Wersja do druku

Udostępnij

Memo to multidyscyplinarny projekt kolektywu Polka dot, który założyli tancerka Ula Zerek, aktorka Teatru Wybrzeże Justyna Bartoszewicz, dramatopisarz i dramaturg Starego Teatru w Krakowie Szymon Wróblewski i Michał Gos, perkusista, aktywista trójmiejskiej sceny muzycznej oraz odpowiedzialne za stronę wizualną spektaklu Ula Wasielewska i Julia Cyrzan.

Memo to próba zmierzenia się z materią pamięci. Inspirując się tekstami neurobiologa Olivera Sacksa (autora słynnej książki Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem) oraz historyka psychologii Douwe Draaismy, artyści mierzą się z fenomenami działań naszego mózgu. Zastanawiają się nad tym, jak działa ludzki mózg? Czym jest pamięć i jakie są jej mechanizmy? Jak możemy walczyć o to, czego nie zapamiętaliśmy, a co chcielibyśmy pamiętać, lub o to, co zapamiętane zostało niejako wbrew nam?

 

Nadmiar zapamiętywania  może prowadzić do kompulsywnego działania wbrew logice, a deficyt pamięci do  zerwania podstawowego dla ludzi poczucia  czasu jako kontinuum. Czy można odkroić nawarstwiające się historie skalpelem? Albo dokleić brakujące elementy? Czy można wymazać wspomnienia, które – jak tatuaże na skórze bohatera filmu Memento – pozwalają ciału zapamiętać historię? A może – jak w bajkowych rytuałach – przepisem na odczynianie wspomnień jest odwracanie biegu wydarzeń i powrót do Początku? Trzyczęściowy spektakl to wejście w ciało czasu – moment, w którym zapamiętujemy i który potem staramy się odtworzyć.

– W książkach Sacksa i Draaismy znaleźliśmy wiele punktów, do których odnosiliśmy się tworząc poszczególne sceny „Memo”. Nie cytujemy ich jednak bezpośrednio, ale traktujemy jako punkt wyjścia – dla mnie do warsztatu ruchowego, a dla Szymona do słowa. – opowiada o projekcie Ula Zerek

Prasa o spektaklu:
Każdy widz musi tę opowieść sam sobie poskładać. Temat pamięci został tu rozłożony na czynniki pierwsze. Jest tu więc trochę niezbędnej teorii podanej w zabawnej formie. Jest trochę przemyślanego i charakterystycznego ruchu (bo raczej nie tańca), trochę aktorstwa z wyraziście zbudowaną postacią około 30-letniej kobiety. Jest także muzyka – w połowie na żywo, a w połowie z taśmy, wreszcie wideo, zarys scenografii, nieco happeningu i performance’u.

Układanka z puzzli pamięci, Magdalena Hajdysz, Gazeta Wyborcza Trójmiasto

występują: Justyna Bartoszewicz, Ula Zerek
dramaturgia: Szymon Wróblewski
muzyka: Michał Gos
design: Julia Cyrzan, Ula Wasielewska

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Sopocka Scena Off de BICZ, al. Mamuszki 2, Sopot,Teatr Na Plaży

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close