” tanecznie przedstawiamy elementy związane z muzyką, m.in. instrumenty. Pojawiają się na scenie takie postaci jak Tactus i Harmonia, a więc tak naprawdę wszystko to, co porządkuje muzykę i co ją tworzy.

Historia rozpoczyna się chaosem. Zafascynowane swobodą dźwięki poruszają się dowolnie po pięciolinii. Wolność wyzwala radość. Jest więc radośnie, psotnie i zawsze swobodnie. Ale do czasu, bo oto przychodzi Tactus i wprowadza wojskowy dryl. Czy sztywne ramy zabiją swobodę tworzenia? Jak zauważa Romana Agnel, za pierwowzór widowiska posłużył francuski balet barokowy. Całość otwiera uwertura, zaś kolejne formy muzyczne odwołują się do dorobku artystycznego wybranych krajów Europy. A wszystko to do utworów m.in.: Haendla, Bacha, Lully’ego, Corellego,  Sanza,  Couperina, Rebela, Haydna. Ożywają instrumenty: gitara hiszpańska, skrzypce, flet, klawesyn, trąbka, bęben, stając się głównymi  bohaterami, zarówno w warstwie dźwiękowej jak i wizualnej. To, co dzieje się w muzyce ma swoje odzwierciedlenie na scenie, w tańcu. Instrumenty przekomarzają się ze sobą, a czasem wręcz walczą o pierwszeństwo w utworze. Każdy chce być tym najważniejszym, tym jedynym.

Inscenizacja i choreografia: Romana Agnel

Kierownictwo muzyczne: Anna Śliwa

Scenografia i kostiumy: Monika Polak-Luścińska

Asystent choreografa: Dariusz Brojek

Występują: tancerze Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”, jako: Harmonia, Tactus, Afekt, Gitara hiszpańska, Skrzypce, Flet, Klawesyn, Trąbka, Bęben oraz muzycy Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada”

24 października, o godz. 13.00, także w Lusławicach zaplanowana została próba otwarta spektaklu Ballet de la Musique przeznaczona dla dzieci i młodzieży.

powiązane

Ludzie

Romana Agnel

Romana Agnel

Po festiwalowym, plenerowym pokazie na Dziedzińcu Wawelskim, Balet Dworski „Cracovia Danza” zaprasza na sceniczną polską premierę spektaklu Ballet de la Musique. Taneczna opowieść w choreografii i inscenizacji Romany Agnel, w której muzyka otrzymała główną rolę zostanie pokazana 25 października w Europejskim Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Przedstawienie będzie opowiadać o odwiecznej walce między instrumentami, o zawiłych relacjach pomiędzy dźwiękami, taktami i harmonią. Tancerzom będzie towarzyszył Zespół Muzyki Dawnej „Intrada”. Romana Agnel, dyrektor Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”: Moją ideą było pokazanie muzyki od strony widowiska baletowego. Chciałam, aby stała się ona innym bohaterem niż zazwyczaj, nie była tylko podkładem do tańca, ale zaczęła być postrzegana również jako temat, który można przedstawić wizualnie. W „Ballet de la Musique” czyli „balet muzyki” tanecznie przedstawiamy elementy związane z muzyką, m.in. instrumenty. Pojawiają się na scenie takie postaci jak Tactus i Harmonia, a więc tak naprawdę wszystko to, co porządkuje muzykę i co ją tworzy. Historia rozpoczyna się chaosem. Zafascynowane swobodą dźwięki poruszają się dowolnie po pięciolinii. Wolność wyzwala radość. Jest więc radośnie, psotnie i zawsze swobodnie. Ale do czasu, bo oto przychodzi Tactus i wprowadza wojskowy dryl. Czy sztywne ramy zabiją swobodę tworzenia? Jak zauważa Romana Agnel, za pierwowzór widowiska posłużył francuski balet barokowy. Całość otwiera uwertura, zaś kolejne formy muzyczne odwołują się do dorobku artystycznego wybranych krajów Europy. A wszystko to do utworów m.in.: Haendla, Bacha, Lully’ego, Corellego,  Sanza,  Couperina, Rebela, Haydna. Ożywają instrumenty: gitara hiszpańska, skrzypce, flet, klawesyn, trąbka, bęben, stając się głównymi  bohaterami, zarówno w warstwie dźwiękowej jak i wizualnej. To, co dzieje się w muzyce ma swoje odzwierciedlenie na scenie, w tańcu. Instrumenty przekomarzają się ze sobą, a czasem wręcz walczą o pierwszeństwo w utworze. Każdy chce być tym najważniejszym, tym jedynym. Inscenizacja i choreografia: Romana Agnel Kierownictwo muzyczne: Anna Śliwa Scenografia i kostiumy: Monika Polak-Luścińska Asystent choreografa: Dariusz Brojek Występują: tancerze Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”, jako: Harmonia, Tactus, Afekt, Gitara hiszpańska, Skrzypce, Flet, Klawesyn, Trąbka, Bęben oraz muzycy Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada” 24 października, o godz. 13.00, także w Lusławicach zaplanowana została próba otwarta spektaklu Ballet de la Musique przeznaczona dla dzieci i młodzieży.

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close